student lærling Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Hei, er en gutt på 18 som har gått 2 år på yrkes skolen, og gjort ferdig sjøfartskolen ved "Nyborgsøfartsskole" fått alle bevisene som Ubefaren skipsassistent. Er det mulighet for meg å gå rett inn i det norske systemet som Motormanlærling, siden jeg har alle fagene som tilsvarer det norske+ den maritime delel, og hvem skal jeg eventuelt ta kontakt med. Har sendt maritimekompetanse senter en mail og fikk ingen svar fra dem. Sitter litt fast i søkinga til jobb på båter og ønsker å komme ut å få noe og holde på med. Jeg har sent en haug av søknader til norske rederier og fått så godt som ingen svar, men mange har henvist seg til Maritime kompetansesenter. Er det noen som har en liste over rederier jeg kan søke selv. Har du noen gode tips så legg igjen en kommentar, takk og her er mine kurs Stcw førstehjælp Stcw Søsikkerhed Stcw røgdykker Stcw Udkig Stcw tanksskibs kursus Stcw Maritim sikring Stcw Hygiejne Mvh Sondre Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Først og fremst: Dersom du ønsker raske svar fra MKS så anbefaler jeg deg å ringe dem istedet for å sende mail. Hvis ikke du får noe særlig svar fra dem så kan du alltids prøve å kontakte Sjøfartsdirektoratet. Etter hva jeg så etter en kjapp kikk på skoleprogrammet på Nyborg Søfartsskole så forstod jeg det slik at det var et 5 måneders kurs? Hvilken utdanning er det du har utenom da? Lenke til kommentar
student lærling Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 vg1 tip og vg2 int industriell produksjon Lenke til kommentar
student lærling Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Først og fremst: Dersom du ønsker raske svar fra MKS så anbefaler jeg deg å ringe dem istedet for å sende mail. Hvis ikke du får noe særlig svar fra dem så kan du alltids prøve å kontakte Sjøfartsdirektoratet. Etter hva jeg så etter en kjapp kikk på skoleprogrammet på Nyborg Søfartsskole så forstod jeg det slik at det var et 5 måneders kurs? Hvilken utdanning er det du har utenom da? vg1 tip og vg2 int industriell produksjon Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Ok. Jeg tror kanskje problemet ditt vil være å komme deg gjennom byråkratiet rundt det at du har en sannsynligvis ikke-godkjent utdanning fra Danmark. Det er ofte det som er problemet med slike kurs - de er gjerne gode, men på papiret gir de ikke så mye verdi. Jeg tror uansett at det skal være mulig å mønstre som matros eller motormann uten vg2, men slik det er i dag så er sjøfartsfagene populære, og det er godt mulig at det er tryggere for bedriftene å ansette de med korrekt skolegang. Jeg presiserer at dette er mine personlige tanker rundt det, og at det kan være jeg har misforstått systemet og arbeidsmarkedet, så derfor må du uansett fortsatt prøve å få et svar fra en rådgiver eller saksbehandler. I verste fall må du ta vg2 på nytt i Norge med maritime fag, men igjen så tror jeg at det skal være mulig å mønstre på uten å måtte gjøre dette, men da ikke som fullverdig lærling siden du mangler formell godkjent utdanning. Med andre ord, dersom du ønsker et fagbrev så kan du i grunn spare tid dersom du tar vg2 maritime fag, dersom kurset ditt ikke blir godkjent til å kvalifisere deg til lærlingeplass. Fagbrev med arbeidskompetanse tar fem år, mens fagbrev med et år skole og to års lære er, ja, tre år Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Hei, er en gutt på 18 som har gått 2 år på yrkes skolen, og gjort ferdig sjøfartskolen ved "Nyborgsøfartsskole" fått alle bevisene som Ubefaren skipsassistent. Er det mulighet for meg å gå rett inn i det norske systemet som Motormanlærling, siden jeg har alle fagene som tilsvarer det norske+ den maritime delel, og hvem skal jeg eventuelt ta kontakt med. Har sendt maritimekompetanse senter en mail og fikk ingen svar fra dem. Sitter litt fast i søkinga til jobb på båter og ønsker å komme ut å få noe og holde på med. Jeg har sent en haug av søknader til norske rederier og fått så godt som ingen svar, men mange har henvist seg til Maritime kompetansesenter. Er det noen som har en liste over rederier jeg kan søke selv. Har du noen gode tips så legg igjen en kommentar, takk og her er mine kurs Stcw førstehjælp Stcw Søsikkerhed Stcw røgdykker Stcw Udkig Stcw tanksskibs kursus Stcw Maritim sikring Stcw Hygiejne Mvh Sondre Kontakt et maritimt opplæringskontor feks. www.maropp.no . Du trenger nok IMO 60 sikkerhetskurs, helseattest og en relevant skole og for å kunne søke lærling. Som feks Maritime fag VG2, dekk eller maskin. Først og fremst: Dersom du ønsker raske svar fra MKS så anbefaler jeg deg å ringe dem istedet for å sende mail. Hvis ikke du får noe særlig svar fra dem så kan du alltids prøve å kontakte Sjøfartsdirektoratet. Etter hva jeg så etter en kjapp kikk på skoleprogrammet på Nyborg Søfartsskole så forstod jeg det slik at det var et 5 måneders kurs? Hvilken utdanning er det du har utenom da? Sjøfartsdirektoratet (direktorotet) har ingen ting med lærlingsplasser å gjøre. De komemr til å henvise han til maritimt opplæringskontor. Endret 11. januar 2014 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå