Gå til innhold

[Løst] Hjelp til feilsøking. Opphastighet dropper til 0 (wi-fi).


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg er usikker på hvordan gå frem for å feilsøke/hvor feilen ligger. Problem med wi-fi tilkobling.

 

Hvis jeg kjører en test på http://www.nettfart.no/ får jeg en grei nedhastighet (rundt 27 +/- mbts). Opplastingshastighet starter derimot på rundt 12 mbit/s, og synker så gradvis til 0 og jeg mister tilgang til internett (men, tilsynelatende ikke nettverket).

 

Tester jeg med Microsoft Surface RT på samme nett, får jeg ned: 24 mbit/s, opp 7.39 mbit/s.

 

Antar derfor at feilen er lokalt på maskinen.

 

Noen tips til feilsøking/hvor feilen kan ligge: feil på nettverkskort, router konfigurasjon?

 

· OS: Windows 8

· Nettverkskort: D-Link Xtreme N PCI Express Desktop

· Router: Apple airport extreme

 

 

Windows Defender (av). Kaspersky antivirus (på). Windows brannmur (på).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja, tror du skal skaffe deg et nytt WiFi kort, til å begynne med.. Og helst en ny router også..

Hvorfor ny router? Det er mange som lager gode routere, ikke bare Asus. Apple Airport Extreme er en veldig bra router, så med mindre det er feil på den er det ingen grunn til å bytte den ut. Siden det funker som det skal på andre dingser enn den ene PCen, er det liten grunn til å anta at feilen ligger her.

 

Før jeg avskriver nettverkskortet ville jeg likevel prøvd PCen på et annet nettverk med en annen router, det kan jo være noe som ikke er kompatibelt mellom denne kombinasjonen av router og WiFi-kort. Det man kan gjøre for å teste dette litt mer er å låse router ned til 802.11b, for å se om det funker når 11 Mbps er max WiFi-hastighet, At router har oppgradert FW er selvfølgelig første sjekk.

Lenke til kommentar

Hvorfor ny router? Fordi de fleste jeg har vært borti med Eple utstyr, har problemer, og denne roiuteren er intet unntak... Også er jeg generelt ikke glad i Apple... :xmas::tease:

 

Men, som jeg også sa, så burde TS starte med å bytte nettverkskort/adapter, og jeg kom med ett par forslag til gode adaptere som jeg vet med 99% sikkerhet er gode og fint skal håndtere hastigheten han har, og ha god dekning....

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

 

Angående Apple vs. Asus (osv.) så har jeg ingen mening. Men Apple routeren ser ut til å fungere, og den kostet fortsatt en del. Bedre å fikse noe, enn stadig kjøpe nytt mener nå jeg.

 

1. Jeg prøvde AR5008 driveren, men det feilet ved oppdatering av driver.

2. God tips _Christian_N å teste mot annet nettverk/router for å identifiserer feilen.

3. Så jeg vet til seinere: når du skriver "låse router ned til 802.11b", så betyr det endre innstillinger under radiomodus? (3 valg: "automatisk", "802.11 a/n - 80211 b/g", "802.11a - 802.11b/g")?

 

Endte opp med å teste det jeg kanskje først burde prøvd: laste ned driver/programvare på nytt fra D-links hjemmeside og installere den. Det ser ut til ha fungert.

 

Nettfart.no gir nå jevnt over: ned 29 mbit/s, opp 30,12 mbit/s. Det er jo en grei forbedring fra i går, hvor nettet falt ut under opplastningstest.

 

Håper det var alt som skulle til.

 

 

Setter saken som løst.

 

 

God helg!

Lenke til kommentar

Alltids verdt å prøve ny driver. Litt uforståelig for meg hvordan hvor man ser at ATHEROS AR5008 driver er kompatibel?

 

Eventuelt nytt nettverkskort kan være verdt å investere i. Noen anbefalinger?

 

Atheros er produsenten av trådløschip på nettverkskortet ditt, og det lønner seg nesten alltid å velge driver fra chipsetprodusent.

 

Men det kan være at det er flere chipset for DWA556. Ofte er det slik at D-link bytter chipset (revisjon A... B... av DWA-556 etc).

 

EDIT: Ser du har løst det med ny driver nå, så da er alt vel :-)

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvorfor ny router? Fordi de fleste jeg har vært borti med Eple utstyr, har problemer, og denne roiuteren er intet unntak... Også er jeg generelt ikke glad i Apple... :xmas::tease:

 

Jeg er nøytral overfor Apple og andre produsenter, det er fordeler og ulemper med alt. De fleste jeg har vært borti med utstyr fra Apple har aldri hatt problemer, og jeg har heller ikke opplevd mer problemer med D-Link enn gjennomsnittlig for andre produsenter.

Lenke til kommentar

Det er bra...! ;) Men jeg har motsatt erfaring, enten det gjelder iPhone eller Mac, eller nettverksutstyr.. Ikke alle, selvfølgelig, men en stor prosentandel...... Ditto med D-Link...

 

Men, skal også nevne da, at naboen min, som jeg har kjent gjennom de siste 12 åra, har kun hatt D-Link routere, og de har faktisk virket upåklagelig.. Men når man konsekvent åpner VG og mail, og høyeste belastning på systemet er 480p youtube videoer i ny og ned, på laveste hastighet ISP leverer, så krever det ikke topp utstyr heller...;)

 

Så nei da, det må ikke nødvendigvis ligge i routeren til TS... Og igjen, som sagt, så har jeg større tro på at det er D-Link adapteren her som er problemet i større grad enn routeren... Men blir ikke overrasket hvis det hadde vist seg at routeren også spiller inn her.....;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...