Shantara Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hei. Det har oppstått en ganske kinkig situasjon, og jeg trenger noen råd. 1. desember 2013 flyttet jeg inn i en leilighet jeg hadde ventet på i 3 mnd. Nå har jeg knapt bodd her i en mnd, så kom huseier inn akkurat og sa at de skulle selge huset. Jeg tror jeg kan ha rett på å bo her videre etter de har solgt huset, men jeg vil helst flytte. Jeg har sett for meg en leilighet jeg nesten 100% sikkert kan få, men han ønsker innflytning 1. februar. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid og spurte pent om jeg kunne slippe dette siden jeg allerede har funnet leiligheten som passer perfekt, men det hadde hun ikke råd til, hu måtte ha leieinntekter i de 3 mnd. Det blir vanskelig for meg, ettersom at leieprisene er skyhøye om dagen, og det er vanskelig å finne en leilighet med minst 2 soverom som er litt stor til en billig penge. Jeg har tvillinggutter på 2 år, og trenger plass. Nå som hun skal selge huset, MÅ jeg bo her de 3 mnd i oppsigelsestiden da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 er det en egen separat leilighet du bor i dvs, adskilt fra resten av huset eller er det en leilighet i leilighetskompleks med flere leiligheter og nåværende eier vil selge sin andel? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Dersom hun ikke vil har du ikke noe krav på å få kortere oppsigelsestid nei, oppsigelsestiden skal beskytte dere begge. 3 Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Nei altså, det er et stort hus, og jeg bor i en del som er bygd på huset. Så den henger jo sammen med huset, men er separat med egen inngangsdør osv. Kun jeg som leier, er en enebolig med en utleieleilighet Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hvorfor vil du flytte? Er det noe feil med leiligheten? Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Og det er du 100% sikker på, herr brun? Jeg har bodd hre i knapt en måned, og synes hele greia er helt på trynet... jeg har to barn og det er ikke lett for meg å finne noe nytt. Det er hu som bryter leiekontrakten på en måte, har ikke jeg noen fordeler da? Jeg mister huset jeg har sett meg ut hvis jeg må fortsette å bo her i 3 mnd til.. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg vil flytte fordi huseier skal selge boligen. Det kommer til å være mye visninger, takstmann og alt mulig rart. Jeg har 2 barn og er ikke interessert i å ha mange fremmede inn her heller. Og når eventuelt ny huseier overtar kan det hende han eller hun ikke vil ha meg boende her. Kanskje de øker husleia, eller kaster meg ut fordi de skal bruke leiligheten selv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Du tar ufattelig mange sorger på forskudd. Det å leie en leilighet under ett salg skal i utgangspunktet ikke være noe problem. Men som Herr Brun sier så er oppsigelsestiden for å beskytte begge parter. Med mindre det finnes ett mislighold eller lignende kan ikkje du bare droppe oppsigelstid fordi du ikke har lyst å betale. Viss du har betalt depositum kan du bare henne trekke dette i leie og eventuelt da slippe å betale avdragene. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 De kan ikke øke husleia før det har gått 3 år fra du undertegnet kontrakten med nåværende huseier. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg ønsker å flytte uansett, da jeg har funnet en leilighet som er dobbelt så stor til samme prisen, og den ligger rett ved der barna går i barnehage og ikke langt unna skolen min... Har vurdert den leiligheten litt tidligere, men jeg ville ikke flytte allerede. Men når det blir så mye rot som nå, flytter jeg gjerne. Men da må jeg vel bare bo her i 3 mnd og prøve alt jeg kan på å finne meg en annen leilighet da, men det er jo lettere sagt enn gjort... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Nei, det er ingen som sier du må det. Du velger det helt selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 ny eier kan heller ikke kaste deg ut på dagen, det er avtalen som allerede er inngått som også gjelder ny huseier, dvs du har 3mnd gjensidig oppsigelse. et annet spørsmål er jo hvor lang tid det kommer til å ta for å få solgt boligen. visninger og slikt kan heller ikke gjøres uten å avtale med deg på forhånd da eier ikke har lov til å entre din del av boligen uten din tillatelse. Lenke til kommentar
Shantara Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Ja, jeg vet det. Men 3 mnd er ikke lang tid på å finne en ny leilighet, med mindre man allerede har en i bakhånd. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Da kan du spør om du kan få bo frem til du finner en annen leilighet og prøve å få avtalt med nye utleiger om du kan få flytte inn den dagen oppsigelsen da går ut på den leiligheten du bor i. Det er strengt tatt ikke så mye du får gjort med avtaler du ikke ønsker å overholde. Med mindre du larvær å inngå dem naturligvis. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Du er sjelden forpliktet til å faktisk bo et sted du leier, men du vil være forpliktet til å betale leie frem til avtaleforholdet er lovlig avsluttet. Det finnes måter å slippe unna oppsigelsestid på. Den mest sentrale er regelen om heving av leieavtalen i husleieloven § 2-12, men i dette tilfellet er det lite aktuelt - eierskifte på utleiersiden er ikke avtalebrudd, jfr. husleieloven § 8-6, og man kan ikke heve en avtale uten at det er begått noe avtalebrudd/mislighold. Avtalerettslig har man læren om bristende forutsetninger, som i korte trekk sier at hvis forutsetninger som var vesentlige for deg når du inngikk avtalen svikter kan du gå fra avtalen. Man kan si at stabile eierforhold var en vesentlig forutsetning, men det virker ikke som om det er det som er tilfellet her. "Jeg har lyst til å flytte og har funnet drømmeleiligheten" er heller ikke et moment som gjør dette til en urimelig leieavtale, jfr. avtaleloven § 36. Konsekvensene av at du misligholder leieavtalen selv - flytter ut, og ikke betaler leie den siste/overlappende måneden - er penger, for huseier kan kreve forsinkelsesrente (9,5 % p.a., eller 0,8 % per måned - anslagsvis 95 kr per måned for en husleie på 12k/mnd). Purregebyrer og andre omkostninger kommer i tillegg, så effektiv rente kan fort komme opp i samme rente som et lite forbrukslån. Kan ikke anbefales med mindre du takler den sosiale kostnaden og rent faktisk vil ha mulighet til å betale for deg i løpet av kort tid. Endret 12. januar 2014 av krikkert 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg ser det ikke nevnt, men du kan kanskje slippe å betale hvis du finner noen til å overta kontrakten din. Da slipper du tidligere, og utleier får fortsatt leieinntekter. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Oppsigelsestid er gjensidig så huseier ikke skal tape penger på at du plutselig bestemmer deg for å flytte før tiden. Så du har ikke noe krav på å få kortere oppsigelsestid nei. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg ser det ikke nevnt, men du kan kanskje slippe å betale hvis du finner noen til å overta kontrakten din. Da slipper du tidligere, og utleier får fortsatt leieinntekter.Kan han? Etter husleieloven § 7-2 kan ikke leietaker fremleie uten huseiers samtykke med mindre annet er særskilt bestemt, jeg kan ikke se at det gjelder noen unntak her. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Kan han? Etter husleieloven § 7-2 kan ikke leietaker fremleie uten huseiers samtykke med mindre annet er særskilt bestemt, jeg kan ikke se at det gjelder noen unntak her. Etter min mening vil det vanligvis være illojalt av utleier å nekte framleie uten saklig grunn i en slik situasjon. (Dvs leier flytter, boligen står tom, og eneste grunn til å nekte framleie [eller avtale med ny leier] er ren smålighet eller et ønske om å spare noen få kroner pga mindre slitasje.) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Etter min mening vil det vanligvis være illojalt av utleier å nekte framleie uten saklig grunn i en slik situasjon. (Dvs leier flytter, boligen står tom, og eneste grunn til å nekte framleie [eller avtale med ny leier] er ren smålighet eller et ønske om å spare noen få kroner pga mindre slitasje.) Illojalt kanskje, men ikke ulovlig. Det er kun ved uoppsigelige kontrakter man trenger saklig grunn. Uansett: Hvor finner du noen som er villig til å leie i to måneder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå