Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bruker mest strøm i bil?


Anbefalte innlegg

Spesielt i vintertider er jeg litt sånn at jeg ikke vil bruke ting i bilen som bruker strøm unødig. I den forbindelse lurer jeg litt på hva slags utstyr som egentlig bruker mest strøm. Jeg regner med at ting som setevarme, varme i bakruta og den type ting tar mest. Hva med vifte og lys? Stereo? Andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på bilen din.

I min bil bruker vel bremsene alene mer strøm enn varmeseter, bakrutevarme og sånt..

En del biler har elektrisk tilleggsvarme for å få opp varmen i vinterhalvåret (eksempelvis alle MB E-klasse med dieselmotor i tidsrommet 2003-2009 (og sikkert senere også..))

 

Elbilmafiaen bruker gjerne setevarme og rattvarme heller enn varmeapparat fordi de sparer størm på det, men det er neppe slik med en vanlig bensinbil.

Lenke til kommentar

Setevarme, lys og stereoanlegg tar mest strøm. Kommer an på hvordan bil du har.

 

Jeg har på full setevarme, varme i ratt, varme i bakrute, kjørelys på 35watt xenon og stereoanlegget(med subwoofer) når jeg kjører 10 min til skolen hver dag. Batteriet har stått i siden bilen var ny i 2004, så det er modent for utskiftning, men har ikke merket noen problemer enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på bilen din.

I min bil bruker vel bremsene alene mer strøm enn varmeseter, bakrutevarme og sånt..

En del biler har elektrisk tilleggsvarme for å få opp varmen i vinterhalvåret (eksempelvis alle MB E-klasse med dieselmotor i tidsrommet 2003-2009 (og sikkert senere også..))

 

Elbilmafiaen bruker gjerne setevarme og rattvarme heller enn varmeapparat fordi de sparer størm på det, men det er neppe slik med en vanlig bensinbil.

Bremsene? Hvordan får du til det?

De skal vel ikke bruke annet enn bittelitt strøm for å overvåke rotasjonshastighetforskjellen på de forskjellige hjulene og ved behov sette igang systemet? Det drar ikke noen stor mengde strøm før det skjer.

 

Nyere biler med antiskrenssystemer kan nok bruke endel strøm ved voldsom kjøring på f.eks glatt føre, men det er ikke snakk om mengder med strøm i løpet av en biltur.

Har man varmesetet på hele bilturen vil jeg tro det drar langt over den strømmengden.

 

Det som drar strøm på småkjøring er starter, varmeseter, varme i ruter og kupevifte.

Kjøleviften i radiatoren drar også endel, men den går sjelden under kjøring, spesielt om vinteren.

 

Noen biler har elektrisk oppvarming av varmeapparatluften, det drar muligens en påtagelig mengde strøm så lenge det er aktivt.

 

Det er sikkert systemer jeg ikke kjenner til da interessen min for nyere biler er rimelig laber :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Starteren :tease:

 

Det vil ha minimal betydning. Store stereoanlegg bruker vel litt, og noe går i varmeseter(150W?) men med mindre du kjører veldig kort, hele tiden, bør det gå fint. Men starteren bruker altså fryktelig mye strøm. Så en tungstartet bil er ille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det som lager lyd (bilstereo) bruker minst strøm (gjelder vanlig anlegg, ikke med ekstra forsterkere etc når du spiller HØYT)

Det som lyser (pærer) bruker mer strøm

Det som varmer bruker mest strøm

Noen ting bruker veldig mye strøm, men er i bruk i så kort tid at det ikke har særlig betydning (starter, el-varmer for varmeapparat)

 

Lys må du ha på, så her er det lite du kan slå av.

Lyd kan du ha på, det trekker vanligvis lite strøm.

Det du kan slå av er varmeseter, varmeratt, varme i front- og bakrute.

Lenke til kommentar

Sensotronic Brake Control (SBC) heter det.

Hva det bruker vet jeg egentlig ikke, jeg bare synser om strømforbruket :)

Er ikke urimelig og anta at det bruker en del strøm når pumpen jobber nei. Men foreløpig er det vel bare Mercedes som prøvde seg med "brake by wire" og de kuttet det vel også ut igjen ganske raskt. Eller brukes det fortsatt på noen utvalgte modeller?

 

Golfen til trådstarter har i alle fall ikke dette, men han har jo elektrisk servo, den kan bruke relativt mye strøm hvis man står stille å "ratter".

 

Ellers kan man kanskje si det er en god vane at man ikke har på alt av el-varme, feks i seter det ikke sitter noen, eller på is/dugg-fri ruter, speil, etc. Men utover det ser jeg ikke det helt store poenget med å skulle spare mest mulig strøm. Kjører du veldig mye veldig korte turer, eller hva er det du ønsker å oppnå Serenity? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drev en del med nybilklargjøring for toyota i 2013 og alle hybridene hadde elektronisk br.kraft forsterker. Altså en ganske kraftig el.motor som durer å går.

 

Man tar også en såkalt hybrid-helsesjekk når bilen begynner å bli noen år gammel. Man tester da også 12v batteriet. Da skal bakrutevarmer, aircondition og kupevifta stå på fullt. Om det er dette som trekker mest, eller bare noe de har valgt ut for å treffe en riktig belastnig er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Rattvarme??

 

Hvor pinglete går det an å være?

 

Mulig, mulig, men rattvarme og oppvarmet frontrute er to pinglerier jeg virkelig savner i egen bil, det er jo helt genialt! :green:

 

Mercedes kuttet SBC ja, men det er fortsatt biler med tilsvarende systemer mener jeg..

Eksempelvis har vel enkelte hybridgreier fra Toyota det?

 

Å ja, det ser det merkelig nok ut til at du har rett i. :)

Altså ikke merkelig at du har rett, men at det av alle er Toyota (og Lexus) som har satset på dette, med alt det peset de har fått rundt "E-gass". Hvor fortjent det er kan jo diskuteres, men om jeg ikke husker feil var vel noe av grunnen til at Mercedes gikk vekk fra dette generell skepsis og manglende tillit til et slikt system hos allmuen. (I tillegg til at det er dyrt og "unødvendig" kompliserende) Er vel en anelse OT, men liker du SBC Snylter? Kjenner man noe liknende "vanlige biler" i pedalen ved ABS-inngripen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rattvarme??

 

Hvor pinglete går det an å være?

 

 

Rattvarme er fantastisk deilig! Burde vært obligatorisk på nye biler i dag.

 

 

 

Å ja, det ser det merkelig nok ut til at du har rett i. :)

Altså ikke merkelig at du har rett, men at det av alle er Toyota (og Lexus) som har satset på dette, med alt det peset de har fått rundt "E-gass". Hvor fortjent det er kan jo diskuteres, men om jeg ikke husker feil var vel noe av grunnen til at Mercedes gikk vekk fra dette generell skepsis og manglende tillit til et slikt system hos allmuen. (I tillegg til at det er dyrt og "unødvendig" kompliserende) Er vel en anelse OT, men liker du SBC Snylter? Kjenner man noe liknende "vanlige biler" i pedalen ved ABS-inngripen?

 

 

Mercedes sitt system var vel noe mer sinnrikt enn disse hybridgreiene sitt system tror jeg..

 

SBC har sine klart positive sider, og et par kjipe sider.

 

Blant de positive sidene er blant annet:

-Hold-funksjon (Kun til og med 04-modeller uten 4Matic og 05 med 4Matic)

-Stop-funksjon (Automatisk nedbremsing når du slipper gasspedalen)

-Holder bremsene klare til bruk ved å holde skiver tørre til en hver tid når du bruker vindusviskere.

-Utrolig kort responstid.

 

Negativt:

-Null tilbakemelding gjennom pedalen.. Virkelig NULL!

 

SBC er et dyrt og komplisert system ja, og på et eller annet tidspunkt må jeg fikse det på min bil også tenker jeg.. Det koster ca 30k.

Lenke til kommentar

 

Mulig, mulig, men rattvarme og oppvarmet frontrute er to pinglerier jeg virkelig savner i egen bil, det er jo helt genialt! :green:

 

 

Nei og nei! Oppvarmet frontrute må du ikke blande inn i pingleverdenen. Det går jo på sikt og sikkerhet og burde vært obligatorisk i kalde Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...