AnonymDiskusjon Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hallo, kan noen være så snill å hjelpe meg med et juridisk spørsmål? Jeg har leiet ut min egen leilighet i Trondheim til en mann som nå skal flytte ut. Selv bor jeg i Sverige og har bestillt fly til Trondheim for å overta leiligheten igjen på fredag kveld. Det som er problemet er at leietaker har sagt at han nekter å gi fra seg nøklene til meg FØR han har fått tilbake betalt depositumet sitt. Spørsmålet er: Har han rett til å kreve dette?? Kan jeg kreve nøkler tilbake før depositumet er tilbake betalt i følge norsk utleie lov? Hva spesifikt sies det om dette? Jeg har i teorien forsåvidt ikke problemer med å få nøklene tilbake etter at depositumet er overført (da han er villig til å vise meg leiligheten før jeg tilbakebetaler depositumet). Problemet er heller praktisk, altså, banken er stengt hele helgen så jeg vil ikke ha muligheten til å tilbakebetale depositumet før mandagen. Og da jeg ikke er bosatt i norge har jeg ingen sted å sove over helgen da jeg hadde regnet med at jeg skulle få tilbake nøklene på fredag kveld og kunne sove i leiligheten min! Arggh!!! Blir så frustrert! Anonymous poster hash: 53bba...189 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Generelt er svaret nei. Når leietiden er over (er den det?) skal du få tilbake nøkkelen. Hvis leier nekter kan du kreve mer leie og evt. erstatning for tap du lider på grunn av kontraktbruddet (f.eks. hotellutgifter i ditt tilfelle). Er det et korrekt depositum etter husleieloven? Hvis ja, kan du kanskje ordne saken ved å kontrollere leiligheten og så gi leier et underskrevet skjema fra banken der du godtar at depositumet utbetales. Så kan han levere det i banken senere selv. Men hvis du mener det er noe galt med leiligheten, og dere ikke blir enige, går selvsagt ikke det. Hvis nei forstår jeg godt at leier ikke har lyst til å gi deg nøkkelen. I så fall kan du kanskje ta med kontanter, og (mot kvittering!) overlevere disse etter kontroll. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Generelt er svaret nei. Når leietiden er over (er den det?) skal du få tilbake nøkkelen. Hvis leier nekter kan du kreve mer leie og evt. erstatning for tap du lider på grunn av kontraktbruddet (f.eks. hotellutgifter i ditt tilfelle). Er det et korrekt depositum etter husleieloven? Hvis ja, kan du kanskje ordne saken ved å kontrollere leiligheten og så gi leier et underskrevet skjema fra banken der du godtar at depositumet utbetales. Så kan han levere det i banken senere selv. Men hvis du mener det er noe galt med leiligheten, og dere ikke blir enige, går selvsagt ikke det. Hvis nei forstår jeg godt at leier ikke har lyst til å gi deg nøkkelen. I så fall kan du kanskje ta med kontanter, og (mot kvittering!) overlevere disse etter kontroll. Tusen takk for svar Problemet er vel egentlig det at utleieperioden har vært preget av problemer og bl.a. pga dette har vi egentlig ikke en dokumentert dato for siste utleie dag, bare en uformell dato som vi har avtalt over e-mail. Jeg prøvde egentlig å kaste ham ut av ulike årsaker men han gikk med på å flytte ut selv, og dette før kontrakten offisielt går ut og jeg ville jo egentlig bare ha ham ut så fort som mulig. Dette er egentlig bare blitt rot og tull på grunn av at jeg har vært en snill og raus idiot! Derfor regner jeg med at ut i fra hva du sier så har jeg egentlig få rettigheter og kan ikke kreve nøklene på forskudd gjennom loven da det blir sor komplisert i forhold til min kaotiske situasjon....... Jeg hadde vel egentlig håpt på en lov som sa at man skulle få nøklene først eller noe da dette for meg virker opplagt..... Ja, jeg tror depositumet er ut i fra forskriftene og vi har det i en felles depositums konto opprettet i banken der vi begge på underskrive for å ta ut pengene..... Da jeg ikke stoler på ham, tør jeg ikke å betale ham kontant fra egen lomme Snillisme og gode gjerninger blir så altfor ofte utnyttet av kyniske mennesker. Jeg føler meg som en idiot. Skal i hvertfall lære til neste gang! Anonymous poster hash: 53bba...189 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hvis dere alt har en avtale om fraflytting så er utgangspunktet at den skal holdes. Men jeg er ikke sikker på at det er nok hvis leieavtalen ikke er skikkelig oppsagt eller hevet. I forhold til depositum så burde jo "underskrevet skjema" løsningen virke. Du kan snakke med banken og høre om de har noe forslag eller innvendinger. Husk også at selv om depositum er utbetalt kan du fortsatt kreve penger fra leier for legetime krav. (Men sjansen for å få betalt blir naturligvis mindre.) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Den dagen leieforholdet opphører skal nøkler leveres tilbake, med mindre dere har avtalt noe annet, jfr. husleieloven § 10-2 første ledd. Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det. Denne plikten gjelder uavhengig av når depositumet blir utbetalt. Brudd på plikten innebærer at utleier kan kreve erstatning tilsvarende avtalt leie frem til plikten er oppfylt, jfr. § 10-3 første ledd. Dette er en objektiv regel, det er ikke noe krav om at leier kan klandres for bruddet. Utleier kan også kreve erstatning for andre følger av bruddet etter § 10-3 tredje ledd, som for eksempel utgifter til erstatningsbolig for den beboer som skulle overtatt boligen. Bestemmelsene er helt uavhengige av reglene om depositum. Det kompliserende spørsmålet er selvsagt hvorvidt leieforholdet er opphørt (hvis det ikke er opphørt inntrer det ingen plikt til å levere nøkler). Som regel "fanger bordet" - den som har akseptert en oppsigelse av leieforholdet og en sluttdato kan normalt ikke senere gå tilbake på aksepten. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Ein anna ting du kan vurdere er jo om du i det heile tatt vil vente på at nøkklane blir overlevert. I utganspunktet så er det ikkje noke problem at du avtaler med låsesmed som kan åpne døra for deg og samtidig bytte låsesylinder slik at du får nye nøkkler. Dersom dette er eit leigeforhold som har vært litt turbulent så kan det kanskje uansett være fornuftig å bytte lås slik at du er sikker på at leigetakaren ikkje har tatt ein ekstra kopi av nøkkelen. Ei slik løysning vil sjølvsagt forutsette at leigetakaren har flytta ut og at leigeforholdet er avslutta. Så då er spørsmålet om kva dere har avtalt, som hovedregel så opphører leigeforoldet ved utløpet av den kalendermåneden der oppsigelsesfristen er løpt fullt ut. Dette med mindre noke anna er avtalt sjølvsagt. Dersom det er overlevering midt i måneden så må dette være avtalt. Du vil nok også stå sterkare på at leigeavtalen er utløpt dersom leigetakaren berre betaler halv husleige denne måneden (forutsatt at leigeavtalen starta på begyndelsen av ein kalendermåned og ikkje løper f.eks frå den 17 til den 17 i neste måned). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Finnes det ikke et skjema som begge må underskrive på som kan gis til banken for å ta ut pengene? Få tak i skjemaet, skriv under, bytt skjemaet med nøklene. Nå trenger leietaker bare å skrive sitt eget navn på skjemaet og gå i banken. Hvis leietaker ikke går med på dette er han en dust. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Han må jo betale leie frem til han leverer nøkler:) Så det spørs jo da om han vil betale 3 dager ekstra leie. Blir fort en tusenlapp ekstra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå