Gå til innhold

Nytt nettbrett, helst 8"?


FrøkenFryd

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til valg av nettbrett! Har peilet meg inn på de mindre variantene, og slik jeg ser det står valget mellom ipad mini, nexus 7, og lg g pad 8.3.

 

Viktig: må være enkelt å se film (nedlasting, netflix, osv), den MÅ være rask i bruk, og ha god batteritid

 

Jeg skulle gjerne hatt noen apper som kun finnes til Apple, men samtidig har jeg alt annet i android og liker å kunne endre menyer/utseende samt at det ikke er så låst. Lettere forvirret mao..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du meg nedlasting? Dersom du ønsker å kjøpe film, fra en tjeneste som er tilgjengelig Norge, har du vel ikke stort andre alternativer enn iPad, siden Google og Amazon ikke driver med slikt her. Utenom er alle de der greie valg.

 

Jeg ville valgt Nexus, ettersom jeg verken liker iOS eller iTunes, og med LG kan du aldri vite hvordan det blir med oppdateringer.

Lenke til kommentar

Hva mener du meg nedlasting? Dersom du ønsker å kjøpe film, fra en tjeneste som er tilgjengelig Norge, har du vel ikke stort andre alternativer enn iPad, siden Google og Amazon ikke driver med slikt her. Utenom er alle de der greie valg.

 

Jeg ville valgt Nexus, ettersom jeg verken liker iOS eller iTunes, og med LG kan du aldri vite hvordan det blir med oppdateringer.

Mener piratebay;)

Har en note 2 som mobil, og er derfor litt redd for at nexusen er i minste laget. Og så vil jeg gjerne ha plass til minnekort hvis jeg skal ha android. På den annen side har jeg tidligere jobbet i mobilbutikk, og vet hvor mye styr det var med LG produkter etter bare kort tid i bruk. De ble supertreige, dårlig med oppdateringer og informasjon, osv

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på mye det samme som deg, og jeg har kommet frem til LG G Pad 8.3.

 

Batteriet skal være noe bedre på iPad Minien, og da mener jeg med opptil ett par timer, men det kommer veldig an på hva du gjør. iPad Mini har jo et annet format, så jeg kan spekulere meg til at den vil spille av film i lengre perioder på grunn av at mindre av selve skjermen er lyst opp. Det kommer at av den er et 4:3 format istedet for et 16:10 format.

 

Alle nettbrettene skal nok være raske i bruk, dog litt usikker på hvordan det går med iPad Mini her ettersom den bruker en ganske gammel prosessor (fra iPad 2). Med mindre det er iPad Mini Retina du snakker om da, som er veldig mye raskere enn det, men det kommer også til en svært høyere pris enn de andre nettbrettene. Det gjelder spesielt hvis du har tenkt på 32GB versjonen av det. Selv ville jeg ikke engang tenkt på å gå så lavt som 16GB på noe som helt av nettbrett eller telefon.

 

Velger vi første generasjons iPad Mini har den en relativt dårlig skjerm i forhold til motstanderene, og da mener jeg at det er veldig lavoppløst. iPad Mini Retina derimot har en veldig god oppløsning på skjermen sin.

 

Ser vi på skjermen til Nexus 7, så virker det kanskje som at det er så veldig stor forkskjell på den i forhold til de andre. Men hvis vi renger litt på det mener jeg å huske at vi ender opp på at skjermarealet til iPad Mini er 40% større enn Nexus 7 sitt. Det gjør Nexus 7 alt for liten for meg, og da står valget mellom iPad Mini og LG G Pad 8.3. Der møter vi på enda en bommert med at første generasjons iPad Mini har alt for lav oppløsning på skjermen, noe som gjør at man må ty til å kjøpe Retina modellen, som koster 1600kr mer enn LG G Pad 8.3.

 

Teller vi med pris havner LG G Pad på ca. 2500kr hvis man teller med ca. 150kr til et mSD kort tild det, ettersom det kun er muilig å kjøpe det med 16GB lagring. Dog hvis du for eksempel handler hos Dustin ender du opp på nettbrettet til 2349kr, og muligens et 32GB (Class 10) mSD kort til 209kr (noe jeg planlegger).

 

iPad Mini (Første generasjon) havner på 3200kr med 32GB lagring. Her er det billigste alternativet å kjøpe hos Lefdal ettersom du slipper frakt hvis du kjøper det i fysisk butikk. iPad Mini Retina kommer elt opp til 4100kr, og alle butikker selger til samme pris, så det er bare å velge og vrake.

 

Nexus 7 (Andre generasjon) havner på knappe 2000kr for 32GB versjonen hvis den kjøpes hos Expert.

 

Det er også annonsert en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 fra Samsung, som har en veldig høyoppløst skjerm på 2560x1600, men ingen er sikre på når den kommer, bortsett fra at den blir lansert en gang før slutten av mars, som er en stund til. Prisen på den vil ligge på ca. 3300kr (389 Euro).

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av skjermen som er lyst opp har ingenting å si på strømforbruket på LCD-skjermer, det er kun (AM)OLED der strømforbruket varierer etter hvor stor andel av skjermen som er lys. Dermed har ikke iPad noen fordel med større sorte striper under filmavspilling.

 

Personlig så liker jeg godt 4:3-format til surfing og lesing, men hvis det kun skal være filmvisning er 16:10 greit. Jeg er godt fornøyd med mitt Nexus 7 2013.

 

Husk at iPad Mini ikke har GPS hvis man ønsker å bruke elektroniske kart eller navigasjon. For å få GPS på iPad må man kjøpe 4G-versjonen for en tusenlapp ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har både iPad mini, iPad 2, iPad med retina og Galaxy Tab 7". Når det gjelder skjermstørrelse, er det faktisk stor forskjell på 7" i 16:10 og 7,9" i 4:3, i en nettleser vil du få ca 67% større område hvor informasjonen vises på en iPad mini enn på en Nexus 7. Skjermen på iPad mini (uten retina) har ikke spesielt god oppløsning, men skjermen i seg selv er utmerket, så den oppleves mye bedre enn oppløsningen skulle tilsi. Ytelsen på iPad mini er OK, men ikke mer. Den er mye raskere enn min Tab 2 7", men den nye mini med retina er selvsagt både mange ganger raskere og har en mye bedre skjerm. Skulle jeg valgt uavhengig av prisen, ville det blitt en iPad mini med retina. Kjøper man en iOS-enhet, får man også med "Office-pakken" iWorks gratis.

Lenke til kommentar

Jeg har både iPad mini, iPad 2, iPad med retina og Galaxy Tab 7". Når det gjelder skjermstørrelse, er det faktisk stor forskjell på 7" i 16:10 og 7,9" i 4:3, i en nettleser vil du få ca 67% større område hvor informasjonen vises på en iPad mini enn på en Nexus 7. Skjermen på iPad mini (uten retina) har ikke spesielt god oppløsning, men skjermen i seg selv er utmerket, så den oppleves mye bedre enn oppløsningen skulle tilsi. Ytelsen på iPad mini er OK, men ikke mer. Den er mye raskere enn min Tab 2 7", men den nye mini med retina er selvsagt både mange ganger raskere og har en mye bedre skjerm. Skulle jeg valgt uavhengig av prisen, ville det blitt en iPad mini med retina. Kjøper man en iOS-enhet, får man også med "Office-pakken" iWorks gratis.

Dessverre er jeg student, og synes det blir i meste laget å betale 4000kr for en iPad mini.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da er fortsatt iPad mini (uten retina) et godt alternativ. Det fiinnes mange billigere 7" Android-tablets, men de er ofte irriterende trege.

 

Min anbefaling som et rimelig alternativ til iPad mini er Acer A1-810, den har jeg sett til ca 800 før jul. Den har 7,9" i 3:4-format (som ipad mini), grei ytelse med 4-core CPU, men ganske dårlig skjerm. Dårlig skjerm blir du vant til, men treg respons under bruk er alltid en plage.

Lenke til kommentar

LG kan få så mye skryt den bare vil, men den holder seg ikke like lenge som produkter fra andre produsenter. Jeg snakker nå av egen erfaring, samt at flere jeg har snakket med har erfart det samme som meg. Før jul så var jeg og testet en Nexus 7, og jeg synes den var akkurat passe stor. Men den har ikke micro SD. Du kan jo se på Samsung Galaxy Note 8 som et alternativ. Om du er litt tålmodig så kommer det en ny versjon i Februar/Mars.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...