Mr_Spock Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Selvfølgelig er det en bagatell, tenker man på fordelene det gir, blir det som å klage på dieselforbruket på en parkeringsvarmer. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Det er heldigvis sjelden jeg må skrape is, siden jeg jo har garasje. Ja, det er selvfølgelig forskjellige behov og bruksmønster her også. For dem med garasje og null-toleranse for elefanter spiller det sikkert ingen rolle, men jeg som parkerer ute ser det i alle fall som en grei trade-off mellom fordeler/ulemper. Spesielt de dagene man finner bilen med "ikke skrapbar is" som feks regn/underkjølt regn som har frosset til klar tykk is, eller dager hvor været er slik at det fryser på etter at jeg har begynt å kjøre, og sikten dermed blir minimal de første minuttene. Ikke minst er det av og til også nyttig mot dugg, når temperaturen er for lav til at AC-pumpen går. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Varme i frontruta er genialt den dagen de klarer å lage usynlige varmetråder. På fly (i hvertfall på 737) brukes en veldig tynn gullfilm i frontrutene for å varme dem opp. Fungerer bra der, men det blir vel kanskje litt dyrt system i bilverdenen... Ellers er vel det meste nevnt her. Om vinteren kan det være greit å sjekke/lade batteriet med en vedlikeholdslader en gang i blant. Endret 12. januar 2014 av CFM Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Varme i frontruten er faktisk så utrolig deilig at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en bil uten igjen(så fremt ikke noen kommer på noe annet lurt for å varme opp ruta da..). Man måker akkurat nok snø rundt førerdøra til at man kommer seg inn og får startet bilen, setter på varmen i rutene og går ut av bilen. Deretter måker man sidene av bilen og fjerner den verste snøen på front og bakruta. Deretter går man inn i bilen og tar ett lite dytt på hendelen for vindusviskerne, og vips, så er bilen klar til å kjøre. Ja, om jeg ni-stirrer på trådene i ruta, så er de fryktelig irriterende. Akkurat på samme måte som at jeg er en livsfarlig fører om jeg stirrer på ruta i en bil som ikke har tråder der... Om man har blikket der man skal, altså på veien, så er ikke trådene i veien, for noe som helst. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Om det er varme i frontruten eller ei - kommer aldri å avgjøre kjøp av bil for meg, men hvis jeg ikke får det det - kommer jeg bestandig å savne det. For de som ikke vet det - det kan ikke sammenlignes med en oppvarmet bakrute - det er mange ganger mer effekt i frontruten. Det er like moro hver gang å bare se et tykt islag forsvinner på kort tid, bare ved å trykke på knapp. Måten å argumentere med at disse i prinsipp usynlige trådene gjør bilen ukjørbar - blir på en måte en hersketeknikk, man punkterer hele diskusjonen med et ugyldig argument. Jeg besøker en del Ford forum i europa og usa med mange tusen deltagere, og har aldri lest et eneste negativt argument om disse oppvarmede rutene. Men her inne finnes det til og med folk som ikke kan sitte på med noen som har dette - vel det skulle bare mangle Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Mange nyere biler har kraftige dynamoer som faktisk klarer å holde god lading selv med "luksusdilldall" påskrudd. Er ikke værre enn å skru på alt og måle ladespenninga. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hvor ofte skal man skifte bilbatteri egentlig? Og hvordan kan man se hvor gammelt det er? Jeg har selv bare ladet det et par ganger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Tror datoen skal stå stemplet på negative batteripolen. Man bytter det når det er "utslitt". Verksteder har ofte batteritestere og kan sjekke tilstanden ganske raskt. De selger også batteritestere på f.eks. Biltema. Levetiden kan variere sinnsykt avhengig av merke på batteriet og ladesystemet på bilen. 5-8 år er ikke uvanlig. Edit: På gamle batterier kan man måle syrevekten. Mange nyere batterier har innebygd indikator. Et lite vindu hvor man skal se en grønn kule. Endret 13. januar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå