Performance27 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hei! Er veldig keen på å handle meg en drone m/ kamera. Men er svært lite kjent med disse fra før og derav noen spørsmål: - Hvilket merke bør jeg gå for? Best kvalitet på chassie og deler? Best kvalitet på kamera - Rekkevidde? Viktig at dronen har forholdsvis lang rekkevidde, minimum 50m. - Hvor kjøpe? Med tanke på garanti og lett tilgjenlighet på deler osv. - Brukervenlighet Enkel å styre og manøvrere - Pris Viktig at prisen står i stil med material- og bildekvalitet. Jeg har ikke satt meg noen prislimit men, rundt 5000,-. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 - Hvilket merke bør jeg gå for? Best kvalitet på chassie og deler? Best kvalitet på kamera DJI er et populært merke. Men det finnes så veldig mange forskjellige konfigurasjoner med forskjellig motor, hjerner, rammer osv osv. - Rekkevidde? Viktig at dronen har forholdsvis lang rekkevidde, minimum 50m. Det er et lekehelikopter, ikke en "drone". Uansett, så er det radioen \ mottakeren som bestemmer rekkevidden. Normal rekkevidde er rundt 500-1km på de vanlige radioene. (gjerne mer også). - Hvor kjøpe? Med tanke på garanti og lett tilgjenlighet på deler osv. Garanti kan du bare glemme først som sist. Helikopteret vil du kræsje opp til flere ganger, noe som igjen gjør at du vil miste garanti på produktet. Eneste er radioen din som kan ha garanti eller reklamasjon om du kjøper den i Norge. - Brukervenlighet Enkel å styre og manøvrere Ingen multikopter er enkle og styre. Ja, du kan speede opp så står den stille i lufta, men om du skal kjøre rundt i sirkler \ 8-tallformasjoner osv, så må man ha god kontroll. Slik kan ta lang tid da man må lære seg en del. - PrisViktig at prisen står i stil med material- og bildekvalitet. Jeg har ikke satt meg noen prislimit men, rundt 5000,-. I den prisklassen du er innepå er kanskje dette et av bedre valgene, når du først er en nybegynner også. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=24176 + http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25779 om du vil kjøre GoPro kamera på. Ellers har jeg et DJI F550 liggende og slenge som jeg skal kvitte meg med etterhvert.. dog uten radio. Uansett. Lær deg regler for NSM og luftfarttilsynet. Ikke kjør rundt som en idiot i lufta. Det siste 'hobbyen' trenger er flere idioter. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Et billigere alternativ vil og være Parrot Ar.drone 2.0, som har innebygd hd-ready kamera. Den skal vel og være lettere å styre. Med ekstrautstyr får man og med gps, med fly hjem-funksjon. Det er og mulig å kjøpe ekstrautstyr slik at man kan feste på et GoPro-kamera til den og. Men rekkevidden vil være et hinder, siden den styres via wifi. Mange løser problemet med en wifi-repeater. Men hva du bør velge, kommer og ann på hva du skal bruke den til. Begge har fordeler og ulemper. Jeg syntes du bør se litt nærmere på både dette og på DJI-en. Søk etter utenlanske forum, søk på youtube f.eks. Husk at om du skal ta betalt for flyve-tjenestene/filmingen, så er det ekstra viktig å ha papirene i orden først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå