Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inngrodd tånegl

Emancipate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynnende inngrodd tånegl pleier jeg å fikse selv med leatherman. Bare husk å desinfisere verktøyet først, vademecum eller kondensfjerner funker fjell. Bruk det brede flatskrujernet, stapp ned og vipp opp. Behagelig er det ikke, men det er langt å foretrekke fremfor operasjonen du må gjennom om det går for langt.

Et annet tips jeg ikke har prøvd, men som høres lurt ut, er å file en stripe i negla i nærheten av kanten hvor den gror inn. Dette skal svekke strukturen på negla og hindre den i å grave seg lenger ned.

Lenke til kommentar

Begynnende inngrodd tånegl pleier jeg å fikse selv med leatherman. Bare husk å desinfisere verktøyet først, vademecum eller kondensfjerner funker fjell. Bruk det brede flatskrujernet, stapp ned og vipp opp. Behagelig er det ikke, men det er langt å foretrekke fremfor operasjonen du må gjennom om det går for langt.

Et annet tips jeg ikke har prøvd, men som høres lurt ut, er å file en stripe i negla i nærheten av kanten hvor den gror inn. Dette skal svekke strukturen på negla og hindre den i å grave seg lenger ned.

Operasjonen er helt smertefri. Tiden etter operasjonen er stort sett også smertefri, men man kan få moderate smertestillende av lege i tilfelle det gjør vondt, men vanligvis vil paracet være nok. Jeg snakker av erfaring, da operasjonen er mye bedre enn å gå(halte) med infeksjon som kan gjøre veldig vondt.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt den operasjonen to ganger. Første gangen var selve inngrepet smertefritt, men det var fordi legen visste hvordan man setter bedøvelse - og det er ikke mye godt hvis det gjøres ordentlig. Andre gangen var det en lege som sikkert hadde sprøyteskrekk, for han kunne ikke treffe en nerve om det sto om livet. Etter 5-6 bedøvelser som bare virket sånn halvveis, ga vi beng og kjørte på. Det var ikke en opplevelse som fristet til gjentakelse. I begge tilfeller var det vondt såpass lenge etterpå at jeg ikke gadd å bruke smertestillende ut perioden. Men kanskje tåneglteknikken har gjort fremskritt. :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Operasjonen er helt smertefri. Tiden etter operasjonen er stort sett også smertefri, men man kan få moderate smertestillende av lege i tilfelle det gjør vondt, men vanligvis vil paracet være nok. Jeg snakker av erfaring, da operasjonen er mye bedre enn å gå(halte) med infeksjon som kan gjøre veldig vondt.

Det varierer.

Personlig gikk jeg i 3-4 dager med veldig kraftig smertestillende, å komme meg på do uten å ta smertestillende på forhånd var ett rent smertehelvete lenge etterpå. Mener å huske at jeg gikk på krykker en ukes tid.

Inngrep nr 2 derimot var langt ifra så ille, da gikk jeg tilnærmet normalt dagen etterpå.

Lenke til kommentar

Bestill time hos fastlegen så tar han det på noen få minutter. Det er best å få tatt det så tidlig som mulig så du slipper betennelse og drit. Jeg gikk alt for lenge og fikk betennelse. Da fungerte ikke bedøvelsen når han skulle skjære vekk neglen.

Å gå med en skikkelig inngrodd negl er 100 ganger værre enn å operere den vekk med dårlig bedøvelse. :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har tatt den operasjonen to ganger. Første gangen var selve inngrepet smertefritt, men det var fordi legen visste hvordan man setter bedøvelse - og det er ikke mye godt hvis det gjøres ordentlig. Andre gangen var det en lege som sikkert hadde sprøyteskrekk, for han kunne ikke treffe en nerve om det sto om livet. Etter 5-6 bedøvelser som bare virket sånn halvveis, ga vi beng og kjørte på. Det var ikke en opplevelse som fristet til gjentakelse. I begge tilfeller var det vondt såpass lenge etterpå at jeg ikke gadd å bruke smertestillende ut perioden. Men kanskje tåneglteknikken har gjort fremskritt. :p

Har hatt inngrod tånegl siden litt før jul. Var hos doktoren og skjærte. En veldig erfaren lege, men det svei noe sykt når jeg fikk bedøvelse. Bedøvelsen funket aldri skikkelig så jeg fikk rundt 15 sprøyter. Er dette vanlig? Fått infeksjonen tilbake, men nå er jeg bare redd for å kontakte lege igjen. Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...