Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

pris for rep av bil (HJELP)


Pjotra

Anbefalte innlegg

Hei har kjørt inni kantstein med fram hjulet. E en Honda accord sedan 99 kjørt 150k. Dekket punktert og skifta dekk.men framstillinga e skyve litt bakover mot bagasjrommet. Noen som vet om det er dyrt å fikse. Ser helt fin ut ellers bak dekket. Airbagen på høyrr side i sete e åpna sæ så sete e sprokke opp. Men Airbagen kom ikke ut. Noe feil?. Ka e pris på ny airbag og sensor (om det e en gangsbruk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg be deg kutte ut dialekt på forum, dialekt er en muntlig språkform mens forumet er et sted man kommuniserer skriftlig.

 

Hva gjelder skadene vil jeg faktisk tro det blir en dyr affære, avhengig av hvor mye man må ordne..

En -99 modell kan du nok risikere at det ikke er verdt å reparere etter en slik skade.

Lenke til kommentar

Går bilen gjennom en EU-kontroll etter at airbag har åpnet seg? Er bilen i forsvarlig stand?

 

Hvis du har med en passasjer i bilen som blir skadet etter et uhell, så ligger du ikke så veldig godt an hvis du kan lastes for at airbagen ikke fungerte.

 

Eu kpntroll var i fjor av forje eier. Å da var den godkjent. Merket nå at airbagen ikke kom ut.

Den bilen skal ikke kunne godkjennes slik den er nå nei.

Den er nok ikke i forsvarlig stand heller.

 

Skal jo selvfølgelig på verksted å fikses da. Kjører ikke med dette.

Først vil jeg be deg kutte ut dialekt på forum, dialekt er en muntlig språkform mens forumet er et sted man kommuniserer skriftlig.

 

Hva gjelder skadene vil jeg faktisk tro det blir en dyr affære, avhengig av hvor mye man må ordne..

En -99 modell kan du nok risikere at det ikke er verdt å reparere etter en slik skade.

 

Om forstillinga bare er skeiv så er det verdt å gjøre noe med. For det er ikke er stor affære. Om mye er ødelagt å forsikringsselskap med full kasko bestemmer seg om kondemnering vil jeg da få igjenn mye?

 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Om forstillinga bare er skeiv så er det verdt å gjøre noe med. For det er ikke er stor affære. Om mye er ødelagt å forsikringsselskap med full kasko bestemmer seg om kondemnering vil jeg da få igjenn mye?

 

Blir den kondemnert får du igjen bilens markedsverdi + omregisteringsavgift. Mange har nok et litt for optimistisk syn på egen bils verdi, men du skal i prinsippet få det du trenger for å skaffe en ny tilsvarende bil, i tilsvarende stand. Verdien blir vurdert bla ut fra bilens tilstand, kjørelengde, rust, slitasje, servicehefte, etc. Dersom du mener at tilbudet du får er feil kan du argumentere for dette overfor selskap/takstmann.

 

Høres litt uvanlig ut at setet har revnet uten at airbag har kommet helt ut. Jeg kjenner ikke spesielt til din bil, men generelt blir det fort veldig dyrt når man begynner å blåse airbags. Det er nokså vanlig at styringsentralen er engangs, og må byttes hvis den har kommandert en bag å løse ut (koster gjerne mellom 5 og 10.000 kr). I tillegg en eller flere sensorer til 1000-2000 kroner stk, selve setebagen 4-6000, og eventuelt også ny(e) setebelte® hvis pyroteknisk strammer har fyrt av 2-3000 stk.

 

Men det er ikke sikkert det er så ille hos deg, og prisene varierer voldsomt fra bil til bil, så bare som et eksempel. Men lyser airbag-lampen din? Går alle beltene normalt ut og inn?

Lenke til kommentar

Når airbag blir utløst blir som oftest biler kondemnert , uansett øvrig skade på bil. Er snakk om utløste eksplosiver og ting som ikke lett lar seg bytte.

Hmm kjenner flere dom har skiftet da. Men må man ha airbag i stolen. Lest at etter 10år er det ikke sikkert de fungerer. Min funket ikke. Å 99 modellene hadde ikke alle airbag. Vurderer å koble fra den å trekke igjenn

Lenke til kommentar

Når airbag blir utløst blir som oftest biler kondemnert , uansett øvrig skade på bil. Er snakk om utløste eksplosiver og ting som ikke lett lar seg bytte.

 

Hei vil bare si at du trenger ikke å kommentere på mine innlegg flere ganger. Kan velge om jeg vil droppe airbag eller sette inn ny stol 99 modellen er godkjent uten airbag i stol. Fått godkjennelse fra vegvesnet. Så ikke utal deg om noe du ikke har peiling om. 4 felger og deler og arbeid og frakt ble 9k. Takk for meg

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så aggressive vi var blitt her...

 

Nå svarte du jo aldri på spørsmål om lampe og belter, men hvis du likevel skal sette inn en ny brukt stol, ville det ikke være bedre å velge en som er til din bil, med airbag?

 

At biler der airbager har blåst veldig ofte blir kondemnert stemmer i og for seg, og spesielt en 2000 modell. Men ofte er det da også betydelige skader. Det er vel ikke så veldig vanlig at det kun går en setebag, og ikke noe annet, men ingen skader er helt like og det kommer jo som Leo påpeker alt an på hva airbag-styringen har registrert.

 

Men at det derimot er en slags automatikk i at biler med blåste airbags blir kondemnert, uavhengig av andre skader, vil jeg mene er å ta i. Det er ofte svært dyrt, og innebærer mye skruing, mer eller mindre hele interiøret/midtkonsoll, nytt dashbord, ratt, frontrute, belter ++, men det er likevel mange andre skade-typer som er mer utfordrende rent "reparasjons-teknisk", og har bilen mot formodning lite skader ellers, feks total repkostnad 120.000 og bilen verdt 300.000, så blir det gjerne reparert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så aggressive vi var blitt her...

 

Nå svarte du jo aldri på spørsmål om lampe og belter, men hvis du likevel skal sette inn en ny brukt stol, ville det ikke være bedre å velge en som er til din bil, med airbag?

 

At biler der airbager har blåst veldig ofte blir kondemnert stemmer i og for seg, og spesielt en 2000 modell. Men ofte er det da også betydelige skader. Det er vel ikke så veldig vanlig at det kun går en setebag, og ikke noe annet, men ingen skader er helt like og det kommer jo som Leo påpeker alt an på hva airbag-styringen har registrert.

 

Men at det derimot er en slags automatikk i at biler med blåste airbags blir kondemnert, uavhengig av andre skader, vil jeg mene er å ta i. Det er ofte svært dyrt, og innebærer mye skruing, mer eller mindre hele interiøret/midtkonsoll, nytt dashbord, ratt, frontrute, belter ++, men det er likevel mange andre skade-typer som er mer utfordrende rent "reparasjons-teknisk", og har bilen mot formodning lite skader ellers, feks total repkostnad 120.000 og bilen verdt 300.000, så blir det gjerne reparert. :)

Er ikke sint jeg. Takker for all hjelp.om jeg bytter stol. Vil det bli en likedann en :) med airbag. Men kan også koble på en motstand å ta bort airbagen. Har fått godkjennelse. Skjønner va dere mener. Men jeg har vært heldig at det ikke var en dyr affære med frontstillinga. Synes bare det er unødvendig å komme med et svar om at den mest sannsynlig vil bli kondemnert. Å ikke begrunne bedre.

Lenke til kommentar

Hei igjen rappkjefta bondeknøl :)

Søk litt rundt så finner du ut av biler med airbag utløst blir ofte kondemnert.

 

Bra det gikk fint med vraket ditt :)

Blir ikke vraket om det finnes billige seter med airbag eller om den modellen ikke har påbud om airbag i stolen ;) så den innføringen kom 1 mnd etter min bil ble laget

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...