Pwiur Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Specs: Prosessor: 2,9 GHz Intel Core i7 Hukommelse: 8GB 1600 MHz DDR3 Grafikk: Intel HD Graphics 4000 1024 MB Har en 1,5 år gammel MacBook Pro som blir alvorlig varm når eg spelar (i dette tilfellet) Football Manager 2014. Den ligg konstant mellom 92-102 grader under speling. For å holde oversikt på temperatur og vifta bruker eg SMC Fancontroll. Vifta ligg også konstant på 6000rpm under speling. Kva for tiltak kan eg gjer for å ta vare på maskina? Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Komprimert luft inn luftekanalen? Fjerner støv og annet skitt, anbefalt å gjør med maskinen avslått. Luftekanalen ligger "under" sjermen, i hengslene der den er festet til resten av maskinen. Sjermen må være åpen, og ikke lukket for at du skal komme til. Edit: Avslutt programmer som ikke brukes, sjekk aktivitesmonitor (spotlight søk) for å se om det er noen prosseser som bruker for mye prossesorkraft. Evt svslutt prosseser du ikke bruker. Kjøp en kjølevifte til maskinen, en plate med hull og vifter for å kjøle ned laptoper. Enklel USB for å få strøm til viften, kjøres på Clas Ohlson eller lignende. Endret 9. januar 2014 av Speider-gutten 1 Lenke til kommentar
Pwiur Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Komprimert luft inn luftekanalen? Fjerner støv og annet skitt, anbefalt å gjør med maskinen avslått. Luftekanalen ligger "under" sjermen, i hengslene der den er festet til resten av maskinen. Sjermen må være åpen, og ikke lukket for at du skal komme til. Edit: Avslutt programmer som ikke brukes, sjekk aktivitesmonitor (spotlight søk) for å se om det er noen prosseser som bruker for mye prossesorkraft. Evt svslutt prosseser du ikke bruker. Kjøp en kjølevifte til maskinen, en plate med hull og vifter for å kjøle ned laptoper. Enklel USB for å få strøm til viften, kjøres på Clas Ohlson eller lignende. Ok, går det ann å skru av dekselet under for å blåse litt? Har sjekka aktivitetsmonitor, og FM tek over 100% av CPU. Utan om speling ligg vifta på 1999rpm og temperaturen på rundt 50 (Pluss Minus). Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Ja du kan skru av dekselet for å blåse litt der og, små stjerne skrujern. Om det er noe med FM vet jeg ikke, jeg tenkte bare på å skru av funksjoner som brukte for mye/ikke var i bruk.Noe forskjell? Annet, ikke ha maskinen på mykt underlag som dyne/madrass, teppe osv. Får bare maskinen til å bli ekstra varm, vanskelig å suge inn luft og kommer mer støv/skitt inn. Ha den på en hard overflate, treplate/bord osv... Lenke til kommentar
Pwiur Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Noe forskjell? Annet, ikke ha maskinen på mykt underlag som dyne/madrass, teppe osv. Får bare maskinen til å bli ekstra varm, vanskelig å suge inn luft og kommer mer støv/skitt inn. Ha den på en hard overflate, treplate/bord osv... Bruker sjeldent å ha maskin på fang/dyne osv. Har en plate m/vifte(usbkabelen har slitna, så ingen luft). Det meste av å avslutte programmer/slette en del programmer osv har ikkje hatt noko effekt. Har fortsatt ikkje fått kjøpt boks med luft til å rense, men skal prøve å få gjort det i morga. Kjem med ei oppdatering etter det ;-) Takk for svar så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå