Gå til innhold

Guide: Du er smartere enn enn kameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Bruk råformat og velg hvitbalanse i ettertid i stedet for jpeg som dere omtaler her.

 

2. Eller ennå bedre, frikoble AF fra utløseren og trykke AF-knappen med spotfokus på motivet før du rekomponerer.

 

3. I stedet for å mikke med histogram, eksponeringskompensasjon eller manuell så vil jeg anbefale senterdominert eller gjennomsnitt og heller trekke opp de mørke områdene i etterbehandlinga. Med deres teknikk vil gardinene i eksempelbildet blitt uopprettelig utbrent. Med min teknikk vil de beholde detaljene. Støynivået på personen i skyggen vil bli omtrent like bra siden dagens kameraer skalerer støyen ganske lineært. Min teknikk bør fungere greit opp til ca 2-4 trinn oppløft av skyggene avhengig av kameramodell. Også bør det nevnes at punkt 5 innfyllingsblits, er en bra løsning i akkurat eksemplet.

 

4. Siste setning burde vært den første og eneste. Råformat og valg av hvitbalanse i etterbehandlingen.

 

5. Den innebygde blitsen er helt grei i en del tilfeller. Det er mye bedre med stygg blits enn grøten fra ISO 25 600. Innfyllingsblits er også glimrende. Også er det ikke umulig å vinkle blitslyset annerledes. Man får kjøpt både diffusor og speil til intern blits som gir indirekte blitslys. Har man ikke noe sånt kan man forsøke å holde hånden på skrå forran blitsen. Da får man både vinklet lyset opp i taket, dempet det og en varmere fargetone som kombinerer mye bedre med typisk innelys. Teknikken tillater lett mange ISO-trinn lavere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kameraer tar ofte feil, selv moderne dyre kameraer.

 

Jeg vil påstå beste oppsettet er:

Manuell hvitbalanse

1 fokuspunkt

Manuell innstilling av lukker, blender og ISO

 

Dette fungerer svært godt, jevnere eksponering, bedre bilder og mindre etterarbeide.

Det virker tungvindt, det syntes jeg også tidligere. Men når jeg fikk øynene opp for hvor feil kameraet egentlig tok og hvor mye bedre bildene ble var jeg ikke i tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste med den innebygde blitsen har du ikke nevnt, det er og bruke den som fyllinnlys når man fotograferer i sterk sollys.

Det beste med den innebygde blitsen er at den er mye enklere å transportere med utstyret en en ekstern blits som tar ekstra plass og vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med auto hvitbalanse og raw er om man er på en lengre tur og tar masse bilder, er det ikke sikkert man husker hvordan lyset var på dag 3 av 23.

 

Kanskje ikke problem for hvermannsen, men om man skal dokumentere noe, kan det være greit å ha lært seg manuell hvitbalanse. De ulike forhåndsvalgene kan fungere utmerket her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvitbalanse har jo kameraer med elektronisk søker en kjempefordel. Der ser man jo bildet slik kameraet tolker det, og man ser umiddelbart om det er feil eller ikke.

Det stemmer ikke. Prøv å stirr på en grønn prikk i ett minutt og flytte blikket til et helt hvitt ark. Ser du den røde prikken? Den forteller at øyet tilpasser seg den hvitbalansen man ser. Når man så skifter til et mer nøytralt lysmiljø så vil det se helt feil ut. Så hverken EVF, OVF eller skjermen er noe sannhetsbevis for hvitbalanse. Det er bedre å skyte råformat og sette hvitbalansen i ettertid, i et rom med mer nøytral hvitbalanse, alternativt i det rommet bildet skal vises frem på vegg eller skjerm.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så var det den grønne dotten igjen Lars. Hva er riktig hvitbalanse? Det øyet og hjernen tolket der og da, eller noe man tolker fra en mer nøytral lyssetting som er konsekvent fra bilde til bilde?

Hvis målet er å gjenskape det øyet og hjernen tolket der og da vil riktig hvitbalanse være noe som gjenskaper akkurat det. Det er nettopp dette Lars påpeker her - "så er det ikke så lett å huske nøyaktig hvordan lyset var". Besvarer ikke spørsmålet ditt seg selv?

Lenke til kommentar

Behøver ikke fargekart, holder med 18% grått :)

 

Men tror dette er litt utafor hovedargumentasjonene til denne artikkelen.

18% gråkort er en klassiker for å måle lyset mot for å få riktig eksponering, ikke hvitbalanse. Til den type måling bruker man gjerne noe hvitt, for eksempel et papirark. Men skal man være pirkete på det, så har man med seg noe som for eksempel en WhiBal, den har en hvitfarge som skal vær enda mer nøyaktig å måle innfallende lys sin fargetemperatur i etterbehandling.

 

 

Men som noen andre har sagt litt lenger opp, spørsmålet er "Hva er riktig fargetemperatur", "Hvilket lys velger man å måle den i" og "Dersom man ikke skal dokumentere noe, hvor viktig er det" ???

 

 

PS.

Til deg som kommenterte at hvis man dokumenterer noe, hvordan skal man da huske riktig fargetemperatur på de ulike dagene. Vel, hvis man dokumenterer noe, så bruker man vel ikke hukommelse som riktig verktøy. Da bruker man faktisk ulike verktøy og metoder for å registrere dette riktig når man holder på...

DS.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. Eller ennå bedre, frikoble AF fra utløseren og trykke AF-knappen med spotfokus på motivet før du rekomponerer.

Jeg er faktisk uenig. Jeg pleide å fokusere med senterpunkt og rekomponere, men jeg har etter hvert sluttet med det og begynt å bruke valg av fokuspunkt i stedet (i hvert fall så lenge jeg har tilstrekkelig tid). Bruker du stor blenderåpning, og motivet ikke er alt for langt unna, så skal det faktisk ikke mer til enn den lille endringen av vinkel til for at hovedmotivet kommer akkurat ut av fokus.

 

Og så har man objektiver som "dirty thirty", som ikke har så mye fokusplan som fokus-halvkule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...