Gå til innhold

manuell kontroll på rimelige speilløse system

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter veldig med å velge nytt speilløst systemkamera.

Den store tvilen kommer som følge av ett kombinert ønske om:

Manuell kontroll, lite kamera, lav pris, søker.

Det er mulig jeg dropper søker for å få ett lite og rimeligere kamera.

Jeg er derimot ikke villig til å gå bort fra ok muligheter for manuell kontroll.

Jeg har forsøkt å lese tester for å finne ut av dette, men det er ikke så greit.

Kan noen svare på mine spørsmål for følgende kameraer:

Fuji X-A1, Fuji X-M1, Samsung nex300 og Panasonic DMC GF6.

Av disse er det nok GF6 som forleløpig appelerer mest til meg.

Jeg bruker stort sett blenderprioritet når jeg tar bilder, og av og til lukkerprioritet eller helt manuell.

Dersom jeg setter kameraet til en av disse, må jeg ha rask og enkel tilgang på å justere valgte innstilling. Dvs helst ett eget hjul som styres med tommel. I tillegg bør jeg raskt kunne justere eksponeringen. Er dette mulig på disse kameraene? eller må jeg opp til f. eks NEX6 eller Olympus EM5 for å få god betjening av manuelle instillinger?

På forhånd takk.

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av disse, så er det Fuji X-A1/XM-1 som gir deg best muligheter når det gjelder manuelle instillinger. Den har to hjul. Blenderprioritet vil også gå greit med NX300; selv om den har kun et hjul. GF6 er for de som skyter i P og full auto.

Av disse, så hadde jeg valgt Fuji X-M1. Bedre bildebrikke enn X-A1, kompakt størrelse, god optikk.

Lenke til kommentar

Samsung NX300 har ikke noe tommelhjul på baksiden (NX200 hadde dette), men nesten alle originale objektiver har i-Function ring som man kan vri på for å justere innstillingene, denne aktiveres med en egen knapp som også bytter funksjon for hva ringen skal gjøre (konfigurerbar i meny). Dermed har man totalt to hjul for innstillinger.

Alternativt kan man bruke touch-skjerm til innstillingene, men det er nok ikke optimalt i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar

Samsung NX300 har ikke noe tommelhjul på baksiden (NX200 hadde dette), men nesten alle originale objektiver har i-Function ring som man kan vri på for å justere innstillingene, denne aktiveres med en egen knapp som også bytter funksjon for hva ringen skal gjøre (konfigurerbar i meny). Dermed har man totalt to hjul for innstillinger.

Alternativt kan man bruke touch-skjerm til innstillingene, men det er nok ikke optimalt i alle sammenhenger.

Så dersom objektivet ikke har i-function så må jeg inn i menyen for å endre blender, lukker og eksponering?

Tror nok det mest brukte objektivet vil bli Samsung sitt 30mm f2.0, og dette har ikke i-function.

Lenke til kommentar

Av disse, så er det Fuji X-A1/XM-1 som gir deg best muligheter når det gjelder manuelle instillinger. Den har to hjul. Blenderprioritet vil også gå greit med NX300; selv om den har kun et hjul. GF6 er for de som skyter i P og full auto.

Av disse, så hadde jeg valgt Fuji X-M1. Bedre bildebrikke enn X-A1, kompakt størrelse, god optikk.

Liker også fuji best, men der koster 30mm f1.4 ganske mye mer enn hos konkurrentene, så totalt sett blir det mye dyrere. (Jeg vet at den fuji-linsen er verdt pengene, men usikker på om jeg kan forsvare den høye prisen.)

Lenke til kommentar

Det har lenge vært rykter om en ny versjon av Samsung 30mm med i-Fn, men jeg finner ikke noe offisielt.

Når jeg bruker 30mm på NX300 i manuell modus så kan jeg styre lukkertiden med pekefinger-hjulet, og styre blenderen med samme hjul hvis jeg trykker inn eksponeringskompensasjon-knappen med tommelen. Dermed lærte jeg noe nytt i dag, har ikke brukt manuell på dette kameraet tidligere.

Selv kjøpte jeg NX300 med 18-55mm objektiv for kr 3699 på tilbud, og fikk tak i 30mm objektivet for kr 1250 på eBay. Rett etter jeg hadde kjøpt objektivet solgte Lefdal 30mm til kr 999...

I dag har jeg 20, 30, 45, 18-55, 20-50, 50-200mm. Har betalt fra kr 570 til kr 1315 for disse brukt eller nytt.

Av disse bruker jeg mest 30, 45 og 20-50.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Etter å ha fått lekt med Lumix GM1 noen dager så må jeg si at Panasonic sine folk har virkelig klart å få til ett kamera som har overrasket meg stort på brukervennlighet.

Selv med kun ett par fysiske knapper så har måten de har organisert valgene og bruken av touchskjermen fungerte mye bedre enn først forventet, og syns på enkelte områder at dette overgår Olympus OM-D E-M5 n selv om det har mange flere knapper og hjul.

Også testet på M og måten man velger lukkertid og blender fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...