Snylter Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Oppvarmet frontrute gir forstyrrelser for øynene. Aldri i livet om jeg skal ha sånn drit! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Ja, ifølge regelverket. Men ser mange bilister som kjører rundt med parkeringslys...spesielt på dagtid. Tror nok det henger sammen med at noen har dårlig batteri og vil spare strøm. Det tror ikke jeg. Jeg tror det er "idioter" som: - har 2 defekte nærlyspærer - har defekt kjørelysrele - ikke skjønner innstillingene på lysbryteren Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Nei og nei! Oppvarmet frontrute må du ikke blande inn i pingleverdenen. Det går jo på sikt og sikkerhet og burde vært obligatorisk i kalde Norge. Ok, beklager så meget! Jeg trodde kanskje det var ansett noe røft og maskulint å skrape is av frontruta (for så å holde de iskalde hendene fast i det iskalde rattet). Men da er vi ening om en ting i alle fall. @Snylter, du er langt i fra alene om oppfatning av varme i frontruta. Jeg kan se at det kan ha en viss hypnotisk effekt hvis man fokuserer på selve glasset og under enkelte omstendigheter, men fordelene overgår dette med stor margin, og det plager meg ikke. Virker til å være en slik ting som varierer veldig fra person til person, litt som flimmer-effekten av gamle CRT-skjermer som gjør noe gale, mens andre ikke ser det. Du er sikkert av dem som ser alle elefantene med en gang på sånne "hvor mange elefanter er det?"-tegninger? ( ) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg er han som ser alle elefantene, firkanter eller whatever det er snakk om ja.. CRT-skjermer er null stress med høy nok oppdateringsfrekvens, det er også derfor jeg hadde en god Eizo F930 som godskjerm. Trinitron derimot, det funker ikke i det hele tatt med de horisontale linjene. Jeg har hatt noen leiebiler med oppvarmet frontrute, og forsøker så godt som mulig å styre unna dette. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Ja, sånn er det vel. Hver sin smak, den enes søppel den andres gull, eller hva det heter. Takk for svar ang bremsene forresten, det var interessant. 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Det tror ikke jeg. Jeg tror det er "idioter" som: - har 2 defekte nærlyspærer - har defekt kjørelysrele - ikke skjønner innstillingene på lysbryteren Også er det jo de som synes at det ser tøft ut, akkurat som de som kjører med nærlys og spredere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Også er det jo de som synes at det ser tøft ut, akkurat som de som kjører med nærlys og spredere Du tenker på de som også har tåkebaklyset på hele året? Endret 10. januar 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 He he kanskje det? Men jeg kan ikke si jeg har inntrykket av at noen syns tåkebaklyset er direkte tøft, men noen har det nok på for å irritere Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Alt det viktige er allerede nevn, men jeg kan bekrefte at frontlyktene og varmen i bakruten er blant de to største. Jeg har en spenningsmåler i instrumentpanelet og den tar en merkbar dupp nedover om jeg bytter fra parklys til nærlys/fjernlys og skrur på varmen i bakruten. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 ABS bruker også endel strøm, men det er jo somregel ikke i lengre perioder av gangen da Lenke til kommentar
oOF Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Åh, jeg kunne virkelig tenkt meg oppvarmet ratt, da det er på hendene jeg fryser først som regel. Bruker xenonlys mer strøm enn halogenlys forøvrig? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Xenon bruker mindre strøm. Maksimal effekt på xenonlys er 35w, mot 55 på halogen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Dersom bilen din har H4-pærer, bruker hvert hovedlys 55W på nærlys og 60W på fjernlys. Dersom du har H7 på nærlys og H7 eller H1 på fjernlys, vil som regel begge lyse med fjernlys på. Du bruker da 55 W på hver side på nærlys og 110 W på hver side på fjernlys. Dersom du har xenon på nærlys og H7/H1 på nærlys, bruker du 35W på nærlys og 90 W på fjernlys (da lyser begge) Dersom du har bi-xenon, bruker du samme pæren til begge deler, det er kun lysbildet som justeres. Du bruker 35W på nærlys og/eller fjernlys. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Husk at det ofte er mye mer komplisert å bytte pærene på sprederne. På Mondeo-en (mk3) for eksempel må den på verksted, om det bare er veldig komplisert ller krever spesialverktøy, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Xenon lys har også ballaster som det er en del tap i - slik at total effekt er høyere enn 35W, leste om et par typer og total effekt lå rundt 45W. Og varmetråder i frontruten er selvsagt genialt. Lurer på hvordan stressnivået til folk som irriterer seg over dette er på vinteren med tanke på all driten som havner på frontruten under normal kjøring, eller når det regner? Spylervæskebudsjettet må være gigantisk hehe Endret 11. januar 2014 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg fikk bilen med full spylervæsketank i april.. Siden det har jeg kjørt ca 16000km og fortsatt ikke fått varsel om lavt nivå Varme i frontruta er genialt den dagen de klarer å lage usynlige varmetråder. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Har hørt det samme fra noen andre om disse nesten usynlige trådene, felles for de er at de ikke har en bil med dette selv. Uansett er dritt på ruten fra trafikk og regn, snø osv formidabelt mer forstyrrende for sikten. Spørs om disse har opplevd å stå å hakke i et kvarter i 20 minus på panser-is på sin egen bil, mens en dust i en råtten Ford har glist skadefro og kjørt avgårde etter et par minutter med isfri rute. slikt kan sette dype spor Endret 11. januar 2014 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Klart vi som ser de trådene ikke kjøper bil med sånn elendighet. Jeg hadde dog en Mondeo med de greiene som leiebil noen mnd for noen år siden.. For å si det sånn.. Om noen gliser av å kjøre avgårde i F*rden sin skal de få lov til det.. Jeg vil helst ikke bli sett død i en sånn. Min søster har en bil med varmetråder i frontruta nå, jeg orker ikke å kjøre eller sitte på i den bilen. Det er heldigvis sjelden jeg må skrape is, siden jeg jo har garasje. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Haha, jeg må tenke litt på hvordan du håndterer vindusviskerenes forstyrrende sveiping i synsfeltet? Ser for meg hvordan du plutselig oppdager, etter en fuktig aften på byen, at du sitter i baksetet på en Mondeo Taxi og fortvilet spør om bilen har varmetråder i frontruten. Får bekreftende svar og krever å bli sluppet av straks - og heller gå hjem. Og slenge til taxisjåføren at sånn dritt vil du ikke oppleve 2 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Varmetrådene plaget ikke meg noe spesielt i min Ford. Et lite unntak var når det var lav sol rett mot ruta, da var trådene synlige. Merk synlige, ikke veldig plagsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå