MariusJS Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Finnes en del andre laptoper der CPU og/eller GPU kan byttes... Endret 12. januar 2014 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
walaker Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Greit, da går det vel da, men det dær må være noe Alienware/Dell only. Jeg følger med på hva alle de fleste produsentene, men ikke Dell. Men jeg synes fortsatt at Alienware er en murstein og veier et tonn. Jeg vil gå så langt som å si at Alienware er så stor, tung og bulkete at den ikke kan kalles bærbar som andre laptoper, men flyttbar. Det er min mening iallefall. Du kan ikke følge med så veldig mye. Cpu har man kunne byttet ut i mange år på diverse bærbare, jeg byttet selv ut en gammel celeron prosessor mot en litt "grommere" pentium cpu på en hp laptop for rundt 10år sia. Så lenge cpuen ikke er loddet fast på hovedkortet så er det mulig og bytte ut denne. Og nesten alle "Gamer" laptoper kan man bytte både gpu og cpu. Ikke utdyp deg om ting du ikke har peiling på, det blir bare for dumt... Kjenner jeg får vondt i tryne av og lese det du skriver 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Jeg jobbet som PC-teknikker hos en autorisert reprasjonssjappe for Acer. Deres aller fleste modeller er det fult mulig å bytte GPU og CPU på. Det krever rimelig stålkontroll på alle skruer samt være noe oppegående, men det lar seg rimelig lett gjøre om man har kunnskapen. det samme gjelder selvfølgelig for Alienware som til og med har mulighet for Crossfire eller SLI. Nye maskiner uten dedikert GPU har som regel en av intells HD4x eller AMDs intigrerte grafikkløsninger, det er ikke alltids lett å vite hvilke maskiner som har en pcie ekspasjonsslot for å montere en GPU, og noen tynne maskiner er det rett å slett ikke plass eller har lagt til rette for kjøling av ettermontert GPU. Så det lønner seg alltid å kjøpe en Laptop som har tatt i bruk ekspasjonsslotten. Ellers er Pci-e slotten begrenset til 8x 1x til tider så det er ikke alltid man får fult utnyttet en ny GPU. Det er veldig få som selger GPU til laptopper her til lands, men om man stikker innom en autorisert sjappe som reparerer laptopper, bør de kunne klare å legge inn en bestilling på kort for deg fra sin egen grosist, mulig de har noe på lager også, og ikke minst, de kan tilby å gjøre jobben for deg. ;-) Men velg med omhu hvilken maskin du kjøper hvis du ønsker å ha mulighet til å oppgradere laptoppen, det er ikke alle det er like enkelt å gjøre på, og som regel må du begi deg på å plukke maskinen fulstendig fra hverandre. Wifi kort, kabler, skjerm, tastatur, optiskdrev, etc og ikke minst kjøleren og noen hundre skruer. kjølingen dekker som oftes både GPU og CPU med samme kjøler. Men tunga rett i munnen gjorde jeg unna 2-3 CPU/GPU bytte på Acer modellene hver time. (garantisaker). Første gangen brukte jeg vel hele arbeidsdagen. Endret 13. januar 2014 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 13. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Løst Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 PCIe, er det "sporet" som gjør at du kan sette inn GPUen 1 Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 13. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Løst Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Men glem stasjonær utelukk det. Er på utkikk etter laptop. Forslag til laptop som det er lett å bytte komponenter på? (GPU, CPU etc.) Det der er en laptop... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Ok, du kan se på Multicom laptopene Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Noe peil. På om de er lette å bytte deler på? (GPU, CPU etc.) Hvorfor skal du bytte deler på den egentlig? Bedre å kjøpe den sånn som du vil ha den selv med engang? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Noe peil. På om de er lette å bytte deler på? (GPU, CPU etc.) Mener det er mulig på de fleste multicomene, send dem en mail? Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Løst Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Skal ikke bytte deler med engang da. Mener oppgradere PC-en ved å bytte ut GPU med bedre f.eks. Jeg vurderte det samme som deg egentlig MSI GS70 eller Asus G750JH Multicom har Asus G750JH til 12999 med mva på nettsidene deres nå. Dette er med gtx780m, men uten ssd, det kan du dog enkelt installere senerehttp://www.multicom.no/G750JH-17e3-Full-HD-4e-gen-Intel-Core-i7-4700HQe-8GBe-750GB-HDDe-GeForce-GTX-780Me-DVDe-Windows-8-ASUS/cat-p/c/p6854599 Dette er forøvrig vilt billig Endret 15. januar 2014 av henrikrox Lenke til kommentar
mats_hawn Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Løst Endret 1. mars 2016 av mats_hawn Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Har bestemt meg for å gå for Alienware 17" da det er sykt enkelt å oppgradere for senere tid Så det, syntes bare den modellen der var vilt billig, sånn at det går ann 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Så det, syntes bare den modellen der var vilt billig, sånn at det går ann Husk at det er eksl. mva Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Husk at det er eksl. mva nei, det er ikke det, det koster 10250 eks mva, bare å trykke på privat oppi hjørne der 12990 med mva, kan vel ikke være så vanskelig å lese det? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 nei, det er ikke det, det koster 10250 eks mva, bare å trykke på privat oppi hjørne der 12990 med mva, kan vel ikke være så vanskelig å lese det? Standard er nå uten mva, husk det. Mange som har sett seg blind på slike ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå