Gå til innhold

Nordmann dømt til 7,5 års fengsel i USA for å ha kjørt feil ...

Anbefalte innlegg

Ingen har vel "bombet slottet" i USA heller? Og overvåkningen i USA er ute av kontroll, at folk har irrasjonelle trusselfølelser hindrer ikke det, men det er litt på siden.

Det som egentlig var poenget mitt var at jeg tror kanskje ikke det var staten alene Horten snakket om når han nevnte "det amerikanske systemet".

AtW

Han brukte overvåkning som et eksempel på "det amerikanske systemet",noe som ikke finnes "grenseløs" støtte.

Det finnes mye kritikk mot alt usa gjør og hvordan det gjøres, særlige fra amerikanere selv-mye kritikk som europeere lærer fra amerikansk media

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen har vel "bombet slottet" i USA heller? Og overvåkningen i USA er ute av kontroll, at folk har irrasjonelle trusselfølelser hindrer ikke det, men det er litt på siden.

Det som egentlig var poenget mitt var at jeg tror kanskje ikke det var staten alene Horten snakket om når han nevnte "det amerikanske systemet".

AtW

Han brukte overvåkning som et eksempel på "det amerikanske systemet",noe som ikke finnes "grenseløs" støtte.

Det finnes mye kritikk mot alt usa gjør og hvordan det gjøres, særlige fra amerikanere selv-mye kritikk som europeere lærer fra amerikansk media

Selvfølgelig, USA er et stort og mangefasetert land, så at det finne mye kritikk mot politikken som føres er jo ingen stor overraskelse, men det er vel ingen "unnskyldning"? Deler av USAs poltikk er jalla, uansett om den får kritikk eller ikke. Fengselssystemet er feks tydelig ikke spesielt optimalt.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Selvfølgelig, USA er et stort og mangefasetert land, så at det finne mye kritikk mot politikken som føres er jo ingen stor overraskelse, men det er vel ingen "unnskyldning"? Deler av USAs poltikk er jalla, uansett om den får kritikk eller ikke. Fengselssystemet er feks tydelig ikke spesielt optimalt.

AtW

At det er mye som kan forbedres antar jeg de fleste amerikanere aksepterer, grenseløst støtte finnes ikke, det tar Horten feil. USA er meget selvkritisk og er i stadig debatt om alt, og fra bredere perspektiver enn i norsk media

At amerikansk politikk ligger utenfor vest europeiske normer synes jeg ikke bør overraske de fleste. samarbeid i et multikulturellt samfunn blir vanskelig å gjøre. Enighet og empati for hverandre finnes lettere i små homogene samfunn.

Det gjør ikke våre problemer mindre eller unnskylder noe som helst men det gjør det mer forståelig. Vi har mye felles men også mye annerledes. det blir spennende å se hvordan sosialdemokratier i Europa endrer seg hvis de blir mer og mer multikulturellt. Stoler Ola like mye på Mohammed som Knut eller mener Ola at Mohammed bør straffes hardere enn Knut fordi han ikke har norske verdier og blir aldri like villige til å jobbe like hardt som Knut?

Vi får se, flere i disse fora allerede har lite tillit i Mohammed

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
jjkoggan skrev (På 7.6.2015 den 17.16):

USA er meget selvkritisk og er i stadig debatt om alt, og fra bredere perspektiver enn i norsk media

Dagens vits? :D Vis gjerne til eksempler. Jeg mener, teknisk sett har du rett, det finnes endel gode medier men de er også veldig marginale. Massemediene serverer konstant profittmaksimerende og sensasjonshungrig oppkok, kjemisk fritt for alle bismaker av systemkritikk.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/28/2019 at 11:07 PM, Aiven said:

Dagens vits? :D Vis gjerne til eksempler. Jeg mener, teknisk sett har du rett, det finnes endel gode medier men de er også veldig marginale. Massemediene serverer konstant profittmaksimerende og sensasjonshungrig oppkok, kjemisk fritt for alle bismaker av systemkritikk.

Michael Moore er ikke marginale, 

Bill Maher, George Will, Noam Chomsky....

Europeere kritiserer ofte USA etter noe de lærer fra amerikanere, de kopierer de samme argumentene som amerikanske samfunnskritikere 

Tilgjengeligheten av opplysninger og mangfoldigheten av synspunkter i USA er uten parallell i andre land. Rekken av politiske tidskrifter strekker seg fra National Review og Weekly Standard på høyresiden til The Nation og Mother Jones på venstresiden; storavisene, fra høyres New York Post og Washington Times til venstres New York Times og Washington Post. I Europa er spektret mye smalere. Konformitet er et europeisk, ikke amerikansk, fenomen.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...