Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Komplekser

MK55

Anbefalte innlegg

Hiya

Jeg er en gutt på 21 år med noen komplekser som sliter veldig på meg. De siste 5-6 årene har det plaget meg daglig, og det forverrer seg stadig. Selvtilliten min er ganske nedbrutt, og jeg føler meg bare irritert og fortvilet.

Hele familien min er høyere enn meg, selv moren min. Hjelper veldig lite at jeg fort tar meg nær av hva andre sier. Har alltid plaget meg nærmest, og jeg ser egentlig ingen løsning på problemet. Hvordan skal jeg klare å akseptere at jeg ikke kommer til å bli høyere enn 1.70? Føler meg så liten blant andre, og det har gått alt for inn på meg. Jeg ønsker å bare gi faen, men klarer ikke. Utrolig slitsomt å måtte ofre så mye energi på noe som ikke vil endre seg.

Ved siden av høyden, er det det unge utseendet som plager meg. Dette bidrar også til at jeg legger ekstra mye vekt på høyde tror jeg, og gjør alt bare verre. Blir ofte tatt for å være 15 år. Føler meg som et lite barn blant andre, som er en motsetning til hva jeg er på innsiden. På butikken forrige helg sa dama i kassa "den ølen her tilhører vel ikke deg?" og jeg fuckings hater det. Blir alltid tatt useriøst og behandlet som jeg skulle vært yngre enn jeg er. Tar lett opp hva andre føler og lar det gå inn på meg. Får ikke utviklet meg selv i forhold til andre, fordi jeg er helt begrenset og stiv.

Føles som alt bare jobber i mot meg, og jeg lurer på om jeg noen gang skal vokse opp - i andres øyne. Jeg er heldigvis fornøyd med utseendet ellers, kan bare ikke fordra at jeg ser så ung ut. Har vurdert å ta et kosmetisk inngrep for å sette inn kjeve og hakeimplantat. Få mer markerte linjer som kan få meg til å se eldre ut. Noen synes kanskje det virker drastisk, men de kan tas ut etter ønske. Lyst å bare starte livet uten alt det i hodet. Er det noen som har erfaring med det, eller vet om klinikker i Norge eller utlandet å anbefale?

Hadde også satt stor pris på tips rundt høyden og hvordan jeg kan legge det til side. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også 1.70 og er 27 så jeg kommer hvertfall ikke til å bli noe høyere. I oppveksten har jeg alltid blitt kalt liten, og noen ganger ertet pga. jeg alltid har vært et hode lavere enn alle andre, men det er mange år siden jeg sluttet å bry meg om dette. Det er vel også godt over 10 år siden jeg har fått noen bemerkninger for høyden. Jeg ser også relativt ung ut for alderen, jeg ser egentlig prikk lik ut nå, fysisk sett, som da jeg var 19. Helt frem til jeg ble 24-25 ble jeg i tide og utide spurt om barnebillett på bussen. Og det er bare de 3-4 siste årene jeg ikke har blitt spurt om leg på butikken såfremt jeg ikke er nybarbert. Polet må jeg alltid vise leg så det gjør jeg bare uoppfordret (og får kjærlighet på pinne! :thumbup: ).

Vel, en ting jeg kan si som jeg lærte for lenge siden: Hvis du gjør deg liten, blir du liten.

Det er mange ting man kan gjøre for å ikke virke så liten/ung som du er. Det aller mest effektive er å jobbe litt med ditt eget hode fordi det er der 90% av det sitter. Du kan sette inn så mange implantater du vil, gå med 10cm platåsko, men det vil aldri gi noen gevinst med mindre du lærer deg å legge utseendet ditt til siden og endre måten du tenker på. Måten du kler deg på kan også ha gode effekter.

Før jeg skriver noe mer. Bortsett fra at du tror du ser ung ut, og du mener du er liten. Har du noen andre hindre i hverdagen? Blir du begrenset av høyden din slik at du ikke får gjort ting du vil? Hvilke?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis dette plager deg mye, å du nesten får en angstliknende følelse så kan du snakke med psykolog.

Foresten så kjenner jeg flere voksne menn som er rundt 1.70 så du er ikke alene.

At du ser ung ut kommer du sikkert til å like når du blir eldre, er vel ikke så mye til trøst, men tenk når du er 40-50 år og alle tror du er 35 :D

Lenke til kommentar

Les boka Hodejegerne fra Jo Nesbø så finner du fort ut at høyde har ikke noe å si, og at det finnes mye annet folk legger merke til.

Aksepter den du er, og ikke bry deg. 1.70 er ikke ille.

Det finnes mye verre ting enn høyde som folk bryr seg om. For å være helt ærlig så ser jeg null og niks på høyde på folk, med mindre de skiller seg meget ut. Og da mener jeg under 1.55, eller over 2 meter.

To av gutta på russebilen er under 1.70 og de behandler vi likt som alle andre, fordi vi alle har våre måter å skille oss ut på hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...