Gå til innhold

Få katten til og slutte og klatre på Tven og sånt?

Anbefalte innlegg

Kjekt når pus klikker hos veterinæren eller du har med fremmede katter å gjøre.

Min katt er vrang hos veterinæren og blir dopet ned hvis det er litt mer omfattende enn bare en vaksine, men jeg tenkte på situasjoner i eget hjem, med egen katt.
Hos veterinæren har de ved et par anledninger brukt en assistent med hansker, men verken jeg eller de har tatt ham i nakkeskinnet. Hvis de gjorde det hadde jeg gått derifra og vurdert å ta saken videre.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kattedyr plar og å amme ungane sine, men det betyr ikkje at vi kan amme dei.

Det er ein heilt spesiell teknikk det å løfte kattungane etter nakkeskinnet, og sjølv om kattemor får det til å sjå enkelt ut so er det faktisk ganske vanskeleg for menneske å få det til utan å gjere katten vondt, og vaksne kattar kan ikkje løftast i det heile teke etter nakkeskinnet uten å gjere skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det som den kontrasten det var i forhold til oscrue sitt innlegg. Hvis en først må ta tak slik at katten skal sitte i ro i enkelte situasjoner, så finnes det verre måter å gjøre det på. Trenger ikke en gang å løfte katten opp.

Ikke bare vekten som avgjør smerteterskelen i forhold til det eksemplet akkurat.

Lenke til kommentar

Min katt er vrang hos veterinæren og blir dopet ned hvis det er litt mer omfattende enn bare en vaksine, men jeg tenkte på situasjoner i eget hjem, med egen katt.
Hos veterinæren har de ved et par anledninger brukt en assistent med hansker, men verken jeg eller de har tatt ham i nakkeskinnet. Hvis de gjorde det hadde jeg gått derifra og vurdert å ta saken videre.

Eneste gangen jeg har latt vet dope ned katten min (utenom kastrering, selvsagt) var da de måtte ta røgnten av hofta hennes og hun MÅTTE ligge HELT stille, ellers er det totalt uakseptabelt for meg at de skal dope ned pus når jeg kan holde pus rolig.

Tenkte også å få pus sine klør klippet, og da ville de gjerne at jeg skulle dope ned katten min først.. Da tar jeg heller å gjør dette hjemme på egenhånd (bare å holde pus som en baby og prate med pus, så roer pus seg fint ned, ene av dem maler mens jeg gjør det).

Hjemme så er det selvsagt ikke så mange situasjoner man skulle gjort det, så trenger man det ikke så gjør man det ikke, men jeg gjør det lett hvis det trengs. Jeg mener også at man gjerne burde ta tak pus i nakkeskinnet OG løfte under pus samtidig, så du ikke drar katten etter nakken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd situasjoner hvor jeg må løfte katten på annen måte enn å bare ta tak under katten. Må være nødsituasjoner hvor man tar tak der man får tak, f.eks nakkeskinnet. Men tror ikke vi kommer så mye lengre med dette. Dere mener det er greit å ta katten i nakkeskinnet, jeg mener det er helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Finnes slike sprayer med lukter som katter ikke liker som du kan spraye på de områdene du ikke vill at den skal gå. heter piss off eller noe. Men katter er slik, har en benGAL selv og han er over alt!

Vet du noen internett butik som selger dette? nærmeste dyrebutikk her eg bor er ca 2,5 time unna

Katten din har antakeligvis et sterkt behov for å klatre, balansere og oppholde seg i høyden, så du må legge til rette for at den når som helst kan tilfredsstille dette behovet uten at det går utover møblementet ditt.

Bygg eller kjøp et høyt lekestativ med flere etasjer og kloremulighet til katten.

Hver gang katten klatrer på noe som ikke er lov, løfter du den rolig opp, uten å si noe, og setter den på stativet.

Gi mye ros og oppmerksomhet hvis katten bruker stativet på eget initiativ.

For å spare gardinene kan du klippe av den ytterste tuppen på kattungens klør (pass på å ikke klippe i nervene) Da vil den ikke klare å feste seg i gardinene og vil finne andre steder å leke.

Det tar tid å oppdra en energisk kattunge. Det kan ta alt fra to uker til to år før alt fungerer og du må være konsekvent i oppdragelsen.

Er det en intelligent katt kan den etterhvert skjønne hva du ikke liker, for så å gjøre dette når den vil ha oppmerksomhet for å for eksempel leke.

Det finnes brett med kanter til å sette under mat- og vannskåler til katt og hund for å spare gulvet for søl.

Jo den er veldig energisk så pleier og ta på meg 2strømper på hånda og leke mye med den, men ser ikke ut som det hjelper imot og klattre på tven og andre plasser, skal ta og kjøpe ett klatrestativ til den, virker som den trenger en klore matte også for den har begynt og klore på veggen nå også....

Hvis du skal ha innekatt så må du ta konsekvensene av det. Katten trenger stimulans. Du må leke med den, skaffe den ting den kan klatre og utfolde seg på, og eventuelt gi den en lekekamerat dersom du er mye borte på dagtid.

Eg er alltid hjemme 24/7, Jobber ikke og kommer ikke til og jobbe i fremtiden heller. er kun borte 15min om dagen når eg er på butikken. vill ha 2 katter så den kan leke med den, men eigeren av leiligheten sier nei til 2 katter, 1 en greit men ikke 2.

Virker som at dere har et sunt forhold til katter. Spruter vann, skremmer og tar dem i nakkeskinnet. Wow.

Jeg har selv katt og aldri vært i nærheten av noen slik behandling. Min klatret i gardinene som kattunge, men man behandler likevel katten som et levende vesen.

min katt er ikke redd for vatten så spiller ikke noe rolle om eg spruter vann på den, den liker og leke med vattnet i vannskåla og er veldig intresert i når eg spyler i toaletten eller tar på vannet i kranen. den var også intresert i og komme inn i dusjen når eg hadde dusjen på og då fekk den vatten på seg. eg tar ikke katten i nakkeskinnet, katten springer vekk fra tven om eg reiser meg opp og sier nei til den, men då gjør den bare det samme om igen etter 15min, så ser ikke ut som og bruke kunn "Nei" i mørk stemme hjelper.

har ett spørsmål til alle, katten min har begynt og få veldig store klør att den setter seg fast i klær,sofaen og sånt når den prøver og klore, iblant må eg prøve og dirke kloren hans utan klærna/sofaen, om eg kjøper ett katte saks, hvordan skal eg då klippe den? er livredd for og klippe feil eller skade den. så hvordan skal eg klippe?

Lenke til kommentar

har ett spørsmål til alle, katten min har begynt og få veldig store klør att den setter seg fast i klær,sofaen og sånt når den prøver og klore, iblant må eg prøve og dirke kloren hans utan klærna/sofaen, om eg kjøper ett katte saks, hvordan skal eg då klippe den? er livredd for og klippe feil eller skade den. så hvordan skal eg klippe?

Trenger ikke kattesaks engang, vanlig neglsakt funker fint. Husk å kjøpe klorebrett og/eller møbel, da kan de til en viss grad ta vare på dem selv.

Det viktigste det er å huske på når du skal trimme klørne til pus er at du skal TRIMME spissene, ikke klippe spesielt mye. BARE ta de spisse tuppene. Husk å prate med pus og gjøre pus komfertabel med at du holder på potene og har den i forskjellige stillinger. Lykke til.

Lenke til kommentar

Trenger ikke kattesaks engang, vanlig neglsakt funker fint. Husk å kjøpe klorebrett og/eller møbel, da kan de til en viss grad ta vare på dem selv.

Det viktigste det er å huske på når du skal trimme klørne til pus er at du skal TRIMME spissene, ikke klippe spesielt mye. BARE ta de spisse tuppene. Husk å prate med pus og gjøre pus komfertabel med at du holder på potene og har den i forskjellige stillinger. Lykke til.

ok, tørr ikke og bruke vanlig klipper, kjøper en kattesaks sammen med klatrestativet og klorebrettet, er bare 80 kr for en saks, ikke så dyrt. Katten har ikke noe imot att eg ser på klørna prøvde nå nettop. den ser bare på og lar meg ta på klørna uten att den blir sint.

Lenke til kommentar

ok, tørr ikke og bruke vanlig klipper, kjøper en kattesaks sammen med klatrestativet og klorebrettet, er bare 80 kr for en saks, ikke så dyrt. Katten har ikke noe imot att eg ser på klørna prøvde nå nettop. den ser bare på og lar meg ta på klørna uten att den blir sint.

Bra, fortsett å gjøre sånne ting, som å se den i ørene og sånn, er fint for hvis du må gi pus medisiner og for at du skal kunne sjekke helsen til pus.

Hadde en sånn klosaks, syns ikke den gjør noe spesielt altså :p Eneste er kanskje at den holder kloa litt mer på plass men det pleier aldri å være ett problem siden jeg pleier å holde i hver tå som skal trimmes. Holder pus som en baby mens jeg lar pus få lukte og se hva jeg gjør, så roser du pus masse når det går fint.

Husk bare at du IKKE skal klippe over den ''hvite streken'' på neglen, der ligger det nerver og pus kan da blø. Husk at du skal TRIMME tuppene, ikke klippe spesielt mye av.

Lenke til kommentar

Bra, fortsett å gjøre sånne ting, som å se den i ørene og sånn, er fint for hvis du må gi pus medisiner og for at du skal kunne sjekke helsen til pus.

Hadde en sånn klosaks, syns ikke den gjør noe spesielt altså :p Eneste er kanskje at den holder kloa litt mer på plass men det pleier aldri å være ett problem siden jeg pleier å holde i hver tå som skal trimmes. Holder pus som en baby mens jeg lar pus få lukte og se hva jeg gjør, så roser du pus masse når det går fint.

Husk bare at du IKKE skal klippe over den ''hvite streken'' på neglen, der ligger det nerver og pus kan da blø. Husk at du skal TRIMME tuppene, ikke klippe spesielt mye av.

Ja den klør seg veldig mye i ørene, den tar hele kattehånda inn i øret og sånt, tenkte att det var normalt. men kan det vera noe virus i der? hva skal eg se etter i øret?

Lenke til kommentar

Må få lov til og svare på dette.. Du sier at og ta en katt i nakkeskinnet er en slem greie? det er helt normalt! om vi mennesker gjør det, eller mamman selv.

dette med vann og skremming derimot høres kanskje ikke ut som det beste. hehe, men mulig det funker også..

er veldig dyrekjær, men som det blir nevnt her, så gjelder det og sette seg i respekt.

Å ta katten i nakkeskinnet er både dyremishandling og helt unødvendig. Man skal heller aldri prøve å disiplinere slik kattemoren gjør det, det vil man aldri klare å gjøre riktig.

Katter blir tatt i nakkeskinnet av moren. Det er helt normalt for hele katterasen.

Lenke til kommentar

Å ta katten i nakkeskinnet er både dyremishandling og helt unødvendig. Man skal heller aldri prøve å disiplinere slik kattemoren gjør det, det vil man aldri klare å gjøre riktig.

Det å ta en katt i nakkeskinnet er ikke dyremishandling. Det kan lett roe ned dyret og gjøre det enklere å håndtere, og man skal ikke dingle dyret over bakken etter nakkeskinnet over lengre tid. DERIMOT så kan man lett tå feil og ta tak i ryggen på katten istedet for nakkeskinnet, derfor er det viktig å høre på pus.

Å løfte en hest i nakkeskinnet DET er dyremishandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må få lov til og svare på dette.. Du sier at og ta en katt i nakkeskinnet er en slem greie? det er helt normalt! om vi mennesker gjør det, eller mamman selv.

dette med vann og skremming derimot høres kanskje ikke ut som det beste. hehe, men mulig det funker også..

er veldig dyrekjær, men som det blir nevnt her, så gjelder det og sette seg i respekt.

Katter blir tatt i nakkeskinnet av moren. Det er helt normalt for hele katterasen.

Om du har sett en katt "ta" en av ungene sine i nakkeskinnet for å "straffe" den, altså å med overlegg være voldelig, så har du sett en meget forstyrra katt, en avviker.

At mora bærer ungene sine rundt ved å holde dem i munnen, ja det er tilfelle. Men det har ingenting med oppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar

Er veldig kosete katt men litt rampete og hører ikke på ett nei.

Det første, er at du må ha andre områder/muligheter den kan være og utfolde seg på. Så kan du f.eks om katten gjør noe den ikke får lov til legge håndflaten på hodet, og presse hodet ned mot gulv/flate. Noen vil da respondere med å bli underdanig og dermed lære seg adferden de bedriver ikke skal repeteres. Noen katter reagerer da med å ikke gjenta adferden, noen vil betraktelig senke frekvensen av den uønskede adferden.

Ellers er det ofte at stemmeleie til mennesker ikke har noen effekt, men visse lyder har. Hvis min katt skulle bedrive noe fanteri (dvs vil ut, men vil først rive istykker et teppe) så holder det å lage en vislelyd. Da stopper katta. Evnt presse hode ned, da går rompa opp. Ta katta i nakken er også mulig, den tar selvsagt ikke skade av det. Men min erfaring er at det ikke hjelper noe særlig med den frøkenpus jeg nå har.

Selv om jeg er rykende uenig i alt annet BuffyAnneSummers skriver her på forumet, vil jeg si at hun er den mest fornuftige her i denne tråden.

Om du har sett en katt "ta" en av ungene sine i nakkeskinnet for å "straffe" den, altså å med overlegg være voldelig, så har du sett en meget forstyrra katt, en avviker.

At mora bærer ungene sine rundt ved å holde dem i munnen, ja det er tilfelle. Men det har ingenting med oppdragelse å gjøre.

Tullball. Kattemor tar ungene sine i nakken for at de ikke skal vandre i områder der mor mener de ikke har noe å gjøre. Det fenomenet har selvsagt alt med oppdragelse å gjøre.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Interessant. Jeg er generelt skeptisk til "random american cat expert on youtube", det skal jeg innrømme. Men det tok ikke lang tid å finne en video der han preika i vei om fordelene ved positiv forsterkning fremfor positiv straff. Men det er egentlig uvesentlig, hvorfor se til de der borte istedenfor en av våre egne? Denne her er vel signert en av landets aller fremste på området. Les den.

Tullball. Kattemor tar ungene sine i nakken for at de ikke skal vandre i områder der mor mener de ikke har noe å gjøre. Det fenomenet har selvsagt alt med oppdragelse å gjøre.

"Tullball". Et knakende godt argument. Dette har du full kontroll på skjønner jeg. Se ellers svaret til Buffy :)

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg er generelt skeptisk til "random american cat expert on youtube", det skal jeg innrømme. Men det tok ikke lang tid å finne en video der han preika i vei om fordelene ved positiv forsterkning fremfor positiv straff. Men det er egentlig uvesentlig, hvorfor se til de der borte istedenfor en av våre egne? Denne her er vel signert en av landets aller fremste på området. Les den.

Han er ikke random, han er verdenskjent for å være en kattekspert. Han er også kjent som ''the catwhisper'', og er karen i ''my cat from hell'' (tilgjengelig på netflix. btw)

Lenke til kommentar

Han er ikke random, han er verdenskjent for å være en kattekspert. Han er også kjent som ''the catwhisper'', og er karen i ''my cat from hell'' (tilgjengelig på netflix. btw)

Ja, og Cesar Millan er verdenskjent for å være en hundeekspert men han er en selvlært tulling som sprer utrolig mye vranglære. Det kreves lite annet enn et karismatisk ytre for å få fjeset sitt på TV-skjermen.

Men som sagt - han kattefyren virka jo ikke helt bortkommen altså, selv om jeg er skeptisk fordi jeg ikke kjenner noe særlig til han (ikke unaturlig?). Bjarne Braastad derimot, vet jeg med sikkerhet at faktisk er en ekspert på området. Har du ikke lest boka hans, ville jeg gjort det fort som fy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...