Gå til innhold

Hjelp - trenger råd til kjøp av lyssterkt zoomobjektiv (Canon)

Anbefalte innlegg

Er helt amatørfotograf og etter en serie av mislykkede julefotoer og bilder fra andre innendørsarrangementer med dårlig lys ønsker jeg å kjøpe et nytt objektiv til et Canon 550. Har forstått at jeg trenger et lyssterkt objektiv og venter på billigobjektivet EF 50mm 1.8 men trenger også et zoomobjektiv med grei blenderåpning til å ta bilder fra forestillinger der det er mørkt men med fargerik lyssetting. På Japan Photo anbefalte de Sigma 24-70 mm 2.8 HMS Canon til kr. 5000. Er det noen her som kjenner det objektivet eller kan anbefale noe annet objektiv til samme pris. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 18-35/1.8 - ikke så stort zoomomfang, men mer lyssterk får du ikke - og den er knallgod optisk.

Kikk også på Sigma/Tamron 17-50/2.8 og EF-S 17-55/2.8 IS.

Men - for gode innendørsbilder av familiearrangementer og annet vil jeg heller anbefale noe annet: en skikkelig ekstern blits som 430 EXII - en blits du kan vinkle i tak og vegger, og derfor kan gi godt lys.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til bruk på crop ville jeg valgt noe annet enn sigmas 24-70. Sjekk ut Sigmas 17-50 2.8 som nå er på tilbud for 2500 (fotovideo ut morgendagen). Da har du i tillegg så godt som råd til Canons 85mm 1.8 innenfor samme pris som 24-70 går for nå. Dette vil gi deg en god kombo.

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Invester i en blits son Trondser sier, og lær deg å bruk den.

Ingen objektiver redder julefoto eller dårlig belyste forestillinger.

Skyt RAW, lær deg å bruke bilde behandling software som du fikk med kamera (du kan skru opp ISO/Blender/Brightness ganske mye i etterbehandlingen).

Lær deg om Blender/ Lukkertid og ISO så du vet hva du gjør og ikke er underlagt automat programmet i kamera.

Sigma 18-35mm er et veldig bra valg, men hvis du skal skyte bilder innendørs på f.eks. forestillinger hvor du sitter langt fra utøverne så burde du (kanskje i tillegg) vurdere et objektiv med lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar

....... trenger også et zoomobjektiv med grei blenderåpning til å ta bilder fra forestillinger der det er mørkt men med fargerik lyssetting.

Spørs hva du mener med forestilligner og avstanden du vil ta bilde fra. Sitter du som publikum et stykke unna trenger du sannsynligvis mer enn 70mm, kommer du ganske nærme kan 24-70 gjøre nytten, men i utgangspunktet er en 17-50mm som flere foreslår mer egnet som generell normalzoom til ditt kamera.

Forøvrig enig med at blits er et godt alternativ til julebilder o.l. Bedre lysstyrke er fint, men for mange familiebilder osv er må man uansett blende ned en del for å få nok dybdeskaprhet og da er blits eller høy ISO eneste alterantiv.

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen for svarene. Det var veldig nyttige råd. Skal absolutt sette av tid til å lære mer om blitz. Siden jeg har mulighet til å bevege meg relativt nærme scenen er nok en normalzoom å foretrekke - den på fotovideo som en av dere tipser om får meget bra skussmål i tester så det blir nok den :-) Er en gryende Photoshopentusiast og skal prøve å gå over til RAW format og etterbehandle bildene der. Takk igjen for at dere tok dere tid til å gi tilbakemeldinger og fortsatt god søndag.

Lenke til kommentar

Det som er viktig i lite lys er å vite utstyrets begrensninger slik at man ikke prøver å ta bilder som ikke vil bli bra, men heller bruker tiden på å ta bilder som kan bli bra. Jo bedre utstyr dess færre begrensninger, men det er fotografen som må velge de gode motivene.

Blits blir best hvis man har lært seg å bruke den, lest litt tips og eksperimentert på forhånd før store festligheter. Auto og fremoverrettet blits gir sjelden de beste bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...