Albert Andersson Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Med stjerten som støtte ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Flaggspetten er en flott fotogen fugl og dersom den har inntatt nabolaget så får du sikkert flere sjanser. Her synes jeg du har bommet med fokus/fått bevegelsesuskarphet og for meg så trekker det mye ned om ikke objekter av denne typen har den skarphet de fortjener. Personlig foretrekker jeg litt mindre midtstilte fotografier og jeg vil anbefale deg å eksperimentere med å trekke fuglen ut mot siden av bildet. I dette tilfellet ville jeg selv valgt høyre side... Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Hei, Espen Ørud. Takk for konstruktiv kommentar ! Bildet ble tatt håndholdt med Sigma 150-500mm på full tele, straks etter at flaggspetten hadde landet og "gått løs på" stolpen, og er sånn sett et "snapshot", - ikke noe forsøk på seriøsitet og alvor, - jeg syntes rett og slett at posituren var artig, - den minner litt om en leke der en fjærbelastet hakkespett "jobber" seg nedover en stolpe. Som du kanskje har lagt merke til, har jeg lagt ut en del "øyeblikksbilder" fra fugleverdenen, der situasjonen / scenariet KANSKJE har vel så stor severdighet som en teknisk fullkommen ("steril" ?) stilstudie ... . Jeg var fullstendig klar over at bildet ikke var teknisk briljant, men at det likevel var severdig. Jeg vil gjerne at du utdyper formuleringen " ... om ikke objekter av denne typen har den skarphet de fortjener". Jeg har personlig ikke noen preferanse når det gjelder plassering av motivet i bildefeltet, - jeg foretrekker å forsøke meg fram, - noe jeg også gjorde i dette tilfellet ... . Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Formuleringen baserer seg på at for min del så ønsker jeg å fremstille dyr og mennesker på en best mulig måte og det synes ikke jeg at jeg gjør om f.eks øyne og andre detaljer er uskarpe. For meg er skarpe øyne såpass viktig at dersom øynene på en fugl eller annet dyr er skarpe så går bilde i bøtta. . En så flott fugl med så fine detaljer synes jeg altså at fortjener at man gjengir disse skarpe og fine slik at andre også kan nyte dem.Jeg har for øvrig ikke omtalt bildet sett i sammenheng med noen av dine andre bilder, men kommentert det som et enkeltstående bilde slik jeg oppfatter det som er vanlig på dette nettstedet. Jeg er vant til at dersom man ønsker kommenterer på et bilde sett ut fra at det er en del av en serie eller lignende så oppgir gjerne fotografen dette i bildebeskrivelsen. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Formuleringen baserer seg på at for min del så ønsker jeg å fremstille dyr og mennesker på en best mulig måte og det synes ikke jeg at jeg gjør om f.eks øyne og andre detaljer er uskarpe. For meg er skarpe øyne såpass viktig at dersom øynene på en fugl eller annet dyr er skarpe så går bilde i bøtta. . En så flott fugl med så fine detaljer synes jeg altså at fortjener at man gjengir disse skarpe og fine slik at andre også kan nyte dem. Jeg har for øvrig ikke omtalt bildet sett i sammenheng med noen av dine andre bilder, men kommentert det som et enkeltstående bilde slik jeg oppfatter det som er vanlig på dette nettstedet. Jeg er vant til at dersom man ønsker kommenterer på et bilde sett ut fra at det er en del av en serie eller lignende så oppgir gjerne fotografen dette i bildebeskrivelsen. Hei igjen, Espen Ørud. Takk for rask tilbakemelding ! Jeg tror de fleste her er enige om at de i utgangspunktet ønsker best mulig teknisk kvalitet på bildene som blir presentert, men dersom dette kriteriet MÅ være oppfylt, er jeg redd for at antallet fotoentusiaster og bilder vil bli drastisk redusert, og at dette forumet blir forbeholdt en liten (selvforherligende ?) elitegruppe ! Uttrykket "fotoglede" rommer mye, - blant annet ønske om å dele noe med andre, - énsidig fokus på å imponere hører kanskje hjemme i en annen sammenheng ... ? ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Det MÅ da for all del ikke legges ut "perfekte" bilder. Hele poenget med en bildekritikk er jo at bildene ikke er "perfekte". Dessuten er oppfattelse av bilder noe personlig og dermed er ikke nødvendigvis et bilde som er bra for noen bra for alle andre. Selv "tekniske svakheter" kan være tilsiktet fra fotografens ståsted.Ettersom dette er en bildekritikk anser jeg det imidlertid som opplyst for den enkelte at man ved å legge ut bildene sine her kan få positive og negative tilbakemeldinger. Jeg er av den oppfatning av at konstruktiv kritikk der man opplyser om hvilke tiltak som kan gjøres for at man kan få et bedre bilde ut fra kritikerens ståsted er en god måte å lære på. Jeg oppfatter det slik at dersom alle sier "fint" og "flott" så lærer man lite. Jeg er samtidig ydmyk ovenfor at andre kan føle det helt annerledes og lære mye av kun positive tilbakemeldinger.Jeg føler ikke at det er noen her som har ensidig fokus på å imponere. Imidlertid ser jeg at det er et skille mellom de som ønsker å lære mer og å utvikle seg og de som ser ut til å utelukkende bare ville dele bildene sine med andre. Da må jeg igjen minne om at dette ikke er et bildegalleri (de finnes det veldig mange bedre av på nett og jeg kan f.eks anbefale Flickr som et utmerket sted for slikt), men at det er en bildekritikk hvor jeg oppfatter at selve hovedpoenget er at man kan kommentere og diskutere rundt både motiver, valg, løsninger og det fototekniske til hvert enkelt bilde.Du nevner også at du er redd antallet fotoentusiaster vil reduseres. Jeg oppfatter en entusiast som en som virkelig vil utvikle seg og tror derfor at en oppegående bildekritikk vil tiltrekke seg entusiaster. Dessverre oppfatter jeg bildekritikken her som omtrent fraværende og til tross for at det nå spesifikt heter Bildekritikk så bekles kritikken av en god del personer som mer ønsker å vise frem bildene sine enn å gjøre kritikken til et levende lærested... (Jeg er klar over at du sier at du frykter at antallet reduseres dersom alle bilder MÅ være perfekte, men dit kommer vi aldri - det har aldri vært noe kvalitetskrav til bilder som legges ut her - vi er alle stort sett på forskjellig sted i læreprossessen.) 1 Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Det MÅ da for all del ikke legges ut "perfekte" bilder. Hele poenget med en bildekritikk er jo at bildene ikke er "perfekte". Dessuten er oppfattelse av bilder noe personlig og dermed er ikke nødvendigvis et bilde som er bra for noen bra for alle andre. Selv "tekniske svakheter" kan være tilsiktet fra fotografens ståsted. Ettersom dette er en bildekritikk anser jeg det imidlertid som opplyst for den enkelte at man ved å legge ut bildene sine her kan få positive og negative tilbakemeldinger. Jeg er av den oppfatning av at konstruktiv kritikk der man opplyser om hvilke tiltak som kan gjøres for at man kan få et bedre bilde ut fra kritikerens ståsted er en god måte å lære på. Jeg oppfatter det slik at dersom alle sier "fint" og "flott" så lærer man lite. Jeg er samtidig ydmyk ovenfor at andre kan føle det helt annerledes og lære mye av kun positive tilbakemeldinger. Jeg føler ikke at det er noen her som har ensidig fokus på å imponere. Imidlertid ser jeg at det er et skille mellom de som ønsker å lære mer og å utvikle seg og de som ser ut til å utelukkende bare ville dele bildene sine med andre. Da må jeg igjen minne om at dette ikke er et bildegalleri (de finnes det veldig mange bedre av på nett og jeg kan f.eks anbefale Flickr som et utmerket sted for slikt), men at det er en bildekritikk hvor jeg oppfatter at selve hovedpoenget er at man kan kommentere og diskutere rundt både motiver, valg, løsninger og det fototekniske til hvert enkelt bilde. Du nevner også at du er redd antallet fotoentusiaster vil reduseres. Jeg oppfatter en entusiast som en som virkelig vil utvikle seg og tror derfor at en oppegående bildekritikk vil tiltrekke seg entusiaster. Dessverre oppfatter jeg bildekritikken her som omtrent fraværende og til tross for at det nå spesifikt heter Bildekritikk så bekles kritikken av en god del personer som mer ønsker å vise frem bildene sine enn å gjøre kritikken til et levende lærested... (Jeg er klar over at du sier at du frykter at antallet reduseres dersom alle bilder MÅ være perfekte, men dit kommer vi aldri - det har aldri vært noe kvalitetskrav til bilder som legges ut her - vi er alle stort sett på forskjellig sted i læreprossessen.) Hei, igjen. Takk for utfyllende kommentar ! Jeg tror egentlig vi er helt enige ! Jeg ble med i dette forumet i fjor sommer, fordi det virket som et "sammensveiset" forum med gode muligheter for å lære mer om fotografering, - noe som viste seg å være riktig. Jeg har lært mye, - av positive, hyggelige entusiaster som mer enn gjerne deler av sin kunnskap, og jeg både håper og tror at dette forumet vil fortsette i denne retningen. Du er nok mer orientert om Flickr og andre fotorelaterte fora, men jeg opplever at Akam Bildekritikk dekker mine behov på dette området ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Jan Egil Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Dette er muligens ikke stedet for polemikk, men velger likevel å kommentere litt. Jeg er enig med at Espen at dette bildet av flaggspetten har forbedringsområder, som han har beskrevet greit. Jeg er også enig i at kritikken på dette forumet kan bli bedre, for å si det forsiktig. Generelt er høflighet en dyd og god egenskap. Mange oppfatter konstruktiv kritikk som nærmest uhøflig. I bildekritikksammenheng lærer man imidlertid svært lite av kommentarer som kun går på "fint bilde", "dette liker jeg" osv. (noe jeg selv har skrevet mange ganger.....), og jeg tror derfor forumet kan bli bedre hvis flere tør å være ærlig i sin tilbakmelding til fotografene. Dette fordrer også at fotografen er åpen for kritikk som også er negativ (men konstruktivt ment). Samtidig skal man ha i bakhodet at fotografering ikke på noen måte er en eksakt vitenskap, og smak og behag vil alltid være et element i bildekritikk. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Dette er muligens ikke stedet for polemikk, men velger likevel å kommentere litt. Jeg er enig med at Espen at dette bildet av flaggspetten har forbedringsområder, som han har beskrevet greit. Jeg er også enig i at kritikken på dette forumet kan bli bedre, for å si det forsiktig. Generelt er høflighet en dyd og god egenskap. Mange oppfatter konstruktiv kritikk som nærmest uhøflig. I bildekritikksammenheng lærer man imidlertid svært lite av kommentarer som kun går på "fint bilde", "dette liker jeg" osv. (noe jeg selv har skrevet mange ganger.....), og jeg tror derfor forumet kan bli bedre hvis flere tør å være ærlig i sin tilbakmelding til fotografene. Dette fordrer også at fotografen er åpen for kritikk som også er negativ (men konstruktivt ment). Samtidig skal man ha i bakhodet at fotografering ikke på noen måte er en eksakt vitenskap, og smak og behag vil alltid være et element i bildekritikk. Ser vi stort sett er enige om hvordan ting er og fungerer. Jeg har ikke noe problem med at enkelte heller vil benytte dette f.eks som et bildegalleri (selv om det ikke er hensikten) eller at enkelte ikke ønsker konstruktiv kritikk eller å bli gjort oppmerksom på svakheter med deres bilde. (Jeg sier ikke at dette gjelder Albert her, men dette er et passende sted å nevne det akkurat nuh...) Imidlertid synes jeg dwet er en fordel om de som ønsker det slik opplyser om det slik at de som gjerne vil hjelpe slipper å hjelpe de som ikke ønsker hjelp. Etter lang erfaring med sider som dette gjør nemlig dette at de som virkelig bryr seg og gjerne diskuterer rundt bilder forsvinner. Det er få som ønsker bruke tid på folk som