Abdulaziz Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 lurte bare om noen visste hvilken midler Stalin brukte for å holde kontrollen i folkerepublikkene etter 2. verdenskrig? jeg vil helst ha kilder men fakta funker kjempe fint:) Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 lurte bare om noen visste hvilken midler Stalin brukte for å holde kontrollen i folkerepublikkene etter 2. verdenskrig? jeg vil helst ha kilder men fakta funker kjempe fint:) hvilken midler ? jernteppet - ved å isolere dem fra resten av verden ? Hvordan ? ved hjelp av styret: kommunisme : hemmelig politi- stenge grensene - militærmakt - du må nesten søke en del og lese en del. Det er ikke så vanskelig å styre hele øst-blokken når man har militærmakt. Propaganda - mot vest. Religion var ikke tiltatt.. Folk kunne ikke organisere seg - det var ikke fri tale - ingen ytringsfrihet- du ble straffet og fengslet hvis du kritiserte loven og regjeringen. . Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 hvilken midler ? jernteppet - ved å isolere dem fra resten av verden ? Hvordan ? ved hjelp av styret: kommunisme : hemmelig politi- stenge grensene - militærmakt - du må nesten søke en del og lese en del. Det er ikke så vanskelig å styre hele øst-blokken når man har militærmakt. Propaganda - mot vest. Religion var ikke tiltatt.. Folk kunne ikke organisere seg - det var ikke fri tale - ingen ytringsfrihet- du ble straffet og fengslet hvis du kritiserte loven og regjeringen. . jo takk dette hjelper meg veldig Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 KGB. Husker jeg så en dokumentar hvor en person som jobbet på en jernbanestasjon ble tvunget til å være informant for KGB - hvis noen så mye som spøkte om Stalin skulle han informere KGB-agentene om det, og spøkefuglen ville ikke dukke opp på jobben dagen etterpå. Hvor havnet han? I en gulag, naturligvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå