Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyd fra bærbar PC (Harddisk?)

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg kjøpte en ny PC (asus s550c) for et halvt år siden nå. Etter et par måneder begynte jeg å høre en rar lyd fra noe jeg antar er harddisken. Det er en slags pipe/skurre-lyd som skjer kontinuerlig (varierer mellom typ hvert 4 sekund eller hvert sekund, sikkert alt etter hvor kjapt harddisken jobber) når den først begynner.

Jeg kjøpte PCen i Australia, så tror ikke jeg kan få noe på garantien hjemme her. Tenkte kanskje at det bare var å skru opp PCen og justere etellerannet bittelitt. (Ja, jeg er veldig noob på dette området)

Har noen tips eller triks til hva jeg kan gjøre? Setter pris på alle kommentarer.

På forhånd takk smile1.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange harddisker av den strømbesparende typen parkerer lesehodet flere ganger i minuttetvog stopper motoren. Det kan være dette du hører.

Men du kan også sjekke helsen ved å laste ned for eksempel HDtune (gratisutgaven) og lese av SMART verdiene der. Disse verdiene avdekker som regel om disken er ok eller holder på å feile.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Kjørte testen 2 ganger, men fikk forskjellig resultat. Jeg brukte PCen litt under den første testen hvis det har noe å si. Dette fordi at harddisken piper mer når den jobber (naturlig nok?)
Uansett, her er resultatene. Gjerne hjelp meg med å tolke dette, takk :)

dGdWY2dv.jpeg

SVBoYXYw.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...