Bank1 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hører mange klager på sort-nivået, at det blir dårlig bildekvalitet ved stor innsynsvinker, gråtoner og mer når det gjelder LED/LCD. Men selv har jeg to LCD(ikke med LED) og kan ikke si jeg opplever noen av disse problemene. Det eneste ankepunktet er at disse er 50 hz, noe som synes når ting som er i bevegelse endrer retning fort, men dette synes jo heller ikke å være et problem på LED med høyere frekvens. Hva er egentlig best? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det er da ingen evig diskusjon, LCD/LED er da langt å foretrekke over plasma i de aller fleste tilfeller. Men det er mange dårlige/billige apparater der ute og man får vanligvis det man betaler for. Er det latterlig billig er det som regel latterlig dårlig, det være seg LCD/LED eller Plasma. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Jeg "må ha" Plasma. Eneste som blir fargeriktig (etter kalibrering) i mitt hode, men det er nå meg. Blant folk flest er vel Plasma greia for "kinorommet" og LED som TV i daglistua. Det virker iallefall å være trenden. Det er nok også litt som nevnt over, kvalietet øker med prisen, uansett type (LED/Plasma/OLED). Forøvrig; Nå er jo 4k alle skryter av (uvisst av hvilken årsak) og det vil bare komme i LED. (en 4k plasma ville vel blitt på over 100 tommer og jeg betviler noen lager et slikt monster). Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hvis du bruker kombinert data og tv, hva er mest gunstig da? Har aldri vært borti plasma da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Tipper LED for de fleste. De litt sære har plasma grunnet behageligere/bedre/riktigere bilde (spesielt ved filmvisning). Plasma har dog ulemper som du må ta hensyn til (større fare for Image Retention, veier mer, høyere strømforbruk, etc) så det er mer "mas" som regel. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Det er da ingen evig diskusjon, LCD/LED er da langt å foretrekke over plasma i de aller fleste tilfeller. "De aller fleste tilfeller" er å ta veldig hardt i. LED har sine fordeler - tynnere skjermer, veier lite, bruker mye mindre strøm, har høyere lysstyrke og har mindre problemer med image retention/innbrenning. Plasma har sine fordeler - jeg trenger bare å neve totalt overlegen sortkvalitet. Det Tiltman skriver over her er vel egentlig fasiten, i alle fall per dags dato. I stua, til vanlig, daglig TV-titting vil LED være å foretrekke for mange, mest på grunn av lysstyrken (lyse omgivelser, sollys) men også kanskje rent praktisk og estetisk. Ser man mye film, om man kan unngå mye lys eller har eget "kinorom" er svaret plasma. Film er og blir langt bedre på plasma enn LED, og plasma kommer ikke til å dø før den dagen LED/OLED/AMOLED/???LED kommer med et sortnivå som minst matcher det vi får med plasma i dag. Selv kunne jeg aldri ha hatt en LED-TV, med mindre jeg hadde hatt to stuer og to TV-er i huset, da ville jeg hatt LED i dagligstua og plasma f. eks. i kjellerstua. Varmer opp rommet gjør plasma og, ingen ulempe her i nord. Delvis: For PC-bruk ville jeg personlig aldri brukt plasma, siden det er mest behagelig å jobbe (eller "jobbe") i et godt opplyst rom, og da er LED best. Image retention/innbrenning er noe man heller ikke slipper unna med dersom man har en plasma-skjerm, og så mistenker jeg at plasma har høyere input lag enn LED. Lenke til kommentar
Bank1 Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 "De aller fleste tilfeller" er å ta veldig hardt i. LED har sine fordeler - tynnere skjermer, veier lite, bruker mye mindre strøm, har høyere lysstyrke og har mindre problemer med image retention/innbrenning. Plasma har sine fordeler - jeg trenger bare å neve totalt overlegen sortkvalitet. Det Tiltman skriver over her er vel egentlig fasiten, i alle fall per dags dato. I stua, til vanlig, daglig TV-titting vil LED være å foretrekke for mange, mest på grunn av lysstyrken (lyse omgivelser, sollys) men også kanskje rent praktisk og estetisk. Ser man mye film, om man kan unngå mye lys eller har eget "kinorom" er svaret plasma. Film er og blir langt bedre på plasma enn LED, og plasma kommer ikke til å dø før den dagen LED/OLED/AMOLED/???LED kommer med et sortnivå som minst matcher det vi får med plasma i dag. Selv kunne jeg aldri ha hatt en LED-TV, med mindre jeg hadde hatt to stuer og to TV-er i huset, da ville jeg hatt LED i dagligstua og plasma f. eks. i kjellerstua. Varmer opp rommet gjør plasma og, ingen ulempe her i nord. Delvis: For PC-bruk ville jeg personlig aldri brukt plasma, siden det er mest behagelig å jobbe (eller "jobbe") i et godt opplyst rom, og da er LED best. Image retention/innbrenning er noe man heller ikke slipper unna med dersom man har en plasma-skjerm, og så mistenker jeg at plasma har høyere input lag enn LED. Men sortnivået er jo ikke bedre på plasma. Plasmaeiere tror jeg har en plasmaTV når de ser, men det kan jo ha noe med at jeg har orket å justere fargeinnstillingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå