Gå til innhold

[Løst] Koblet fra, koblet til, koblet fra... Zyxel Media Switch GS-105S

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg en ZyXEL GS-105S Media Switch gigabit i dag og har store problemer med å få internettet til å fungere opptimalt.

Tingen er det at jeg har flyttet inn i en kjellerleilighet som ikke har internett-tilgang. MEN, leiligheten over har men de nekter å gi ut passordet til det trådløse nettet sitt. Om jeg kjøpte en egen ruter derimot kunne jeg få koble til denne oppe hos dem.

Derfor beste jeg meg for å kjøpe en egen ruter. Men for å få koblet til denne måtte jeg også kjøpe en switch på grunn av at modemet kun har en internett utgang. Var både på Elkjøp og Chlas Olson og de annbefalte en switch med 1000 megabit for å få optimal hastighet ettersom at det er altibox modem i huset.

I switchen er det 5 porter. 1 grønn (High priority port), 2 gule (medium priority port) og 2 grå (low priority port). Bak på boksen står det at den grønne er anbefalt til telefon og smart tv, den gule til media player, game console og 2-bay power plus media server og de gråe til laptop og modem.

Jeg koblet derfor modemet i den ene grå inngangen(low p). Ruteren til naboen koblet jeg i den ene gule (medium p) og min ledning koblet jeg i den grønne (high p). Internettet fungerte da både for meg og naboen og alt så lyst ut. Men da jeg begynte å bruke det fant jeg ut at internettet detter ut og kommer på igjen, detter ut og kommer på igjen. HELE TIA. Det går 1 min så detter den ut i 20 sek. Så kommer den på igjen i 1 min og detter ut 20 sek igjen.

Jeg er ikke verdens beste IT-mann så skulle gjerne fått noen råd og forslag til hva jeg kan gjøre for å få linja til å fungere bra. :) Burde jeg koble om i switchen? Går det ikke på grunn av at en switch kanskje egentlig bare er ment til at kun kabler skal brukes og ikke trådløst? Eller hva er galt? :)

Her er link til produktet: http://www.zyxel.com/no/no/products_services/gs_105s.shtml?t=p

Takk for svar!

Mvh

Vegard / Frustrert student :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor kjøper du ikke et modem til husverten?? For eksempel Telenor sin ZyXEL P8702N. Dette koster Ca KR.800,- og er gratis hvis du/han oppgraderer litt.

Da kan de ha hver sin ssid og wep id, Dette har i tillegg den nye 5 gig frekvensen og ac-standarden på radioen.

Det er skrevet en del om dette multimodemet her på forumet nylig.

Her i hus har det full fart gjennom betongplatene.

Lenke til kommentar

Måten du har gjort dette på, er helt feil...

Har huseier egen router, eller bruker de kun Hjemmesentralen? Off-topic; Hvorfor nekter de å gi deg tilgang?

Koblingen her skal være: Hjemmesentral (i bridge mode, hvis det er en annen router koblet til) -> (Router) -> switch.

Og du bruker du forvirrer veldig med å bruke både ordvalg som router og modem, her og der, om hverandre.. Gi en klargjøring for hvilket utstyr som er i bruk her og hvordan ting er koblet sammen...

Lenke til kommentar

sveinsel

Vi har som sagt Altibox og da får vi vel ikke kjøpt nytt modem til det? Nå har jeg ikke allverdens med peiling på det her men :)

Chris93

Vi har kjøpt en Netgear R6250 Smart WiFi Router. AC1600 Dual Band Gigabit.

_Christian_N

Huseier bor ikke her, det er noen som leier oppe også. De er fra Australia og tror vel at vi skal hacka hele nettverket dems. Gudene må vite hvorfor de ikke ønsker å oppgi passordet. Men de som leier oppe har egen router som du spurte om ja.

Når du sier hjemmesentral, mener du da modemet? Og kan du spesifisere hva bridge mode er? :) (Har liten peiling).

Slik vi har koblet det nå: Modemet har 3 porter, 2 til tv og 1 til internett. I internett porten på modemet har vi tatt en ledning som er satt inn i port 1 på switchen. Fra port 4 og 5 på switchen har vi en ledning til hver ruter.

De 2 grå er low-priority porter og anbefalt til Laptop og Internet Modem.

De 2 gule er medium priority porter og anbefalt til Media player, Game console og NSA325 2-bay Power Plus Media Server.

Den grønne er high priority port og er anbefalt til IP phone og Smart TV.

Denne informasjonen får jeg fra baksiden av esken til switchen.

Vi har altså putta en router inn i high priority porten. Kan dette ha noe å gjøre med problemet?

Legger ved et bilde her så dere kan se koblingene :)

http://i43.tinypic.com/142zafl.jpg (kopier linken bare)

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Hjemmesentral er det som menes med modem her. Etter litt undersøkelser har jeg funnet ut at altibox sin standard IP er 192.168.10.x og din netgear har 192.168.1.x Sjekk først hvilken LAN og WAN IP routeren din har som nevnt over.

Bridge mode betyr at modemet, som egentlig er en router i tillegg(multimodem) slår av routingfunksjonen sin. Det må ikke gjøres for at det skal fungere, men det er en klar fordel og det blir færre feilkilder.

Lenke til kommentar

Det enkleste for din del da, er å dra en kabel fra routeren til de andre, og koble den til din router (LAN - LAN).. Skru av DHCP serveren på LAN siden i routeren din, eller velg Aksesspunkt modus hvis du har dette valget... Da vil routeren din fungere som et AP og du får kablet link ut mot internett. samt eget trådløst nettverk...

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :)

Da sitter jeg igjen å lurer på dette:

Hvor finner jeg LAN og WAN ip adressene?

Hvordan slår jeg av routingfunksjonen/bridger?

Og kan jeg gjøre som Chris93 sier å lage bridge for å si gjøre som _Christian_N sier å bare koble ruteren til naboen i vår ruter?

Trenger jeg i såfall å lage bridge hvis jeg bruker metoden til _Christian_N? Eller er dette 2 forskjellige metoder? :p

Og hvor finner jeg LAN siden i routeren min eller innstillingene for om jeg vil ha AP?

Sorry for at jeg er helt noob på det her asså, men er neimen ikke lett :p

Lenke til kommentar

Endte til slutt med at jeg fikk overbevist naboene til å bytte ut hele ruteren deres med den nye vi hadde og rett og slett kjøre alt i ett. Ettersom at nettet ville fått mer pågang med flere rutere osv måtte vel dette være den beste løsningen for alle.

Takk for all hjelp! :)

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...