mactiss Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hei, Har ovennevnte objektivet, nesten nytt. Har kjøpt meg en spyderlenscal for å finjustere fokus på mitt D600. Jeg måtte justere til -20(så langt jeg kunne justere i kamerameny), men er fortsatt usikker på om det skulle vært enda litt til.... Er dette noe som kan sendes inn slik at fokus blir justert "riktig" i objektivet? Slik at når jeg får det igjen så skal fokus være bra uten at jeg trenger å bruke hele skalaen for "fin tuning" i kamerameny? Og er dette noe som gjøres gratis ettersom objektiver er under et halv år gammelt, altså som reklamasjon? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Det høres helt klart ut som en reklamasjonssak. Det lønner seg å ta gjerne med noen bilder som dokumentasjon. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Flott, og takk for tips :-) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Et tips for de som sliter med fokus, spesielt på store blenderåpninger er å se på bildene i ViewNX og velg "Show Focus Point" da får man se hvor kameraet har fokusert. Da kan man forstørre bildet og det blir mye lettere å vurdere feilene. ViewNX kan man hente ned på nikon.no Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 genialt, det skal jeg undersøke Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Om ikke det er kameraet som trenger justeres - det virker på meg langt mer sannsynlig om vi har D7000 i bakhodet. Justering er gratis, og gjøres på forholdsvis kort tid hos fotocare i Oslo. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Hei, ja det kan sikkert være mulig. For ca en mnd siden var den på check and clean og skifte av lukker hos fotocare. Blir fokusen sjekket da? Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg går utifra at et nytt objektiv i utgangspunktet skal være "spot on" i fokus. Hvor mye feilfokusering skal en kunne godta før en sender det inn for reklamasjon. Regner med dette er en enkel reprasjon på et "nikon-verksted"? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Litt variasjon må regnes som normalt, spesielt på objektiver som ikke er i den aller dyreste klassen. Man må også regne med at ikke alle objektiver vil fokusere like bra på forskjellige blenderåpninger siden fokus blir gjort på største blenderåpning uansett hvilken blenderåpning bildet blir tatt på. Hvis du må bruke fokusjusteringen på kameraet maksimalt så er det utenfor det som regnes som normalt. Stort sett alt som er synlig uten fingransking vil jeg si er unormalt. Justeringen av fokus er ikke en veldig stor jobb hvis det ikke er noe annet som er galt som fører til feil fokus. Det er også viktig å være sikker på at det er objektivet og ikke kameraet som er problemet, derfor kan det være lurt å få sjekket begge delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå