Gå til innhold

Problemstilling: Sykemeldt, ønsker å starte enkeltpersonsforetak for å komme ut av NAV

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i dag deltids ansatt i det offentlige 80%, jeg har fått en sykdom som gjør at jeg til tider desverre er sykemeldt fra 50 - 100% da min jobb er svært fysisk krevende.

Dette er ikke en situasjon jeg trives med å jeg vil gjerne helt bort fra NAV.

Jeg ønsker å starte et enkeltpersonsforetak ved siden av min jobb for å prøve å få en mer fleksibel inntektskilde som kan føre til at jeg slipper å ha noe med NAV å gjøre. Målet mitt er på sikt å kunne gått over til en 50% stilling evnt sagt opp min faste jobb dersom forteaket skulle tillatt dette.

Hvordan blir dette juridisk, kan NAV nekte meg sykepenger dersom jeg har et foretak ved siden av. Arbeidet i min egen bedrift vil ikke være fysisk krevende men jeg kan ikke bare hoppe rett over til å være selvsendignæringsdrivende i tilfelle jeg ikke skulle klare å få en stor nok inntekt.

Ser selv at dette kan være noe i grå sonen men her er ikke målet utnyttelse men å kunne fått en ryddig overgang til enkeltpersonsforetak.

Har drevet foretak tidligere i en annen bransje som jeg ikke kan drive med i dag, så jeg er kjent med utfordringene og gledene med og drive egen bedrift. Også hvordan sykelønn ordningen fungerer for selvstendig næringsdrivende.

Tilslutt, arbeidet i foretaket vil på ingen måte endre min yte evne hos min nåværende arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet med sp før. Vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen.

Slik jeg forstår det har du vært litt sykemeldt sånn av og på.
Du ønsker å fortsette i jobben din og samtidig starte ditt eget selskap.

Det er ingenting i veien for at du kan jobbe i jobben din og samtidig starte et nytt selskap i en periode du er frisk.

Skulle du så senere bli syk fra jobben din, men ikke fra enkeltmannsforetaket er det fullt mulig. Skulle du tjene mer enn 6g kan det føre til avkorting av sp utbetalingen din. Er 81% av inntekten din fra enkeltmannsforetaket og 19% fra jobben din får du avslag på søknaden din om sp.

Starter du derimot et selskap mens du er sykmeldt i din andre jobb kan dette føre til avslag på ditt krav om sykepenger etter §8-4 i folketrygdloven.

Nå fikk du litt generelle opplysninger om sp, men det er fordi du stilte et veldig generelt spørsmål.

Jeg anbefaler deg å starte et AS fremfor et ENK hvis du skulle slite med mye sykefravær. Dette fordi sp satsen til selvstendig næringsdrivende er 65%

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har jobbet med sp før. Vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen.

Slik jeg forstår det har du vært litt sykemeldt sånn av og på.

Du ønsker å fortsette i jobben din og samtidig starte ditt eget selskap.

Det er ingenting i veien for at du kan jobbe i jobben din og samtidig starte et nytt selskap i en periode du er frisk.

Skulle du så senere bli syk fra jobben din, men ikke fra enkeltmannsforetaket er det fullt mulig. Skulle du tjene mer enn 6g kan det føre til avkorting av sp utbetalingen din. Er 81% av inntekten din fra enkeltmannsforetaket og 19% fra jobben din får du avslag på søknaden din om sp.

Starter du derimot et selskap mens du er sykmeldt i din andre jobb kan dette føre til avslag på ditt krav om sykepenger etter §8-4 i folketrygdloven.

Nå fikk du litt generelle opplysninger om sp, men det er fordi du stilte et veldig generelt spørsmål.

Jeg anbefaler deg å starte et AS fremfor et ENK hvis du skulle slite med mye sykefravær. Dette fordi sp satsen til selvstendig næringsdrivende er 65%

Vil det si at dersom jeg ikke klarer å bli 100% friskmeldt så kan jeg ikke starte ENK?

La oss si at jeg forsetter å være 50% sykemeldt fra min 80% stilling, kan jeg definere de siste 20% (fra 80% - 100% ) Som mitt "arbeidsområde for ENK?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...