Gå til innhold

Hjelp til det store valget. Medisin eller siv.ing?

Jetfighter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært fast bestemt på å bli noe innen teknologi og konstruksjon, men har det siste halvåret åpnet øynene. Nå synes jeg kirurgi ser veldig spennende ut. Jeg har søkt på forsvarets flygerskole, men jeg må ha en backup plan om jeg ikke kommer inn på flygerskolen.

Problemet er karakterene mine. Jeg har rundt 3,8 i snitt nå. Jeg skal ta opp to eksamener til våren før jeg går ut av vgs. fordi da retter jeg opp litt på førstegangsvitnemålet. Jeg skal ta opp R1 og 1T og håper på 4 i R1 og 5 i 1T.

Om planen min går bra så ender jeg opp med rundt 4 i snitt etter vg3.

Spørsmålet er, studere medisin i utlandet eller ta en utdanning for å bli siv.ing?

Medisin og siv.ing(skipskonstruksjon, olje & gass og teknologi) er noe som står like sterkt i mine fremtidsdrømmer.

Hvor vil det være lettest å få jobb? Lønn?

Med tanke på 12 års utdanning for å bli kirurg, kontra 5 år for å bli siv.ing så er det ganske store forskjeller.

Hva ville dere valgt? Jeg har vært mange timer hos rådgiver men har forsatt ikke klart å bestemme meg for hva jeg skal satse på. Om jeg skal bli lege så skal jeg ta opp kjemi 1+2 og biologi 1+2, fordi jeg har ikke de fagene. Om jeg skal bli siv.ing så behøver jeg ikke ta dem, fordi kjemi og biologi er ikke noe jeg vil utdanne meg videre til egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av nysgjerrighet; hva mener rådgiveren om siving og medisin? Jeg ville ha rådet noe "lettere" å utdanne deg som med så lavt snitt. Hva er grunnen til at du ikke har høyere snitt, men allikevel er motivert til å gå et langt og komplisert utdanningsløp?

No offense, men om du har jobbet hardt for å få 4 i snitt så har du en lang vei å gå videre i de løpene du skisserer.

Lenke til kommentar

Med tanke på snittet ditt vil jeg anbefale deg å studere ingeniør, og ikke medisin. UIA, UIS, UIT HIST, HIB, HIO og flere tilbyr gode ingeniørlinjer som kan være aktuelle for deg. Gjør du det bra og holder et høyt snitt, så kan du søke deg inn på master i ditt fag. F. eks på NTNU.

Jeg unner deg virkelig for at du sikter mot stjernene når det kommer til utdanning. Ikke la noen ta deg ifra den drømmen. MEN skal du klare å oppnå den, så må du være virkelig engasjert og velge noe du virkelig interesserer deg for.

Avslutter med noen argument imot medisinutdannelse i utlandet:

* Veldig teoretisk krevende (klarer du å holde motet ditt oppe i 6 år?)

* LANG utdannelse. 6 + 2-4 + 6 år (med spesialisering). Nå har jeg ikke tatt med de ekstra årene du trenger for å ta opp fag for kvalifisering.

* Dyrt siden du må betale skolepenger. Hvis du da dropper ut av skolen, sitter du igjen med et stort studielån

Endret av bendik92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig så jeg ikke jobbet hardt i det hele tatt. Har såvidt gjort det jeg må. Det fungerte greit i 1. klasse og da fikk jeg gode karakterer. Jeg angrer jo veldig nå, men jeg vet at jeg kan få til det jeg vil. Derfor er det full fokus fremover mot eksamensperioden. Selvfølgelig er siving og medisin tunge studier, men de er veldig rettet kun på det man skal utdanne seg til å bli. Det jeg misliker mest med vgs. er alle fagene man må ha som samfunnsfag, språk, historie og alt det der.

Når det kommer til teknologi eller noe sånt i skolebøkene så kan jeg lese i timesvis. Hender at jeg også må lese på nettet fordi det er interessente.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så jeg ikke jobbet hardt i det hele tatt. Har såvidt gjort det jeg må. Det fungerte greit i 1. klasse og da fikk jeg gode karakterer. Jeg angrer jo veldig nå, men jeg vet at jeg kan få til det jeg vil. Derfor er det full fokus fremover mot eksamensperioden. Selvfølgelig er siving og medisin tunge studier, men de er veldig rettet kun på det man skal utdanne seg til å bli. Det jeg misliker mest med vgs. er alle fagene man må ha som samfunnsfag, språk, historie og alt det der.

Når det kommer til teknologi eller noe sånt i skolebøkene så kan jeg lese i timesvis. Hender at jeg også må lese på nettet fordi det er interessente.

Det er en hel del kjedelig skit som du ville tenkt "dette kommer jeg aldri til å ha bruk for" som du må pine deg i gjennom, selv på slike "morsomme" studier. Det høres ut som for meg at penger er din største motivasjon. Hva med noe innen økonomi i stedet?

Lenke til kommentar

Det høres ut som for meg at penger er din største motivasjon. Hva med noe innen økonomi i stedet?

Økonomi har jeg null interesse for. Halve familien har gått på BI, så økonomi får jeg overlate til dem.

Det som jeg tenker mest på er teknologi og vitenskap. Det er det som jeg synes er kulest.

Lenke til kommentar

Sivilingeniørløpet er på ingen måte rettet «kun på det man skal utdanne seg til å bli». De første to årene i særdeleshet har man svært mange breddefag, noe jeg tror du - slik du fremstår for meg nå - ville fått store problemer med. Faktisk er det nøyaktig det som skiller en ingeniør med Bachelor + Master fra en sivilingeniør, ingeniøren vil normalt ha hatt flere emner innen sitt generelle fagfelt enn sivilingeniøren, mens sivilingeniørutdanningen har større basis i grunnleggende realfag.

Se bare på fagplanen for petroleumsfag ved NTNU her, http://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/mtpetr.pdf. La oss si at du drømmer om å bli petroleumsgeolog og vil være med og oppdage det neste store norske feltet - de første to årene er det eneste som ligner nevneverdig på å være tilknyttet olje-/gassleting en del av faget Fysikk og Geofysikk i 4. semester, og det er kun en basisintroduksjon til prinsippene man vil lære mer om i 3.-5. årstrinn. Er du sikker på at du ville holdt ut gjennom dette?

Jeg spør ikke for å være kjip og bastant på at du er udugelig eller noe i den duren, men fordi jeg håper du tenker svært godt gjennom hva du gjør og er ærlig med deg selv i din vurdering av hva du faktisk klarer. Jeg er sikkert ikke den eneste på forumet her som husker opprinnelig entusiastiske medstudenter fra 1. klasse som falt fra etter hvert. Om du går for sivilingeniør likevel, flott - bare vær forberedt på at det vil bli lenge før de morsomme fagene begynner å dukke opp.

Lenke til kommentar

Det er legeoverskudd i Norge. Nyansatt Siv.Ing tjener mer en turnuslege.

Siv.Ing og Lege er to veldig forskjellige roller, med forskjellige arbeidsoppgaver. Er det lønn og status du er ute etter vil jeg ikke anbefale medisin.

Enten tar du opp fag, gjerne over en periode på 2-3år før du kommer inn i Norge. Eller, du studerer i utlandet, hvor de 3 første årene er veldig teoretiske, og klinikken er så som så. Noe som igjen betyr at norske medisinstudenter fra utlandet gjerne søker om å hospitere i Norge de gangene de har ferie.

Økonomisk hadde Ingeniør lønnet seg mer, og muligens vært et noe lettere studium. Men personlig hadde jeg aldri trivdes i den rollen.

Hvis Siv.Ing er aktuelt, anbefaler arbeidsmarkedet deg det. Hva du personlig er egnet til, eller ville vært mest lykkelig med, har jeg ingen formening om utenom det du skriver på et forum :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er legeoverskudd i Norge. Nyansatt Siv.Ing tjener mer en turnuslege.

Siv.Ing og Lege er to veldig forskjellige roller, med forskjellige arbeidsoppgaver. Er det lønn og status du er ute etter vil jeg ikke anbefale medisin.

Enten tar du opp fag, gjerne over en periode på 2-3år før du kommer inn i Norge. Eller, du studerer i utlandet, hvor de 3 første årene er veldig teoretiske, og klinikken er så som så. Noe som igjen betyr at norske medisinstudenter fra utlandet gjerne søker om å hospitere i Norge de gangene de har ferie.

Økonomisk hadde Ingeniør lønnet seg mer, og muligens vært et noe lettere studium. Men personlig hadde jeg aldri trivdes i den rollen.

Hvis Siv.Ing er aktuelt, anbefaler arbeidsmarkedet deg det. Hva du personlig er egnet til, eller ville vært mest lykkelig med, har jeg ingen formening om utenom det du skriver på et forum :wee:

Har du kilde til dette?

Lenke til kommentar

Og denne påstanden er basert på akkurat hva?

Skrev "muligens" av en grunn, for meg personlig hadde det vært tyngre. Men bildet folk har dannet seg er gjerne at siv.ing bruker mindre tid per uke en medisin. Hvis du har noen kilder på dette er det bare å poste. Har ikke et tall i bakhodet akkurat nå. Mener at Ind.øk og medisin var de som brukte mest.

Har du kilde til dette?

Det er bare å følge med i tråden som omhandler medisinstudiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...