AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Hei. Jeg har en kronisk sykdom som har vart gjennom flere år. Daglig går jeg på morfin for å holde smertene i sjakk. Fikk innvilget AAP nå etter andre gangs søknad. Jeg og saksbehandler har hatt to møter. Hun sier at hun er opptatt av min helse og alt jeg kan gjøre for at jeg både kan få det bedre psykisk og fysisk er bra. Noe jeg er enig i. Hva jeg gjør som egenaktivitet er det samme for hun, så fremt det ikke svekker min helse ytterligere. Det jeg har i min aktivitetsplan er behandling, noe jeg gjennomfører. Utpå høsten ble vi enige om at jeg kunne prøve å ta noen emner til våren, slik at jeg kan prøve å få fullført bachelorgraden som jeg har begynt på. Selv om hun har skrevet dette hos seg og har notert det så er jeg redd for å bli tatt for trygdesvindel, pga jeg skal studere med aap. Dette drøftet jeg for henne i forrige uke og hun sier at jeg ikke må hver redd for dette. Det eneste jeg kan gjøre feil var å begynne å jobbe og ikke skrive det på meldekorte, ja såklart dette er svindel men jeg har ikke jobb og kommer ikke til å ha jobb på noen år minst. Det jeg lurer på er om hun på en måte prøve å lure meg i en felle? At jeg blir saksøkt etter jeg har tatt noen emner også har jeg det ikke skriftlig? Saksbehandler begynner å bli lei av at jeg spør så mye om ting hun mener er det ikke er grunn for å hver redd for, men jeg er livredd for å gjøre noe feil eller gjøre en aktivitet som gjør at jeg kan bli saksøkt. I tillegg, når jeg var på informasjonsmøte om aap så sa veileder der at NAV ikke brydde seg om man tok på opp studielån ved siden av aap dersom man tok emner (deltidslån) eller studerte på fulltid (fulltidslån) da dette var uansett lånte penger og ikke inntekt. I tilegg blir svært lite eller ingenting av låne omgjort til stipend pga aap inntekten. Jeg er helt avhengig av et lite lån på si for å klare å ta noen emner, fordi det må dekke bøker osv som er utgifter i forbindelse med studiene. Jeg mottar minstesats AAP og har totalt 11 000 utbetalt i måneden etter skatt. Etter jeg har betalt husleie sitter jeg igjen med 4500 til å leve for i måneden. Det er altså ikke rom for noe ekstra, jeg lever allerede under sosialnormen. Begynner å bli sliten av dette her. Kan jeg bli saksøkt for å studere som egenaktivitet? Bør jeg skaffe dette skriftlig at jeg kan ta enkeltemner/studere på si? Kan jeg ta opp lån, evt bør jeg få dette også skriftlig? Kanskje jeg er paranoid men jeg vil ikke gjøre noe feil.. Kan noen bistå meg her? Anonymous poster hash: 66844...3d3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Trådstarter: Glemte noe kanskje vesentlig her. Grunn til at ikke saksbehandler har skrevet det inn som endel av min aktivitetsplan (altså at jeg kan studere/ta enkeltemner på si). Er fordi det da er bindende og at jeg må bestå. Med tanke på min helsetilstand er det overhode ikke sikkert jeg klarer å bestå alt jeg har meldt meg opp i. Derfor er det ikke bra å sette dette som et faktisk tiltak mente saksbehandler. Anonymous poster hash: 66844...3d3 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Som hovedregel er ikke arbeidsavklaringspenger ment som studiefinansiering. Studier likestilles med arbeid med mindre du får studiene innpasset i din aktivitetsplan. For å få godkjent (ordinære) studier i aktivitetsplanen må du (ifølge forskrift om arbeidsrettede tiltak § 7-2) være over 26 år eller være i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra alle andres, og avviket må skyldes sykdom.Dette henger altså på aktivitetsplanen din. Hentet fra. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1275592 Endret 12. januar 2014 av Tmz Lenke til kommentar
2LyseGardiner Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Heh.. Det er BS at grunnen til at utdanning ikke er skrevet i aktivitetsplanen er pga at da må du stå på fagene. Det stemmer ikke. Slik jeg forstår det har du og saksbehandler en avtale om at du tar noen fag, men ikke en hel grad samtidig som du får aap. Hvis jeg var deg ville jeg ringt kontaksenteret 55553333 og spurt om det fins noen notater i systemet som dokumenterer den avtalen dere har inngått. Dette kan du også be om å få tilsendt skriftlig da du har rett til innsyn i dine dokumenter. Hvis ikke det fins dokumentert ville jeg bedt om å få tilsendt en ny aktivitetsplan der utdanning inngår. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Det burde stå på aktivitetsplanen, da du også kan få støtte til utgifter knyttet til skole når man går på tiltaket utdanning. For eksempel semesteravgift, transport og bøker. Aktivitetsplanen er ikke bindende på den måten at du mister aap om du ikke "klarte" noe. Tingen her er at aap ikke nødvendigvis kvalifiserer til utdanning, og utdanning er noe du må søke på seperat fra aap. Så om du går på skole men ikke har utdanning godkjent som en del av aktivitetsplanen din, er det egentlig brudd på reglene. Men om saksbehandleren sier det er greit så er det sikkert det. Men du går jo glipp av noen økonomiske fordeler ved å ikke være tilknyttet til selve tiltaket utdanning som NAV har. Les mer om det her: https://www.nav.no/Arbeid/Yrker+og+utdanning/Utdanning Endret 12. januar 2014 av Kron Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Trådstarter: Når det kommer til hva hun har skrevet, så står det i hennes notater i nav sin registre at dette er noe vi har avtalt. Nemlig at jeg kan prøve meg fritt på noen emner om jeg føler helsen tillater det. Egentlig så er jo dette bare positivt? Men jeg bør kanskje be om å få dette skriftlig eller skal jeg hver så paranoid? Det hun sa helt konkret om aktivitetsplanen var at det var bindende for meg. Når man inkluderte fullførelse av utdanning i planen så var det som oftest at man studerte på fullt og at man måtte gjennomføre avtalen. Å det er nettopp det, jeg vet ikke hva jeg klarer og ikke klarer pga helsen. Derfor sa hun at jeg kunne ha dette som egenaktivitet. Dvs noe jeg gjor men som ikke faktisk var et reelt avtalt tiltak. Nå har jeg kun behandling i aktivitetsplanen og det fullfører jeg fullt ut selvfølgelig. Når det kommer egen støtte til skolebøker osv via NAV så sa hun at dette er aktuelt men kun når jeg studerer fullt. Så igjen når jeg studere på deltid så virket saksbehandler interessert i at jeg gjorde det som egenaktivitet. Som dere forstår så er jeg veldig redd for å tråkke feil her. Å min saksbehandler er nok litt lei av at jeg spør om den minste ting om hva som er lov og ikke. Anonymous poster hash: 66844...3d3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå