Gå til innhold

Er blårussen i ferd med å ødelegge Nikon som verktøyleverandør?

Anbefalte innlegg

Med tanke på at Steve Huff elsker mindre kameraer så går han vel litt mot sin egen greie med akkurat Df n.

Jeg har lest mange tester av Df og har ikke funnet en som er skikkelig positivt til det, Digitalrevtv sin oppsummering er ikke ulike mange andre tester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal man bytte ut kameraene hele tiden? Er ikke dagens kameraer egentlig bra nok til allslags bruk? Husk nå at de bildene som vi ser opp til og som regnes for klassiske i dag, er tatt på en skjithaug av et kamera sammenlignet med dagens innstegsmodeller i fra Canon/Nikon!

Likevel fikk man heftige og gode bilder for 50/60 år siden! Så egentlig skjønner jeg ikke knålet om nyheter og oppgraderinger/dateringer.. :)

Sa han med null ting på utstyrslista si fra før 2007, og vel flertallet fra 2010 eller seinere..

Helt med på den, hehe ;)

Det ser mer ut som vi allerede har passert "2017" med god margin. Pixelracet er kjørt - CaNikon har funnet ut at den optimale balansen ligger på 20/24mb - AAfilteret er borte - moare er historie...

20/24 MP: Nå er det jo en gjeng ivrige 36 MP-brukere som diskuterer her. Og 54 er innafor rekkevidde - det er nok mer manglende optikk enn sensorkvalitet (kan doble D7100-sensoren) som holder igjen.

Men så kan man jo - bruke D800'en sin, da, kanskje? Har selv ingen planer whatsoever om å skifte ut min fem år gamle 5DmkII.

Og hva om det var 5DmkI? Like skråsikker? Og om en konkurrerer om jobber? Osv osv.

Det er skikkelig luksus å slippe å oppgradere utstyr, sjøl kjørte jeg med en Nikon F i 17 år. Men den er ikke alle forunt, allltid.

Og som kjent er fotoutstyr _helt_ vesensforskjellig fra mobiltelefon, nettbrett, pc..

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å være klarere: "Fullblods D4" må nødvendigvis bli noe som ser ut og koster som D4, det tror jeg ingen ønsker seg - vil de ha noe billigere som likner, fins det jo brukte D3s.

Men noe som står til D4 mer som D700 gjorde til D3. Gjerne litt nedstrippa for meg, så lenge stillbilde-funksjonaliteten er god. Hadde Df likna teknisk mer på D800 enn på D600, hadde vi omtrent vært der, synes jeg.

Så har Nikon tilsynelatende skrota "pro DX". Etter å ha argumentert i årevis tidligere for at DX var tingen. Her har vi likevel fått noe som nærmer seg, i D7100. Men hvis du jamfører D7100 og D300s, tror jeg du skjønner at vi savner noe, vi som var D300(s)-brukere. Og særlig er bufferstrupinga totalt meningsløs i forhold til flere bruksområder som kameraet er veldig bra til, som f.eks fuglefotografering. Sånne begrensninger hadde vært helt OK hvis vi hadde hatt andre modeller å gå til - men det har vi foreløpig ikke.

Og mangelen på noenlunde klare skisser av "roadmap" fra Nikon får etter hvert stadig flere til å gå andre veier. Enda flere gjør nok som meg, og vurderer investeringene i Nikon-utstyr nøyere. For spørsmålet er jo ikke om vi vil være med Nikon - det har vi kontroll på - men om Nikon vil være med oss. Og det gjør Nikon akkurat som markedsførerne vil med, ser det ut til.

Tja, jeg vet ikke.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige preferanser. Jeg klarer meg ganske greit med det utstyret jeg har. D800, den gamle D700 og den enda gamlere D300. i 2017 skal jeg klare meg like godt som jeg gjør i dag. Så for min del spiller ikke frekvensen på oppdateringene så stor rolle.

Før D3 / D300 var det store oppgraderinger når det kom nye modeller. Nå blir det mindre og mindre å legge i nye modeller. Det vi ser er at levetiden på modellene er blitt lenger og det er innstegsmodellene som oppdateres hyppigst.

Hva gjør den jevne Nikonbruker? Han som ikke frekventerer nettforumene. Hva bruker han? Hva vil han ha. Hvor ofte bytter han kamera?

Mange av dem som i sin tid kjøpte D300 er gått over til fullformat forlengst og har fått et verktøy med bedre egenskaper. Og mange bruker det fremdeles. Jeg selv er usikker på om jeg ønsker noe nytt DX kamera. Hva skulle jeg med det egentlig? Kanskje hvis det kom et hus lik D300 med høy ISO egenskaper lik D800. Men igjen, hva kan det tilføre meg fotografisk?

Lenke til kommentar

Og hva om det var 5DmkI? Like skråsikker? Og om en konkurrerer om jobber? Osv osv.

Det er skikkelig luksus å slippe å oppgradere utstyr, sjøl kjørte jeg med en Nikon F i 17 år. Men den er ikke alle forunt, allltid.

Og som kjent er fotoutstyr _helt_ vesensforskjellig fra mobiltelefon, nettbrett, pc..

Jeg bruker nå 5DmkII, fem år etter lansering, akkurat som 2017-eksempelet ditt. Og - hadde 5D hatt liveview hadde jeg kunnet vært happy med den også. :)

Personlig ser jeg ingen grunn til å måtte skifte ut hvert femte år.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige preferanser. Jeg klarer meg ganske greit med det utstyret jeg har. D800, den gamle D700 og den enda gamlere D300. i 2017 skal jeg klare meg like godt som jeg gjør i dag. Så for min del spiller ikke frekvensen på oppdateringene så stor rolle.

Før D3 / D300 var det store oppgraderinger når det kom nye modeller. Nå blir det mindre og mindre å legge i nye modeller. Det vi ser er at levetiden på modellene er blitt lenger og det er innstegsmodellene som oppdateres hyppigst.

Hva gjør den jevne Nikonbruker? Han som ikke frekventerer nettforumene. Hva bruker han? Hva vil han ha. Hvor ofte bytter han kamera?

Mange av dem som i sin tid kjøpte D300 er gått over til fullformat forlengst og har fått et verktøy med bedre egenskaper. Og mange bruker det fremdeles. Jeg selv er usikker på om jeg ønsker noe nytt DX kamera. Hva skulle jeg med det egentlig? Kanskje hvis det kom et hus lik D300 med høy ISO egenskaper lik D800. Men igjen, hva kan det tilføre meg fotografisk?

Sida modell-levetida er blitt lenger, så kan en jo tenke seg at den forlenges ytterligere litt for D7XXX-modellene, og at Nikon legger inn en "pro DX" innimellom? Den behøver ikke selge all verden fra første stund, men den kan leve lenge. Og det er iallfall positivt galt at det bare er noen ytterst få som er interessert i noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå 5DmkII, fem år etter lansering, akkurat som 2017-eksempelet ditt. Og - hadde 5D hatt liveview hadde jeg kunnet vært happy med den også. :)

Ikke jeg heller, og nettopp derfor synes jeg Nikon kunne ta seg råd til å levere skikkelig verktøy til alle. For i dag er dette modeller som kan leve veldig lenge hvis de er ordentlig gjort. ;)

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller, og nettopp derfor synes jeg Nikon kunne ta seg råd til å levere skikkelig verktøy til alle. For i dag er dette modeller som kan leve veldig lenge hvis de er ordentlig gjort. ;)

Helt enig i dette. Nå har jeg vært gjennom D300, D700 og endt opp med D800. Føler jeg har "nådd toppen" av mulige oppgraderinger for min del. En D800s vil ikke vurderes engang, og D4 er uaktuelt.

I entusiast og pro-klassen vil jeg heller se store oppgraderinger enn disse små inkrementelle som vi ser i amatørklassen (der det er mer nødvendig mtp å tilfredsstille nye kunder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...