tet Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Har det siste halve året ikke vært aktiv på forumet (hadde brukernavn da hardware.no var på delphi. Ser at det er mye snakk om hva som er best av AMD og INTEL, skal ikke komme med noe for eller mot - bare reflekterer litt over mine egne opplevelser med disse merkene. Jeg har brukt pc siden 1990, og de første 10 årene var det naturlig nok intel som var det eneste gangbare. Har siden prøvd meg litt på AMD - med varierende hell. Ytelse har vært topp !, men har tidvis slitt litt med varmen da... Begynte med AMD athlon slot a 600 som jeg fikk klokka opp til 750 med goldfinger, siden ble det et par duron og nå sist noen athlon hhv 900,1133 og 1400 Sprekt - jada, stabilt- mjaaa - min siste athlon prosessor ble kjøpt i november 2001. Den levde i beste velgående frem til ca 9 februar då. Da tok den fyr! Drepte samtidig hovedkort. Prosessorvifta gikk fremdeles etter at pc'n døde - hovedkortet var instilt på å slå av power ved 70 grader, men dengang ei - temp på prosessor har hele tiden vært stabil på ca 45-50 grader. Dette hendte under drift, og uten forvarsel - hadde grei kjøler, pabst vifte og artic silver + god kabinettkjøling i chieftech. Hva har jeg nå? P4 1700 med msi kort og 512 mb DDR - stabilt med en gang, rett opp i win2k uten noe rør - bruker pc en del til videoredigering, og det funker som et uvær (var av og til litt crash med amd?!) temp på cpu (med original boxed kjøler !): den følger romtemperaturen - tro det eller ei ! Er det 20 grader i rommet, raporterer bios og pc alert om ... 20 grader. Fornøyd så langt etter en uke stabil drift ? jada TET Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Forskellige personer har forskjellige erfaringer. Jeg har hatt både Intel og AMD. Siden 1996 har jeg hatt disse prosessorene: Intel P133 AMD K6-2 300 Intel Celeron 466 @ 525 Intel Celeron 566 @ 892 AMD Athlon 1.33 @ 1.53 Jeg har ikke hatt negative erfaringer med hverken Intel eller AMD. AMD hovedkort (Spesielt VIA baserte) og AMD Prosessorer krever endel med "tweaking" og drivere før det går helt fint, men da har det også fungert greit. Jeg tenker da spesielt på VIA 4in1 og BIOS-instillinger på hovedkort. AMD prosessorer utvikler santnok endel mer varme enn Intel, men arkitekturen er annerledes og prosessorene er laget for å tåle med varme enn Intel sine. Med god kjøling går det helt fint i de aller fleste tilfeller. Det er heller ingen tvil om at du får mest ytelse for pengene ved å velge AMD. Intel på sin side er kjent for å at prosessorene er mer stabile i drift (selv om jeg aldri har hatt noen stabiltetproblemer med AMD). [ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 10:04 ] Lenke til kommentar
runeh Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Tja.. må si meg enig med TET her. Har 2 PC'er hjemme nå, Intel og AMD. Gammlegutten er en PIII 450@554Mhz med et Geforce 2GTS, 256 PC100 RAM, DFI Hovedkort (husker ikke type). Denne har jeg ALDRI, ever, never hatt NOE som helst prob med. Kjørt både 98se, 2000, XP og Linux på den. Rock stable hele tida. Har hatt den siden PII350 var den nest dyreste prosessoren, hvis du skjønner hva jeg mener :wink: husker ikke år. Min nyanskaffelse er forsåvidt helt grei (se sign.), megafornøyd med ytelse. Stabiliteten er jeg ikke fornøyd med, men her er det sikkert flere ting jeg kan gjøre. Får ikke kjørt AGP 4x f.eks. Men dette skal jeg få fixet :smile: Harddisken min er på LAN for øyeblikket, for refill, så jobben begynner på tirsdag. Angrer bittelitt på at jeg ikke sparte opp bittelitt mere kroner og gikk for p4, det var KUN pris som gjorde at det ble AMD.. Sooo, slik som jeg ser det: Liker du å leke med BIOS/registry/patcher/drivere ol. , og vil spare <litt> penger, kjør AMD Vil du ha et problemfritt 'rett opp' system fra dag 1, og vil betale <litt> mer, kjør Intel. Forøvrig tror jeg ikke AMD i seg selv skaper problemer for folk flest, det er heller chipsett/hovedkort som lager jalla i boksen. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Kort sagt: Forskjellen på Intel og AMD er at AMD kommer ferdig overkokket. Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hallo Jeg har selv gått gjennom en del PC`s og chipsett de siste 6-7 årene cyrix P5 100 Mhz Pentium 120 Pentium II 233 Celeron 566@800 Pentium III 800@900 AMD [email protected] Ghz Så jeg har fått med med det meste av intel gjennom tidene og har også bygget en del P4 maskiner. Tenkte jeg skulle gi min mening om Intel vs AMD (Hvis noen bryr seg). Er enig med de fleste at temp (og dermed også støy) kan være et problem hos AMD, og at chipsettene til Intel er hakket bedre enn VIA. Men stabilitetmessig synes jeg at det meste som går galt er windows som må ta skylda for. Mine PC`er hadde like lite problemer med Intel som AMD. Dermed er vel rådet ikke kjøp AMD hvis du ikke har litt PC fingre. Elkjøp kunder hold dere til Intel (De er vel ikke her uansett) God kjøling løser mye problemer. Tror faktisk at neste maskin blir P4 Northwood, da vifta som trengs i AMD er litt irriterende støyende (Kanskje jeg skulle slutte å overklokke). Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Min liste: Intel 486sx 25MHz AMD 486DX4 75MHz (denne kuttet ut) derav Intel Pentium 75MHz Intel Pentium 166MHz Intel Pentium II 450MHz Intel Pentium III 1000MHz Intel Celeron Tualatin 1200MHz Små oppgraderinger, men de har ikke kostet meg allverden heller da :smile:. Telcontar Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 å gå fra Pentium3 1 GHZ, til Celeron 1.2 Ghz er vel å nedgradere? Skjønner ikke helt hva du tenkte da du "oppgraderte" fra Pentium3 til Celeron Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Akkurat dette var heftig diskutert tema på DellTalk, men ifølge Intel sine spesifikasjoner er Celeron Tualatin helt identisk som P3 Coppermine, men med Prefetch minne greier i tillegg og at den er produsert ved 0.13. Flere tester publisert på DellTalk viste også at Celeron Tualatin var raskere MHz mot MHz. Ser du derimot på P3 Tualatin så er den bedre enn P3 Coppermine (dagens Celeron Tualatin). Du kan derfor si det slik at den gamel P3 Coppermine lever videre i bedre versjon i dagens Celeron Tualatin. Vet ikke om jeg kan gjøre det noe klarere enn det. Jeg er ikke helt dum heller da og går for en svakere CPU, det ligger mye "research" bak oppgraderingen. I tillegg kan jeg oppgradere til fremtidige og raskere Celeron Tualatin som måtte komme. Telcontar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå