Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Er det lov for en arbeidsgiver å tvinge arbeidstaker til å skrive under på følgende?- Om arbeidstaker slutter før 4 måneder er gått, så må arbeidstaker betale tilbake det han/hun har tjent. Det står noe ala det i kontrakten som arbeidsgiveren vil jeg skal skrive under på. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Kva står ellers om prøvetid og oppsigelsestider? Eg klarer ikkje å finne noke konkret som seier at dette ikkje er lov, men alarmklokkene ringer. Ein slik avtaler åpner for at arbeidsgiver får gratis arbeidskraft dersom ein berre gradvis skrur opp arbeidspresset til det til slutt blir så stort at du ikkje har sjangs til å fortsette i jobben. I utganspunktet hadde det vært betre å ha lang oppsigelsestid slik at det blir eit kontraktsbrudd dersom du seier opp stillinga før du har jobba i 4 måneder. Eg hadde i alle fall stillt meg skeptisk til slike avtaler, ikkje berre er det av tvilsom lovligheit, men det gir også eit signal om at denne arbeidsgiveren nok vil prøve seg på andre kreative løysninger seinare. Så å inngå eit ansettelsesforhold med slike personer er nærmast å be om problemer. 2 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 De første 2 mnd er det 1 dags oppsigelsestid. Det er 2 mnd opplæring. Så blir det 14 dager etter det. Jeg spurte, og han sier at de ikke vil fjærne punktet fra kontrakten pga de har dårlig erfaring med folk som slutter i jobben tidlig. Jeg håper ikke dette kan være lov Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Det er ikkje i nærheten av lov å forlange tilbakebetaling. De må jo være helt idiot som i det hele tatt prøver seg. Heller ikkje punktet med 1 dags oppsigelsestid er lov. I loven står det 14 dager i prøvetiden. Dette hørest ut som veldig useriøse folk som ikkje i det hele tatt har satt seg inn i lover og regler. Overrasker meg ikkje at folk slutter fort, det er helt sikkert ikkje det eneste som ikkje er som det skal i den bedriften. Endret 10. januar 2014 av Dragavon 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Llandari Skrevet 10. januar 2014 Populært innlegg Del Skrevet 10. januar 2014 Lov eller ikke, jeg ville aldri satt mine bein i en bedrift som i det hele tatt prøver å putte noe slikt i en kontrakt. 19 Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg hadde hvertfall aldri skrevet under på en slik avtale. Dette lukter muffens. Du får kreve at om arbeidsgiver sier deg opp før 4 mnd, få han betale deg 4 mnd ekstra lønn. 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Finn deg en annen jobb og gå til arbeidstilsynet og vis dem kontrakten du ble presentert 7 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Dette er et veldig stort firma i Oslo liksom. Det er så rart at de skal ha dette i kontrakten sin, viss det ikke er lov. Litt kjedelig ettersom jeg kunne tenkt meg denne jobben. Men dere har rett. Jeg skriver ikke under på dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Heller ikkje punktet med 1 dags oppsigelsestid er lov. I loven står det 14 dager i prøvetiden. Du leser loven en smule selektivt... Punktet som omtaler oppsigelsestid i prøvetiden lyder i sin helhet slik: (7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Derimot, så er ikke punktet om 14 dager oppsigelsesfrist etter endt prøvetid lovlig (minimum en måned), med mindre bedriftens tillitsvalgte har avtalt det. (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Her er det bare til å takke fint nei, det er ikke verdt det! Tenk på konsekvensene du kan få om de tar i bruk denne syke avtalen? Dra til arbeidstilsynet og vis frem avtalen! 2 Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) De har uansett ikke lov til å kreve tilbakebetaling av lønn. Det han har jobbet og slitt for, er penger han uansett skal ha. Endret 10. januar 2014 av Knut A. 3 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg sendte mail til arbeidstilsynet å spurte. Blir spennende å høre hva de sier. Jeg kommer til å takke nei til denne stillingen ja 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 La meg gjette.. Det er et amerikansk selskap med kontor i Norge? Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Nei faktisk ikke. Det er et Norsk, ganske profilert selskap. Jeg har alltid tenkt at jeg kan stole mer på de større selskapene. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Legger også merke til at ordlyden sier "slutter" og ikke "sier opp". Med andre ord må pengene tilbakebetales uansett om man selv velger å si opp, eller om man blir sagt opp. Endret 10. januar 2014 av Llandari Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Nei det står: Dersom arbeidstaker forlater stillingen innen 4 måneder. Så de kan nåkk ikke si meg opp, og så kreve penger. Men uansett Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hahaha. "Jeg spurte, og han sier at de ikke vil fjærne punktet fra kontrakten pga de har dårlig erfaring med folk som slutter i jobben tidlig." Dette slår deg ikke som rart? For et møkkafirma. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg spurte, og han sier at de ikke vil fjærne punktet fra kontrakten pga de har dårlig erfaring med folk som slutter i jobben tidlig. Dette er nok et resulat av et sabla useriøst selskap, noe som kommer klart frem når de har dette i kontrakten. - Om arbeidstaker slutter før 4 måneder er gått, så må arbeidstaker betale tilbake det han/hun har tjent. 1 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg er glad det ikke bare er jeg som reagerer på dette. Glad jeg spurte her inne nå. Vet jo aldri helt hva som er vanlig å ikke. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hold oss oppdatert på tilbakemelding fra Arbeidstilsynet 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå