Gå til innhold

Eizo 17" LCD Flexscan 557 erfaringer? Noe å satse på?

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått annbefalt denne skjermen, men har ennå ikke klart å grave opp noen tester eller lignende. Skjermen skal brukes mye til spilling, men også noe til grafiske applikasjoner (3d-modelling). Det jeg er mest redd for er merkbar ghosting, noe jeg syns en skjerm til 4,5k burde være fri for. Er d noen som vet noe mer om denne skjermen eller til og med har prøvd den i praksis?

- Cal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk denne skjermen i dag og er veldig fornøyd. Før hadde jeg en Hyundai Q17S som jeg brukte angreretten på pga. dårlig lysfordeling og ellers litt ujevnt bilde. Hadde hørt mye bra om eizoen (har blant annet vunnet en test i HjemmePC nylig) og bestilte den siden prisen ikke er altfor avskrekkende i forhold til konkurrentene.

Bildekvaliteten på denne skjermen er veldig god, du finner sannsynligvis veldig få, om noen, som er bedre i prisklassen. MEN jeg synes at Q17S (les lengre tråd annet sted i forumet) var en hakk vassere til spillbruk, dvs. at den er raskere. Nå opplever jeg litt etterslep i spill som ut2k, men lite i CS. Hvis spillytelse har veldig mye å si for deg, finnes det kanskje bedre alternativer.

Lenke til kommentar

kan du poste en lengre post på den eizo'n solidox??

det hadde vært bra.

Belønning = stjerne i boka + link fra sjefsposten å forumet (he he).

Jeg er litt overrasket over at du nevner at den har afterglow. Dette trodde jeg ikke. Lag en lang god post om skjermen.

Hvis du ikke gjør det plager jeg deg så lenge på msn'en at du blir gal!!!

Lenke til kommentar

Kan vel oppsummere noen punkter, men like langt som avhandlingene til Dahle blir det vel ikke :smile:

Utforming/design:

Jeg har valgt den svarte utgaven som ser vesentlig bedre ut enn den grå, men på grunn av fargen får den bare TCO99-godkjenning. Den grå har TCO03, men så vidt jeg vet er dette bare fordi den mørke fargen skaper større kontrast til bildet på skjermen. Har ikke hørt om noen som blir plaget av dette enda, men noen er det vel sikkert...

Nå skal det sies at Q17S har et ganske tøft design, men jeg syntes den virket litt usolid. L557 har kanskje ikke like fine linjer, i stedet gir den et mer solid og professjonelt inntrykk. Foten knirker ikke like mye ved regulering av skjermen og har gode innstillingsmuligheter (senke skjermen opp/ned + tilt). Den blå leden er i tillegg utrolig stilig :D .

Oppsett/brukervennlighet:

Oppsettet av denne skjermen er veldig enkelt, det er bare å plugge den i og evnt. trykke på auto-knappen dersom man bruker analog-inngangen. Menyen er enkle å finne fram i og innstillingsmulighetene er utallige, noe bedre enn Q17S, selv om de fleste nok ikke vil bruke halvparten. Svensk språk er også en fordel.

På fronten finnes det en del hurtigknapper som gjør at en slipper å navigerere i menyene for å utføre enkle oppgaver som å skifte inngang, bruke automatisk skjerminnstilling og bytte fargeoppsett. Totalt sett er dette bedre enn Hyuandaien som led av noen små feil som at brightness-kontrollen ikke virket...

Bildekvalitet:

Den faktoren som kanskje gjorde at jeg sendte inn den forrige skjermen var den litt svake bildekvaliteten, med bla. dårlig fordeling av lyset og jeg personlig syntes den var litt slitsom å lese på.

På L557 finner jeg ikke etter to dager noen åpenbare feil. Lyset er jevnt fordelt slik at farger ser like ut over hele skjermen og er nok mer korrekt gjengitt uten at jeg er noen ekspert på området. Viktigst av alt er den veldig behagelig å lese tekst på, som alle andre LCD-skjermer er teksten sylskarp.

Siden jeg har mulighet for det, bruker jeg bare DVI-inngangen til daglig som gir en plettfri overføring og eliminerer behovet for å stille inn bildeplasseringen på skjermen. Til de som bare har VGA, skal den være en av de bedre ved bruk av den analoge inngangen, mange vil ikke en gang se forskjell. Siden jeg har en lang og dårlig VGA-kabel blir nok bildet litt mer uskaprt hos meg, uten at jeg kan uttale meg om hvordan det fungerer for andre.

Spillbruk:

Som jeg nevnte tidligere er nok kanskje spillytelsen til L557 det største (eneste?) ankepunktet jeg har mot den. Responstiden er oppgitt til 25 ms, noe som i enkelte situasjoner kan gi etterslep ved raske bevegelser i spill ol., men ikke mye. Grunnen til at jeg merket dette var nok kanskje at Q17S med sine 20/16 ms litt ettersom er en av de aller raskeste skjermene på markedet akkurat nå. Som en annen har sagt på forumet tidligere, Q17S ligner mye mer på CRT enn L557. Mitt inntrykk kan nok også være farget av at jeg har sittet med CRT i et par uker før jeg fikk den nye skjermen.

De spillene jeg har testet etterslep i er ut2k3 og CS. I det veldig intense ut2k3, ser jeg en del steder etterslep når tempraturen i spillet øker. Men plagsomt mye er det ikke, jeg tviler på at noen spiller noe særlig dårligere med denne skjermen enn Q17S med mindre vi snakker om elitespillere. I Counter-Strike går ting mye roligere for seg og skjermen henger bedre med, men også her er etterslep til en viss grad merkbart. Det skal også sies at jeg merket litt etterslep med Q17S også selv om det var mindre merkbart, så mange vil nok muligens si at jeg er litt kresen.

Men for meg er ikke forskjellene stor nok til at jeg ville valgt Q17S, da bildekvaliteten til Eizo var så mye bedre. Det er nok litt smak og behag, er spill stort sett det eneste du driver med på pcen, så er det ikke sikkert at L557 vil være tilfredsstillende for deg, men for den vanlige brukeren som spiller en del, er det fullt levlig. Om det finnes andre LCD-skjermer som gir i både i pose og sekk kan nok finnes, men få matcher bildet til Eizo.

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med den nye skjermen og angrer absolutt ikke på at jeg byttet fra Q17S, men det er ut i fra mine kriterier. Men kanskje du har andre ting du prioriterer i en skjerm, ikke vet jeg. Uansett tar jeg vare på min gamle 17" CRT-skjerm for å ta med på LAN, både av ytelsesgrunner og at jeg kanskje ikke helt stoler på at LCD-skjermen får stå alene i mens jeg er borte... Kanskje er det den ultimate løsningen, å bruke begge deler?

Lenke til kommentar

Jeg fikk denne skjermen igår.

Min erfaring så lang er positiv.

Meget lekker design, stil rent og lett og justere høyde og vinkel på skjermen slik at du får det optimalt. Skjermen er også veldig stødig.

Bildekvaliteten er utrolig bra!

Det jeg liker spesielt er en egen knapp for forskjellige moduser som f.eks picture, text, movie, custom etc. Dette gjør skjermen veldig anvendlig for mange aplikasjoner.

Det er desverre litt ghosting ja, det første spillet jeg prøvde var Ut2k3 og der var det merkbart irriterende. Nå spiller jeg ikke dette spillet i hele tatt, men er en dedikert Battlefield fan, heldigvis merket jeg ingenting i dette spillet!

Bildekvaliteten på film er suveren, jeg spilte av Ice Age på DVD på både Eizoen samt den gamle CRT skjermen min og Eizoen var overlegen!

Jeg bruker også DVI kabel og all instilling skjer automatisk.

Ganske praktisk f.eks når man skal inn i bios etc.

Jeg er storfornøyd. Skjermen passer mitt bruk glimrende, da jeg egentlig kjøpte LCD for og drive på med bildebehandling.

Hadde heller ingen døde pixler, heldigvis :)

Kan trygt anbefales, men er du dedikert spiller ville jeg kanskje valgt en annen, kanskje crt?

Lenke til kommentar

Bare for å ha det på det rene, 25ms er ikke godt nok til fast-paced FPS spill som Counter-strike, Q3, unreal tournament osv..

Ghosting og afterglow som bare det på min Eizo 17" lcd (L557) til 6300,-

Ble skuffa når jeg fikk den asso.. men har vendt meg litt mer til det nå..

I windows har den uovertruffen god kvalitet på bildet, med DVI..

LCD skjermer er ikke modne for spill enda.. Er du en hardcore gamer er du nødt til å gå for CRT.

Cold hard truth..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...