Mompen Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Har sammenlignet disse en stund nå, men det er ikke store forskjeller syntes jeg. Nye på G16 er jo slikt som WiFi og GPS, men det har jeg strengt talt ikke bruk for. Noen som kan gi meg noen tips på hvorfor man absolutt burde kjøpe G16 om man ikke har behov for akkurat disse funksjonene? http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-G15-vs-Canon-PowerShot-G16 Endret 10. januar 2014 av Mompen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg har benyttet mange av G kameraene (9-10-12). Same shit new wrapping og tenker ikke så mye på hvem av dem jeg bruker. Alle tar gode bilder. Wi-Fi og GPS måtte jo komme. Dersom du er fornøyd med et uten, så gå for det. Evt kam du oppgradere senere for neste G blir enda bedre. Husk at Wi-Fi og GPS drar mer fra batteri. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Har sammenlignet disse en stund nå, men det er ikke store forskjeller syntes jeg. Jeg har alltid hatt sans for Canons G-serie (selv om jeg ikke har eid et selv). Jeg synes imidlertid siste to generasjoner (G15 og G16) hvor de har redusert størrelse, men også kuttet ut den vridbare skjermen gjør G-serien mindre interessant. Dette er selvsagt en smakssak og det er uansett to meget bra kompaktkameraer så lenge vridbar skjerm ikke er et krav. Jeg har ikke testet noen av de to siste modellene, men ut fra spesifikasjonene er de fysisk veldig like så der er det ingen grunn til å gå for G16. Ut fra DxO sine tester får imidlertid G16 signifikant bedre score på sensortesten. Du kan ikke uten vidre "oversette" DxO-score til bedre bildekvalitet, men en såpass stor forskjell som 46 (G15) vs 54 (G16) vil sannsynligvis gi en forskjell i dårlig lys. Personlig synes jeg WiFi er overraskende nyttig på de modellene som tillater fjernstyring via mobil eller nettbrett. Ikke sikker på om G16 gjør det (S110 gjorde det ikke, men f.eks 70D gjør det). GPS ser ut til å være via smartphone og WiFi. Andre ting som jeg synes er fordel med G16 er forbedret video med mulighet for 1080p50/60 (24 bilder i sekundet ser ut for å mangle). Ny verjson av bildeprosessor er også et pluss, særlig for JPG. Både G15 og G16 har optisk søker, denne er ekstremt unøyaktig og viser ingen informasjon, men gjør nytten som nødløsning. Nikons G-konkurrent P7800 har elektronisk søker i stedet for optisk som gir 100% søkerdekning og mulighet for å vise info i søkeren. P7800 har også vridbar skjerm og ville for meg vært et interessant alternativ til dagens G-modeller. På den annen side har Canon tidligere vært flinkere til å få bra hastighet på bruekrgrensesnitt og med bruk av RAW-format. Jeg vet ikke hvordan P7800 er på det området, men dpreview er ikke veldig positive. Endret 11. januar 2014 av seriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå