Bjerknez Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Er du sikker på at det er OIS som er problemet? Er litt i kjøpemodus for speilløst for tiden og slike observasjoner er nyttige å ta med seg Jeg kan ikke si at jeg er 100% sikker, men problemet har ikke oppstått på de bildene jeg har tatt uten OIS aktivert. PS! Husk at dette er en ganske så ubetydelig feil og jeg regner med de fleste ikke vil legge merke til den. Er bare jeg som skal sammenligne alt med 5D MK III med den feiteste L-optikken. Det er bakdelen med å ha eid noe slikt, hehe. Jeg sitter her og myser på bildene i 100% crop på en skjerm. Denne "feilen" jeg refferer til vil du ikke se i virkeligheten. Dette er bare en anntydning på at OIS bør slås av når lukkertiden allikevel er tilstrekkelig. Når jeg sier at dette har "plaget" meg så fremstår nok dette litt feil. Det er bare en talemåte jeg har. Det er en ekstremt dårlig uvane og sitte og se på bildene i 100% crop og regelrett lete etter feil. Desverre så er dette noe jeg alltid kommer til å gjøre. Kameraet er råflott og det tar flotte bilder og dette er et kamera jeg kommer til å ha leeeeenge.. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Ja jeg kommer til å vente på det nye x kameraet, men litt dumt hvis dette objektivet ikke er 100%. En forutseting er at det finnes en god standardzoom å sette på. Fungerer det bra uten IOS kan jeg nok leve med det. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Ja jeg kommer til å vente på det nye x kameraet, men litt dumt hvis dette objektivet ikke er 100%. En forutseting er at det finnes en god standardzoom å sette på. Fungerer det bra uten IOS kan jeg nok leve med det. Det er et godt standardzoom objektiv. Men ved noen få tilfeller, hvis IS'n er på, og du trykker fra startposisjon til halvtrykk og til helt ned på utløsser knappen veldig raskt, så kan dette oppstå. Akkurat somom IS'n ikke rekker roe egget. Men ikke alltid det skjer da heller, bare innimellom. Hvis du trykker halvt ned, får fokus, så trykker helt ned litt mer sakte, så skjer det ikke uansett. Tror ikke du skal la disse spesielle tilfellene skremme deg. Og så er det så mange andre snacksne objektiver til Fuji X serien. Google rundt og les tester og inntrykk. Og ikke minst, gå i butikken og kjenn kameraet i hånden. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Har vært i butikken og har også lest ganske mye. Har X100S fra før av så jeg kjenner X serien. Tanken er å fase ut alt Nikon utstyret mot et speilløst system. Endret 25. januar 2014 av LBe Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg skal på fototur i morgen sammens med flere her inne hvor jeg kun skal bruke X-E2 så da får du se på noen av bildene jeg tar med det når jeg poster dem her. Jeg er kanonfornøyd med kameraet og det er trist vist jeg har klart og sette en sperre i hodet ditt. Det er bare jeg som er sykt nøye på slikt. Det er ikke noe å bry seg om Hadde jeg postet to bilder her i forumet hvor ett av dem led av denne "feilen" og det andre ikke, så hadde du aldri i verden klart å skille dem. Du klarer faktisk ikke å skille dem før du sitter å klikker frem og tilbake mellom de to bildene i 100% crop. Vi snakker uansett om et kamera som lever superb bildekvalitet, helt på høyde med proffe FF speilreflekser. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Mitt første "offislelle" bilde med X-E2. Bare en soloppgang over Trondheim. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Vi snakker uansett om et kamera som lever superb bildekvalitet, helt på høyde med proffe FF speilreflekser.Ingen tvil om at kameraet yter, men det er objektivet og event. andre zoomobjektiver jeg er litt i tvil om. Du har jo erfaring med x100 og hvordan opplever du blidekavliteten med dette objektivet sammenlignet med X100? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Vi snakker uansett om et kamera som lever superb bildekvalitet, helt på høyde med proffe FF speilreflekser.Ingen tvil om at kameraet yter, men det er objektivet og event. andre zoomobjektiver jeg er litt i tvil om. Du har jo erfaring med x100 og hvordan opplever du blidekavliteten med dette objektivet sammenlignet med X100? X100S er no hakket vassere i bildekvalitet og det kommer nok av at det faste objektivet er tilpasset 100%. X100S er og blir et fantastisk kamera hvis man ikke trenger zoom eller mulighet for å bytte optikk. Det som er litt synd er at X-E2 KUN koster en 1000-lapp mer og den er faktisk ikke så veldig mye større heller hvis du setter på et lite objektiv. Så trenger du ikke å bytte objektiv og klarer deg med fast, så gå for X100S. Det eneste laberet med X100S er maks lukkertid på 1/2000 med største blender. Det kan by på noen problemer i sollys og krever at du bruker det innebyggede ND-filteret og eller bruker mindre blender. Litt "slitsomt" å bruke dette som gatefoto kamera hvor man skyter fra hofta om sommeren grunnet dette. Men jeg vil nok påstå at X100S er hakket vassere i bildekvalitet ja. Om DU kommer til å merke dette ut fra ditt standpunkt vet jeg ikke. Det er uansett snakk om uhyre små forskjeller man må pixelpeep'e i 100% for å se. X-E2 har bedre auto ISO instillinger og man kan sttille maks lukkertid på 1/500. Dette er for meg veldig viktig vertfall. Maks lukkertid med største blender er 1/4000 mot X100S sine 1/2000. Så disse to kameraene kan vel i utgangspunktet ikke sammenlignes da dem er ganske ulike. (selv om innmaten nermest er identisk). Først må du bestemme deg for om du har behov for å bytte optikk eller ikke. Når du har bestemt deg for det, så er det egentlig kun ett alternativ blandt disse to. Endret 27. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
LBe Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Jeg har X100S fra før av og er veldig fornøyd med kvaliteten dette kameratet produserer. Det jeg savner er zoom muligheter og det var jeg også klar over at jeg muligens kom til å savne da jeg kjøpte det. Nå blir det ofte til at drar med meg Nikon D7000 med standardzoom i tillegg til X100S. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Er du fornøyd med bildene fra X100S og ønsker et kamera med muligheter for utskifting av optikk og dertil zoom muligheter så klin til med X-E2! Jeg tør påstå at X-E2 yter bedre enn D7000 på bildekvalitet og ISO ytelse etc. Jada.. en god posjon synsing der, men jeg har selv hatt 5D MK III med alskens L-optikk og selv om ikke akkurat X-E2 er en 5D knuser, så yter den tett opptil. Det mest overaskende er ISO ytelsen på X-E2. Bilder tatt innendørs med ISO 6400 er så absolutt brukbare og faktisk kunne jeg tenkt meg å hatt mulighet for 12800 ISO i RAW. Det er ikke noe annet kamera jeg har hatt som er i nærheten av X-E2 sin ISO ytelse. Altså bortsett fra 5D'en så klart. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Er du fornøyd med bildene fra X100S og ønsker et kamera med muligheter for utskifting av optikk og dertil zoom muligheter så klin til med X-E2! ... ...eller vent til i morgen og se hva Fuji X-T1 kan være. Etter hva jeg har sett under "ryktelanseringen" så ser dette ut til å bli det mest spennende kamera i X-serien. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Kommer til å vente på den nye x modellen som lanserer i morgen og se an hva slags mottagelse den får. Generelt synes jeg det er litt lite fokus på objektivene til fuji, og jeg trenger også en erstatning for mitt 70-200 f/2.8 objektiv. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Husk at den nye modellen nok kommer til å koste en god slump ved lansering. Det vil sikkert også være vanskelig å få tak i den de første ukene. Når du først har fått den så må du regne med at prisene på sikt faller ganske mye. Alternativet er at du kan vente en stund til prisene har stabilisert seg, men så kommer det en annen modell på markedet som virker spennende og vips så begynner den uendelige ballen å rulle. X-E2 med KIT koster ca. 11.500,- i skrivende stund og den nye modellen Fuji kommer med tror jeg vil koste ett sted mellom 16-20.000,- m/KIT zoom. Det er en ganske mye høyere pris. Prisen jeg nevner her er dog bare ren synsing, men jeg tror ikke jeg gjetter veldig feil Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Etter å ha vurdert nøye så tror jeg at jeg kommer til å vente med nytt kamera til sensommeren/høsten. Det ryktes om en EM-5 MK. II på Photokina, så jeg har litt lyst til å se hvilket snadder som blir lansert. Og til da har sikkert X-T1 blitt billigere. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Et lite spørsmål Bjerknez, Hvorfor er det viktig for deg å kunne sette en max lukker tid ? Lenke til kommentar
nie Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Kommer til å vente på den nye x modellen som lanserer i morgen og se an hva slags mottagelse den får. Generelt synes jeg det er litt lite fokus på objektivene til fuji, og jeg trenger også en erstatning for mitt 70-200 f/2.8 objektiv. Forstår ikke helt hva du mener med "lite fokus på objektivene til Fuji"? Hvis du mener at det snakkes lite om objektivene her på forumet så kan jeg være enig. Hvis du derimot mener at Fuji ikke tilstrekkelig vektlegger utvikling av nye objektiver, henger jeg ikke helt med; det er intetmindre enn imponerende hva Fuji har kommet opp med av kvalitetsoptikk til X-systemet iløpet av noen få år. 18-55 zoomen til fuji er god men til min bruk taper den mot 23/1,4 og 35/1,4. For meg er det tilgangen på slike objektiver optimalisert for APS-C som gir X-systemet mening på en måte som ingen andre kameraprodusenter per dags dato klarer. 1 Lenke til kommentar
LBe Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Det jeg mener er at det snakkes/skrives generelt lite om fuji X objektiver rundt omkring. Det er vanskelig å finne erfaringsdata og det virker også som utvalget er nokså begrenset ifht hva jeg er vant til med Nikon. Jeg har planer om å legge nikon utstyret mitt med diverse objektiver på hylla og gå for speilløst og da trenger jeg å føle meg sikker på at jeg også får gode objektiver til det huset jeg velger. Jeg er mest opptatt av zoom objektiver da jeg skal erstatte normalzoom + et 70-200. Lenke til kommentar
nie Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Det kommer en 50-140 2,8 iOS mot slutten av 2014. Fuji har et helt eksemplarisk roadmap som sier hva de har tenkt å utvikle av X-objektiver og når disse kan forventes på markedet. Her har F.eks. Nikon mye å lære. Gudene må vite hva de egentlig planlegger for sitt DX-system. Ellers har photozone.de tester av de fleste X-objektiver på markedet, unntatt 23/1,4 som er relativt ny. Her på forumet er det mye diskusjon om xe1+18-55 på den ene siden kontra x100s på den andre samt endel spekulasjoner om det nye kameraet som kommer imorgen. Fujis X-system handler om mye mer enn dette, ikke minst spennende, rimelige, kompakte, lyssterke og gode objektiver. Lenke til kommentar
nie Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Jeg har planer om å legge nikon utstyret mitt med diverse objektiver på hylla og gå for speilløst og da trenger jeg å føle meg sikker på at jeg også får gode objektiver til det huset jeg velger.Jeg er mest opptatt av zoom objektiver da jeg skal erstatte normalzoom + et 70-200. Jeg har kjørt Nikon FX og Fuji X parallelt et halvt år nå. Det har vel vært perioder hvor salg av Nikon-utstyret har vært vurdert men konklusjonen har så langt vært å beholde FX-systemet. Isteden har jeg tatt en kritisk gjennomgang av objektivparken og solgt allle objektiver som ikke var i noenlunde regelmessig bruk. Sitter nå igjen med et nokså kostnadseffekivt FX-system. nikonsystemet vinner på optisk søker, AF-hastighet, detaljering (36mp) og ikke minst ergonomi. Det er rett og slett herlig å ta fatt i Nikon-kameraet hvis det blir litt for lange perioder med kun Fujien. Det store Nikon-kameraet er også mye bedre til fotografering i kulde da jeg fotograferer med hansker på uten problemer. Det klarer jeg ikke med Fuji. Så hvorfor har jeg da Fuji? Jo, pga fantastisk god bildekvalitet i forhold til størrelse, diskré størrelse og tilgang på lyssterk kompakt optikk til en rimelig penge. Fujien tiltrekker seg vesentlig mindre oppmerksomhet enn FX-systemet i endel situasjoner samtidig som den gjør jobben mer enn godt nok. ...men Nikon-systemet vil nok bli værende. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Et lite spørsmål Bjerknez, Hvorfor er det viktig for deg å kunne sette en max lukker tid ? Max lukkertid kan du også sette på X100S, men der mener jeg den er begrenset til 1/125 og det er litt lite til å fryse enhver situasjon. Det er forsåvidt 1/500 også men det foretrekkes dog langt langt mer allikevel. Grunnen til at jeg ønsker denne funksjonen er fordi jeg liker å ta gatefoto og da har jeg ofte ikke tid til å fikle med kameraet. Det er viktigere for meg å få tatt et bildekjapt som er skarpt og evt. kornete enn å ikke få tatt bilde i det hele tatt. På den måten kan jeg angiatkameraet kan"få lov" til å bruke minste lukkertid på 1/500 og aldri en lukkertid som er treigere enn det. Da vet jeg hver gang jeg drar opp kameraet at jeg har lukkertid nok til å fryse de fleste situasjoner på gata. Skulle det bli noen skyggeområder etc. så justerer kameraet bare opp ISO'en til minste fastsatte lukkertid er oppnådd. Maks ISO som kameraet fårlovtil å bruke har jeg da satt til 6400 dakameraet takler ISO på det nivået helt fint. Som sagt så er dte bedre med støy i bildet, enn ikke noe bilde i det hele tatt så det viktigste er hele tiden at lukkertiden er optimal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå