Ludvig86 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Hei! Jeg har en 2001 mod. Toyota Avensis Stasjonsvogn. Jeg har vert litt plaget med at når det er kaldt ute, så henger gasspedalen seg litt opp når den trykkes langt inn, for så å komme sakte ut igjen, og enkete ganger, ikke kommer ut i det hele tatt, noe som kan vere veldig skummelt. Er det noen som har opplevd lignende og vet om det er noe jeg kan sjekke/gjøre selv? Jeg trodde først det var matten som kilte seg imellom, men det viste det seg å ikke vere. Takker for alle innspill. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 På en så gammel bil så er det vel fortsatt wire mellom pedalen og spjeldet på motoren. Mye mulig wire har fått skader på seg og er litt flusset. Se om det er tråder som stikker ut fra wire i hver sin ende. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Først og fremst er det greit å bringe klarhet i om du har wire eller elektrisk gass (i 2001 fantes begge deler). Se nede ved pedalen om det går en wire derfra og ut til spjeldhus/innsug på motor, eller om gasspedalen bare har en base med noen ledinger. Er det god gammel wire er det å sjekke som Samaron har forklart, og man kan eventuelt også rense og smøre opp wire (hvis den ikke er flisete eller skadet), aksel/overføring inni bilen, samt gjøre det samme ute i motorromet, og sjekke at returfjær(er) er hele og spenstige. Sjekk også at wiren går pent i sporet sitt ute ved spjeldhus. Har du derimot elektrisk gass, bør du nok vurdere å skifte gasspedal, selv om den muligens også kan smøres opp. Toyota har jo fått veldig mye oppmerksomhet, og hatt mye problemer med gass som henger seg opp. Visstnok skal det ha skjedd helt tilbake til 1999, men alle tilbakekallingene og erstatningssakene har såvidt jeg har fått med meg vært litt nyere biler (ca 2005- ). Mao elektrisk gasspedal, og hvor recall-reparasjonen (i tillegg til matter) har dreid seg om å shimse opp pedal-aksel etter bestemte mål, for å sikre korrekt friksjon. Tror ikke dette er noe man bør prøve seg på selv. Treghet i gasspedal er uansett noe som kan ramme alle biler, både med og uten wire, og Toyota, eller andre. PS, jeg formoder at du er sikker på at selve pedalen fysisk ikke kommer ut igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå