staf Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Hei satser på at dette er riktig plass å poste i Min mor har en enebolig på barndomsstedet som hun leier ut for tiden og ikke har råd til å vedlikeholde så derfor er planen at jeg skal kjøpe eller arve huset for det hun har igjen på lånet, Hun har ca 300k igjen av lånet på boligen Lurer på hva som er fornuftig å gjøre her? Er det mulig å få forskudd på arv og overta både hus og lånet hennes i banken? Eller skal jeg ta opp eget lån i banken og kjøpe huset på vanlig måte? for 300k.Vil tippe at reel verdi på boligen er mellom 500k-700k (har ikke takst) Har forresten ingen søsken å ta hensyn til i forhold til arv.Hva er den mest økonomisk fornuftige løsningen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Det spiller i prinsippet ingen rolle, og kommer uansett ut på ett om du får overta hennes lån eller ta opp et nytt i ditt navn for å innfri hennes gamle, det blir stort sett opp til banken. Om du skal bo der selv før du eventuelt selger videre spiller det heller ingen rolle hvilken "inngangsverdi" huset har på papiret når du kjøper det. Komplisert, og irrelevant (utdatert) utredning: Om du en gang i fremtiden skulle selge med gevinst uten å ha bodd der selv lenge nok (12 av siste 24mnd) , så blir det skatt på gevinsten, og da kunne det lønt seg med en høy inngangsverdi, selv om man evt måtte betalt noe arveavgift ved overdragelsen. (om du overtar huset/gjelda for 350.000 og selger det for 700.000 blir det 350.000 i gevinst, muligens med skatt om du ikke bor der selv ihht reglene for det, overtar du derimot 350.000 i lån pluss 350.000 som arv/gave og selger for 700.000 har du ikke hatt noen gevinst å skatte av.) Denne muligheten til å skrive opp inngangsverdien ("skattemessig diskontinuitet") ved å motta forskudd på arv (og evt. betale arveavgift på det som oversteg det tidligere fribeløpet) er imidlertid fjernet fra 01/01/14 sammen med arveavgiften, så det er uansett ikke mulig lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå