Gå til innhold

Hva skal jeg bli? Studiespesialisering, god lønn og trives med jobben.


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei, går nå siste halvdel av 10. klasse, og begynte så smått å tenke på hva jeg burde bli hvis det ikke blir noe av drømmen.

 

Drømmen er pilot. Og før noen sier noe, ja jeg tenker å ta utdanningen i forsvaret. Ikke pøken om jeg betaler 1 million for utdanning, og må samle flytimer i Afrika eller Asia.. Utdanningen i forsvaret veier mye, og det vil være lettere å få jobb i det sivile hvis det ikke passer for meg. Når vi først er inne på det, planen er nok å gå over til det sivile etter endt "bindingstid" i forsvaret, men hvis jeg liker meg i forsvaret så blir jeg jo selvsagt. Så det er mange muligheter.

Hvis jeg ikke kommer inn i forsvaret tenker jeg UiT, altså bachelor i luftfartsfag.

 

Men la oss si at alt dette feiler, hva gjør jeg da?

Jeg har tenkt på å jobbe off-shore. Jeg vet ikke om jeg vil være boredekksarbeider, ser for meg at det er noe man går fort lei av. Er det sånn at man jobber seg opp fra boredekksarbeider og opp til andre stillinger?

Vet veldig lite om off-shore, men har alltid tenkt at de fleste som jobber off-shore begynte på grunn av "lettjente penger", og bare fortsatte fordi de ikke orket å bytte jobb.

Er det i det hele tatt noen muligheter med bare studiespesialisering?

 

Så har jeg tenkt litt på lokfører, tenker at det blir mye av det samme som pilot, men på et enklere stadie. Interessen for fly er ganske stor, men kan ikke helt si det samme om tog.

 

Siste jeg tenker er forsvaret, dette er faktisk ganske tett oppunder pilot. Interessen for våpen er stor, jeg skyter ukentlig med pistol og synes det er veldig gøy. Så en jobb med mye action og mye våpenhåndtering hadde ikke vært så dumt. Har snakket mye med pappa om dette, og han mener at de som får mest action uten å dra til utlandet er grensejeger. Jeg kunne kanskje enda mer tenke meg å være med på operasjoner i utlandet, men er redd marinejeger og fallskjermjeger kanskje blir for fysisk krevende og seriøst for meg, men så klart er alt mulig.

 

Ser fortsatt etter andre alternativer, og har noen krav:

-Lønn, det høres utrolig duche ut å ha dette som første punkt, men det er viktig for meg. Kunne tenke meg minimum 500k i det lange løp.

-Jeg vil ikke grue meg til å dra på jobb, dette er kanskje noe jeg må svare på selv, men med mulige yrker som pilot, lokfører og soldat bør det kanskje gi en pekepinn. Men et ord er kanskje action, eller at det bør skje noe.

-Ikke noe mer videregående utdanning enn studiespesialisering med matte R1 eller S1+S2. Jeg fokuserer på å gjøre det bra på skolen nå, men når VGS er ferdig, da er jeg ferdig med skole. Vil heller spesialisere meg på ting, som for eksempel flygerutdannelsen, jeg vil ikke ta en generell utdannelse.

Ellers er det ikke så mye annet å legge til, kan godt være i utlandet eller liknende, bare man får litt tid hjemme.

 

Setter utrolig pris på forslag,
SuperSaxy

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bor du? Finnes en off-shore linje (eller noe lignende) i Stavanger hvertfall. Ellers hørtes det ut som om du bør gå TIP. Med kun vanlig allmenn er det veldig vanskelig å få jobb off-shore om du ikke kjenner noen. Det er ikke så veldig mange andre enn de som jobber litt på "bunn" som jobber off-shore, hvertfall ikke om du vil ha 2-4 ordning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bor på Østlandet, og da blir vel utvalget at slike skoler heller magert :hm:

 

Jeg tror jeg vil like meg bedre på TIP, men jeg vil ha generell studiekompetanse og jeg vet ikke om jeg gidder å gå et år påbygg. Har også hørt at det er et ganske "hardt" år?

 

Hva hvis man er prosessteknikker på plattform da, vil de få 2-4-ordning? Er noen spinnville lønninger off-shore, så det frister. Er som sagt ikke bundet til at jeg vil gå off-shore, som sagt er drømmen pilot :ohmy:

Lenke til kommentar

Om du tror du vil like deg best på TIP, men vil ha studiekompetanse, hvorfor ikke søke TAF? Det er jo en blanding av TIP og allmenn hvor du får både fagbrev og studiekompetanse (med R1, R2, fysikk 1 og fysikk 2). Studiet er på fire år, men etter å ha gått der selv vil jeg anbefale det.

Lenke til kommentar

Mitt råd om du har lyst å lykkes i livet er å finne noe du brenner for og strebe etter å bli best på det. Å utdanne seg for å bli noe innenfor noe du har null interesse for og/eller kanskje null aning om hva innebærer (hverdagslig sett) utover at du har hørt det gir en god lønn / sikkerhet er etter min mening ikke den beste måten å oppnå det på.

 

Om drømmen din virkelig er å bli pilot, så har du jo svart på ditt eget spørsmål og bør gjøre alt i din makt for å oppnå den drømmen, men bare for å spørre: vet du egentlig hvordan en pilots hverdag er? Jeg er redd jeg må skuffe deg med å si at det neppe blir så mye action som du kanskje forestiller deg. Spennende i starten når alt er nytt, men over tid blir det nok mer rutine enn noe annet, og sannsynligvis fryktelig kjedelig til tider. Jeg har vært med på flyturer i cockpit, og selv om det er mye man som pilot må følge med på så er det strenge rutiner på alt og noe særlig action må man hverdagslig sett se langt etter.

 

Å gå studiespesialisering synes jeg er klokt av deg, det åpner for mange muligheter og det gir deg tre år å modne på og finne ut hva du ønsker å gjøre de kommende tiår. Det er fint mulig at du har noen helt andre yrker i tankene om tre år, jeg snakker av erfaring.

Til sist vil jeg dele investor Johan H. Andresen sin uttalelse om utdanning til dn.no:

 

"- Jeg tror ikke ungdommen skal ta hensyn til kortsiktige trender. De skal se en kombinasjon av tre ting: Det de er gode på, det de elsker og det de kan forvente at noen er villige til å betale for. Finner du en kombinasjon av det, er det antageligvis et godt studievalg og ender antakeligvis i et godt yrkesvalg."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om du tror du vil like deg best på TIP, men vil ha studiekompetanse, hvorfor ikke søke TAF? Det er jo en blanding av TIP og allmenn hvor du får både fagbrev og studiekompetanse (med R1, R2, fysikk 1 og fysikk 2). Studiet er på fire år, men etter å ha gått der selv vil jeg anbefale det.

Vel, bor på bygda og jeg vet ikke om man kan ta TAF her. Å pendle med buss er noe jeg helst vil unngå, må ta bussen i en halvtime slik det er nå, vil ikke ha noe mer enn det :ohmy:

En grunn til at jeg tror TIP vil passe, er fordi interessen for bil har vært stor siden jeg var liten. Men jeg vil egentlig gjøre noe annet på jobben, enn det jeg har som hobby. Kjenner flere bilmekanikere, og de kunne ikke tenke seg å skru bil på fritiden.

 

Mitt råd om du har lyst å lykkes i livet er å finne noe du brenner for og strebe etter å bli best på det. Å utdanne seg for å bli noe innenfor noe du har null interesse for og/eller kanskje null aning om hva innebærer (hverdagslig sett) utover at du har hørt det gir en god lønn / sikkerhet er etter min mening ikke den beste måten å oppnå det på.

 

Om drømmen din virkelig er å bli pilot, så har du jo svart på ditt eget spørsmål og bør gjøre alt i din makt for å oppnå den drømmen, men bare for å spørre: vet du egentlig hvordan en pilots hverdag er? Jeg er redd jeg må skuffe deg med å si at det neppe blir så mye action som du kanskje forestiller deg. Spennende i starten når alt er nytt, men over tid blir det nok mer rutine enn noe annet, og sannsynligvis fryktelig kjedelig til tider. Jeg har vært med på flyturer i cockpit, og selv om det er mye man som pilot må følge med på så er det strenge rutiner på alt og noe særlig action må man hverdagslig sett se langt etter.

 

Å gå studiespesialisering synes jeg er klokt av deg, det åpner for mange muligheter og det gir deg tre år å modne på og finne ut hva du ønsker å gjøre de kommende tiår. Det er fint mulig at du har noen helt andre yrker i tankene om tre år, jeg snakker av erfaring.

Til sist vil jeg dele investor Johan H. Andresen sin uttalelse om utdanning til dn.no:

 

"- Jeg tror ikke ungdommen skal ta hensyn til kortsiktige trender. De skal se en kombinasjon av tre ting: Det de er gode på, det de elsker og det de kan forvente at noen er villige til å betale for. Finner du en kombinasjon av det, er det antageligvis et godt studievalg og ender antakeligvis i et godt yrkesvalg."

Veldig mye klokt i det du sier. Lønn er ikke alt, som nevnt vil jeg våkne opp hver dag og ha lyst til å gå på jobben, men jeg vil si at lønn er viktig uansett hvor overfladisk det virker. Det fine hadde jo vært å finne en jobb med begge disse egenskapene.

 

Jeg vet at det ikke vil være så alt for mye action, kanskje en jobb i Widerøe kan passe meg? Hvis de fortsatt har livets rett når jeg skal ut i arbeidslivet.

Men hva blir ikke rutine etter noen uker/måneder/år? Alt er spennende de to første ukene, deretter vil det sakte men sikkert bli mer og mer ordinært og kjedelig. Tenker da at det kanskje gjelder å finne en jobb som blir så lite kjedelig som mulig. Mulig jeg finner på noe annet innen forsvaret, dersom jeg finner ut at dette ikke er noe for meg. Kan kanskje tenke meg å bli infanterist, mulig i utlandet. Da kan man jo falle tilbake på politi etterhvert også.

Men som du sier, kanskje jeg bør satse på pilot og vie all min tid til det under utdannelsen.

 

Ja, tenker nok at det kanskje er lurt å gå studiespesialisering. Når det er sagt har jeg ønsket å bli pilot siden barneskolen, jeg tenkte kanskje at jeg ville bestemme meg innen ungdomskolen, men det eneste jeg har gjort de siste tre årene er å undersøke og sette meg inn i yrket. Kanskje VGS vil sette et større press på meg, for å finne ut hva jeg skal bli?

 

Uansett takker jeg for svar, skal ta med meg dette videre :)

Lenke til kommentar

Om drømmen din virkelig er å bli pilot, så har du jo svart på ditt eget spørsmål og bør gjøre alt i din makt for å oppnå den drømmen, men bare for å spørre: vet du egentlig hvordan en pilots hverdag er? Jeg er redd jeg må skuffe deg med å si at det neppe blir så mye action som du kanskje forestiller deg. Spennende i starten når alt er nytt, men over tid blir det nok mer rutine enn noe annet, og sannsynligvis fryktelig kjedelig til tider. Jeg har vært med på flyturer i cockpit, og selv om det er mye man som pilot må følge med på så er det strenge rutiner på alt og noe særlig action må man hverdagslig sett se langt etter.

 

Han skriver at han vil bli pilot i forsvaret, og at han ikke ønsker å fly sivilt. Det er to vidt forskjellige jobber, og som militærflyger, så er det mer enn nok action og variasjon at at man garantert ikke vil gå lei.
Lenke til kommentar

Han skriver at han vil bli pilot i forsvaret, og at han ikke ønsker å fly sivilt. Det er to vidt forskjellige jobber, og som militærflyger, så er det mer enn nok action og variasjon at at man garantert ikke vil gå lei.

Det han egentlig skriver er at han ikke vil investerer 1 million i pilotutdanningen og deretter samle timer i Afrika, Asia eller USA. Hvis han for all formodning skulle fått jobb i forsvaret, ville han sluttet etter plikttjenesten med mindre han hadde likt seg der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Han skriver at han vil bli pilot i forsvaret, og at han ikke ønsker å fly sivilt. Det er to vidt forskjellige jobber, og som militærflyger, så er det mer enn nok action og variasjon at at man garantert ikke vil gå lei.

Kan legge til at drømmen er å fly Hercules eller Orion, men det vil jo ikke bli noe mindre kjedelig av den grunn. Er fult klar over at man ikke kan velge.

 

Det han egentlig skriver er at han ikke vil investerer 1 million i pilotutdanningen og deretter samle timer i Afrika, Asia eller USA. Hvis han for all formodning skulle fått jobb i forsvaret, ville han sluttet etter plikttjenesten med mindre han hadde likt seg der.

Riktig, har jo tolv år på å finne ut om det er morsomt.
Lenke til kommentar

Om du vil offshore som bordekksarbeider er det ikke mulig å jobbe seg oppover, men du kan ta teknisk fagskole. Om du har dette innen boring vil du kunne jobbe deg oppover fra assisterende driller -> Driller -> Boresjef.

 

Om du vil dette så er Tip/elektro vg1 og så brønnteknikk vg2 veien å gå. Jeg går brønnteknikk vg2 nå i bergen og vi har 2 personer fra østlandet i klassen som bor på hybel her.

Lenke til kommentar

Og forøvrig vil jeg råde deg å tenke godt om før du hadde tatt en sivil utdanning, dvs. hvis du skulle fått plass på UiT. Ja, det er lov å ha drømmer, men det er ikke vanskelig å se hvilken retning bransjen har tatt. Mange forsvarer utviklingen med at det vil bli stor etterspørsel på flygere når SAS-kapteinene omsider runder 62. Men selv i SAS er det idag ekstremt uglamorøst og lite lukrativt å jobbe. Lange dager, lav lønn, kjipe destinasjoner. På den andre siden har du jo selvsagt NAS eller Ryanair, men arbeidsforholdene der er et kapittel i seg selv. Asia melder også stor mangel på flygere, men etter 2 år i Abu Dhabi med kolleger med en helt annerledes arbeidskultur kommer du sannsynligvis til å lengte tilbake til kalde Norge. Sist, men ikke minst, vil du også sitte igjen med relativt få timer etter UiT, så det kan være vanskelig å opparbeide seg timer. Det er vel en av argumentene for å utdanne seg i USA, for da får man fløyet som instruktør i ca. 1 år etter utdanningen .

 

Dette er bare mine tanker etter selv å ha vurdert flygeryrket. Du har fortsatt en stund på å bestemme deg, og man vet aldri helt sikkert hvordan arbeidsmarkedet er for flygere om 10 år. Bare vær bevisst på valget, og vit at det ikke nødvendigvis er det man drømmer om som gir best tilbakeslag, ang. både lønn og trivsel.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Martin1d: Tusen takk for oppklaring rundt off-shore. Tror off-shore kunne ha passet meg, men jeg føler at utdanningen på VGS blir noe smal til at jeg tør å ta sjansen på det :/

Men setter pris på svaret :)

 

Og forøvrig vil jeg råde deg å tenke godt om før du hadde tatt en sivil utdanning, dvs. hvis du skulle fått plass på UiT. Ja, det er lov å ha drømmer, men det er ikke vanskelig å se hvilken retning bransjen har tatt. Mange forsvarer utviklingen med at det vil bli stor etterspørsel på flygere når SAS-kapteinene omsider runder 62. Men selv i SAS er det idag ekstremt uglamorøst og lite lukrativt å jobbe. Lange dager, lav lønn, kjipe destinasjoner. På den andre siden har du jo selvsagt NAS eller Ryanair, men arbeidsforholdene der er et kapittel i seg selv. Asia melder også stor mangel på flygere, men etter 2 år i Abu Dhabi med kolleger med en helt annerledes arbeidskultur kommer du sannsynligvis til å lengte tilbake til kalde Norge. Sist, men ikke minst, vil du også sitte igjen med relativt få timer etter UiT, så det kan være vanskelig å opparbeide seg timer. Det er vel en av argumentene for å utdanne seg i USA, for da får man fløyet som instruktør i ca. 1 år etter utdanningen .

 

Dette er bare mine tanker etter selv å ha vurdert flygeryrket. Du har fortsatt en stund på å bestemme deg, og man vet aldri helt sikkert hvordan arbeidsmarkedet er for flygere om 10 år. Bare vær bevisst på valget, og vit at det ikke nødvendigvis er det man drømmer om som gir best tilbakeslag, ang. både lønn og trivsel.

Okei, så da står jeg igjen med forsvarer som eneste alternativ. Det virker heller ikke som sivil luftfart er tingen. Jeg som trodde SAS var relativt stabilt :/ Vet ikke om lang-haul er helt tingen, føler det kan bli vanskelig å få til å fungere med familie, skal jo ha det en dag også.
Lenke til kommentar

Okei, så da står jeg igjen med forsvarer som eneste alternativ. Det virker heller ikke som sivil luftfart er tingen. Jeg som trodde SAS var relativt stabilt :/ Vet ikke om lang-haul er helt tingen, føler det kan bli vanskelig å få til å fungere med familie, skal jo ha det en dag også.

SAS er stabilt, enn så lenge. Men så har SAS også gjennomgått enorme kutt og omstruktureringer. Lengre dager og ugunstige arbeidstider. Sjeldnere overnattinger og mindre diettpenger. Lista er lang, men så kan SAS ihvertfall skryte av å endelig gå i overskudd. Faktisk så er lang-haul minst like forenelig med familieliv. De som flyr kort kan ofte være borte i 4 dager og jobbe mer uregelmessig.

Lenke til kommentar

Kan svææært lite om pilotyrket osv, men vil bare komme med en liten ting:

Filleonkelen min tok pilotutdannelse privat (kommer fra en rik familie) men etter at han var ferdig utdannet var det dårlig med jobber. Så nå man han betale for å fly noen ganger i året sånn at han ikke mister pilotlappen. Jeg aner ikke om det er stor etterspørsel for piloter, men dette er noe du burde sjekke nøye før du bestemmer deg:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

SAS er stabilt, enn så lenge. Men så har SAS også gjennomgått enorme kutt og omstruktureringer. Lengre dager og ugunstige arbeidstider. Sjeldnere overnattinger og mindre diettpenger. Lista er lang, men så kan SAS ihvertfall skryte av å endelig gå i overskudd. Faktisk så er lang-haul minst like forenelig med familieliv. De som flyr kort kan ofte være borte i 4 dager og jobbe mer uregelmessig.

Så du ville sagt at innen sivil luftfart vil SAS være mest stabilt?

Nå har jo både SAS og Norwegian kjøpt en del nye fly, så det blir vel noen jobber?

Burde kanskje sjekke lang-haul, virker jo greit da.

 

Kan svææært lite om pilotyrket osv, men vil bare komme med en liten ting:

Filleonkelen min tok pilotutdannelse privat (kommer fra en rik familie) men etter at han var ferdig utdannet var det dårlig med jobber. Så nå man han betale for å fly noen ganger i året sånn at han ikke mister pilotlappen. Jeg aner ikke om det er stor etterspørsel for piloter, men dette er noe du burde sjekke nøye før du bestemmer deg:)

Ja, har nok ikke råd til å betale så mye for en utdannelse, og ikke få jobb. Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...