Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette lov til å ha på en arbeidskontrakt?


Manlulu

Anbefalte innlegg

Fikk svar:

 

Først gjøres oppmerksom på at Arbeidstilsynets Svartjeneste kan ikke ta konkret stilling i saker, drive saksbehandling eller gi direkte faglige råd. Vi er en tjeneste som veileder generelt i regelverket.

Arbeidsmiljøloven § 14-5 krever at det skal inngås en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsmiljølovens § 14-6 forteller hva en arbeidsavtalen blant annet skal inneholde, herunder en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori. Dette betyr at man har krav på arbeidstid, arbeidsoppgaver og øvrige betingelser etter arbeidsavtalen. Bestemmelsen fastslår kun minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen. Du finner mer om arbeidsavtaler her.

Partene står fritt til å avtale flere og mer detaljerte bestemmelser. Det er full avtalefrihet innenfor de grenser som følger av ufravikelig lovgivning og avtalelovens bestemmelser om avtalers innhold. Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme hva som skal stå i en arbeidsavtale.Utgangspunktet er da i forhold til avtaleinngåelse i Norge, er at vi har avtalefrihet. Arbeidsmiljøregelverket omhandler ikke noen begrensning i bruk av klausuler. Det vil derfor være lov å benytte slike i avtalen. Klausuler kan i noen tilfeller imidlertid være urimelige. Utgangspunktet er jo også at dette skal være skriftlig nedfelt i avtalen.

Noen klausuler er avtalevilkår som er av privatrettslig art og derfor ligger utenfor Arbeidstilsynets tilsynsoppgaver. Det kan imidlertid være aktuelt å vurdere slike klausuler i forhold til deres rimelighet, jf. avtaleloven. Dette er imidlertid en rettslig problemstilling og som sagt ikke noe Arbeidstilsynet har myndighet til å avgjøre. Vi kan derfor ikke gjøre vurderinger eller ta stilling til spørsmålet ditt. For nærmere vurderinger på dette området må du ta kontakt med juridisk bistand, eksempelvis fagforening eller advokat.

Arbeidstilsynet kan bare ta stilling til om innholdet i arbeidskontrakten er iht. § 14-6, altså minimumsinnholdet.

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes skriftlig til Arbeidstilsynet i din region.

---

Ser ut til at en arbeidsgiver kan skrive nesten hva som helst i en kontrakt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skriver:

 

Partene står fritt til å avtale flere og mer detaljerte bestemmelser. Det er full avtalefrihet innenfor de grenser som følger av ufravikelig lovgivning og avtalelovens bestemmelser om avtalers innhold. Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme hva som skal stå i en arbeidsavtale.

 

Så virker ikke som en arbeidstaker har så veldig mye han skulle ha sagt når det kommer til innholdet i kontrakten.

Lenke til kommentar

Det står jo "innenfor de grenser som følger av ufravikelig lovgivning og avtalelovens bestemmelser om avtalers innhold", og dermed er det jo ikke fritt fram. De kan bare ikke rådgi deg på hvor de grensene går.

 

I tillegg så er det en sannhet med betydelige modifikasjoner at arbeidstaker ikke har noe han skulle ha sagt. Det er tross alt frivillig å inngå avtaler, og det gjør at man kan forhandle også som arbeidstaker. Søker man jobb som ufaglært butikkansatt eller lignende er dette muligens en høyst illusorisk forhandlingsmulighet, men det er åpenbart ikke "fritt fram for arbeidsgiver" - ingen tvinger deg til å signere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det innenfor en bransje med allmenngjort tariffavtale? Isåfall vil det være brudd på tariffavtalen ettersom denne fastsetter lønn, og hvis du må betale tilbake det du har tjent blir lønna i praksis 0, noe som er i strid med tariffavtalen. F.eks. innen renhold er timelønn minst 161,17 kr.

Lenke til kommentar

@Manulu:

Ser ut til at en arbeidsgiver kan skrive nesten hva som helst i en kontrakt.

 

NEI, kan han ikke. Men Arbeidstilsynet utrykker seg forsiktig fordi det ikke vil ta konkret standpunkt ut fra bare den ene partens saksframstilling.

 

Men de nevner avtaleloven. Og etter den er urimelige vilkår en ugyldighetsgrunn for hele avtalen.

4-måneders regelen er åpenbart et slikt vilkår.

 

Enig med de som går ut fra dette er neppe et ønskefirma å jobbe i. Skygg unna!

Endret av doro8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...