likevel ikke bryr seg. Som du sier til slutt her så er fotografering langt fra noen eksakt vitenskap. En del holdepunkter har man dog likevel og erfarne fotografer vet hvilke disse er langt bedre enn en nykommer. Ofte kan man også oppnå noe som styrker et bilde nettopp ved å bryte disse "reglene", bare man gjør det på riktig måte til riktig tid. I og med at det ikke er noe fasiter så vil min anbefalinger og øsnker være at så mange som mulig sier mest mulig om hvordan de opplever et bilde. Så kan fotografen velge å bry seg om hvilke av disse tipsene han selv vil ut fra hva som passer best for han. Det kan godt være at ingen av tipsene passer, men at man likevel legger de i bakhodet i erfarings- og kunnskapsbanken og henter de frem en annen gang til et annet bilde. Slik kommer man videre av... (tror jeg da....) Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 Dette er muligens ikke stedet for polemikk, men velger likevel å kommentere litt. Jeg er enig med at Espen at dette bildet av flaggspetten har forbedringsområder, som han har beskrevet greit. Jeg er også enig i at kritikken på dette forumet kan bli bedre, for å si det forsiktig. Generelt er høflighet en dyd og god egenskap. Mange oppfatter konstruktiv kritikk som nærmest uhøflig. I bildekritikksammenheng lærer man imidlertid svært lite av kommentarer som kun går på "fint bilde", "dette liker jeg" osv. (noe jeg selv har skrevet mange ganger.....), og jeg tror derfor forumet kan bli bedre hvis flere tør å være ærlig i sin tilbakmelding til fotografene. Dette fordrer også at fotografen er åpen for kritikk som også er negativ (men konstruktivt ment). Samtidig skal man ha i bakhodet at fotografering ikke på noen måte er en eksakt vitenskap, og smak og behag vil alltid være et element i bildekritikk. Ser vi stort sett er enige om hvordan ting er og fungerer. Jeg har ikke noe problem med at enkelte heller vil benytte dette f.eks som et bildegalleri (selv om det ikke er hensikten) eller at enkelte ikke ønsker konstruktiv kritikk eller å bli gjort oppmerksom på svakheter med deres bilde. (Jeg sier ikke at dette gjelder Albert her, men dette er et passende sted å nevne det akkurat nuh...) Imidlertid synes jeg dwet er en fordel om de som ønsker det slik opplyser om det slik at de som gjerne vil hjelpe slipper å hjelpe de som ikke ønsker hjelp. Etter lang erfaring med sider som dette gjør nemlig dette at de som virkelig bryr seg og gjerne diskuterer rundt bilder forsvinner. Det er få som ønsker bruke tid på folk som likevel ikke bryr seg. Som du sier til slutt her så er fotografering langt fra noen eksakt vitenskap. En del holdepunkter har man dog likevel og erfarne fotografer vet hvilke disse er langt bedre enn en nykommer. Ofte kan man også oppnå noe som styrker et bilde nettopp ved å bryte disse "reglene", bare man gjør det på riktig måte til riktig tid. I og med at det ikke er noe fasiter så vil min anbefalinger og øsnker være at så mange som mulig sier mest mulig om hvordan de opplever et bilde. Så kan fotografen velge å bry seg om hvilke av disse tipsene han selv vil ut fra hva som passer best for han. Det kan godt være at ingen av tipsene passer, men at man likevel legger de i bakhodet i erfarings- og kunnskapsbanken og henter de frem en annen gang til et annet bilde. Slik kommer man videre av... (tror jeg da....) Hei, Espen og Jan Egil. Dette ble en lang og kanskje vel "frisk" ordveksling, og jeg takker for godt engasjement og gode intensjoner ! Jeg var klar over at den tekniske kvaliteten på bildet ikke var bra, og jeg ser et forbedringspotensial også når det gjelder bildebeskrivelsen ! Vennlig hilsen Albert. . Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2014 ...... ...... Hei, Leif. Det heter jo at et bilde forteller mer enn 1000 ord, - slik er det visst med "smileys", også ! Takk for hyggelig kommentar ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg