Knut S Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 månen koser seg i kveldsvarmen Se bildet Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 hvilken innstillinger burde jeg brukt her for å få det enda mer klart? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Selv pleier jeg å sette lysmåling til spotmåling, og en nokså stor blender, rundt F4. Spotmålingen gjør at iallfall eksponeringen blir grei, da mørket rundt da ikke teller, og da blir lukkertiden kjapp nok til at det ikke blir uskarpt. Med mitt E3 med 70-300 (150-600-ekvivalent) tar jeg alltid nokså skarpe håndholdte bilder av månen uten stativ. F.eks. dette: http://manskow.smugmug.com/Other/Night/i-Ddk35SC Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 ææ ett dumt spørsmål, men hva er spotmåling? og tusen takk for tips Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Forresten ett nydelig månebilde du har tatt på linken du la med Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Forresten ett nydelig månebilde du har tatt på linken du la med Takk for det. Jo, spotmåling skal du finne på alle systemkamera. Jeg er ikke noe kjent med menyene på Sonys systemkamera, men de fleste systemkamera har dette lett tilgjengelig enten med egen knapp eller tidlig i menyvalgene. Det er som regel 3 innstillinger. Ikonet pleier å se ut som en liten skjerm, som er delt opp i en prikk i midten, et felt på hver side av denne (av og til nesten en parentes) og en hel ramme ytterst. Når alle 3 er fylt har man såkalt helevaluerende lysmåling, da måler den lyset i hele motivet. Neste trinn er prikken + "parentesene", det kalles sentrumsveid måling. Da prioriteres midtpunktet pluss området nær midten, derav sentrumsveid. Siste trinn er spotmåling, altså kun prikken i midten. Da måles lyset kun helt i sentrum av motivet. Plasserer man da månen i midten måles kun lyset der. Jo større (fullere) månen er, desto mer intens lyssterk er den. Med helevaluerende lysmåling blir kameraet ofte lurt og man får en oversksponert hvit skive siden svært intenst månelys og bekmørkt rundt blir litt mye for kameraet. Med spotmåling reguleres ekspoeringen til det intense månelyset og man for enklere riktig eksponert måne. Dette har alltid fungert for meg, helt fra mitt gamle Olympus Ultrazoom C-750 fra 2003.... Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 tusen takk igjen, da prøvde jeg å få det til, men må utforske det litt mer. Men lastet opp en ny versjon2 som jeg da har brukt spotlighten på. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Dette bildet er ikke så ille. For å få det skarpere vil jeg først og fremst øke blenderen en del. f/32 er alt for mye, og du begynner å tape skarphet, i tillegg til at du må øke eksponering eller ISO for å få bildet riktig eksponert - hvilket begge fører til uskarpt bilde pga månen beveger seg. Nå er nok ikke 1/5s eksponering for lenge til din brennvidde, men jeg ville uansett senket denne en veldig god del. Jeg bruker som regel aldri lengere enn 1/100s på månebilder. Vanskelig å anbefale noe spesefikt siden jeg ikke kjenner ditt utstyr. Men start med å sette ISO på det laveste. Dette er ikke bare pga støy, men også pga månen har veldig høyt dynamikkomfang. Av samme grunn skal du også ta bilder i RAW om mulig fremfor jpg, da jpg kun gir deg 8 bit bilder, og med komprimert innhold. Dette er spesiellt viktig på NEX-6 da JPG bildene ser helt forferdlig ut rett fra kameraet ut ifra de sammenligningene jeg har sett. Når det gjelder blender blender kommer det jo helt an på hvilket glass du har på. Men et sted mellom f/7 og f/11 pleier å holde i lange baner. Anbefaler manuell eksponering, da kameraene oftest overeksponerer månen. Men det er det jo bare å prøve. Den eksponeringen du har brukt på dette bildet er helt korrekt. Anbefaler også manuell fokus. Det helleste her er om du har live-view, og kan zoome helt inn på denne. I såfall gjør du det, og fokuserer på en stjerne og gjør den så liten som over hodet mulig. Deretter er det bare å ta bilder av månen. Men husk, fokus endrer seg med temperaturen, så kontroller fokusen med gjevne mellomrom om kameraet var varmt når du tok det med deg ut. Manskow: Veldig fint månebilde det der forresten. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Men lastet opp en ny versjon2 som jeg da har brukt spotlighten på. Bilde nummer 2 er litt skarpere, men begge er korrekt eksponert. Glemte også å nevne, at temperaturen kan påvirker også skarpheten. Både i form av sensorstøy, og turbulens i luften rundt kameraet forårsaket av varmeforskjelden. Så Ideellt sett, ta med kameraet ut, ta ut batteriet og legg det i innerlommen for å holde det varmt. La kameraet kjøle seg med til utetemperaturen med objektivdekselet på (hvis ikke dugger det sannsyneligvis igjen), så kan du begynne å ta bilder. Trolig ikek så mye å si i ditt tilfelle, men alt teller når det gjelder optimal skarphet... Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 tusen takk for tips. Får dessverre ikke gjort noe med raw bilder for tiden, for det programmet ligger i Norge, derfor er jeg avhengig å bare ta jpg bilder rett fra kameraet, Men det skal jeg selvfølgelig ta igjen til våren Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Månen er greiest å fotografere med manuelle innstillinger. Lyset er konstant, så det er enkelt å prøve seg frem. Det greieste er å ha en fast blender, f. eks F/5,6 og prøve seg frem med variabel lukker. Begynn med 1/125s. Tror du skal være ganske nære da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg