Stangnez Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Ok, finn ut det. Finn også ut hva slags batteri det er, samt om det er lagt opp strøm- og signalkabler. Har funnet ut at batteriet er på 70-75Ah, var litt usikkert. Men dette holder vell? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Sier egentlig ikke så mye men om det funket greit for de andre som brukte det, kan det sikkert det for dere og. Så lenge dere ikke har flere monster-forsterkere som trekker mye, tviler jeg på at dere tjener noe på å f,eks kjøpe et GEL-batteri.. Det merker dere fort om lys dimmer i takt med bassen f.feks.. Dere får bare prøve å se om det holder. Skal dere kun drive GAS-elementene, og dere trenger mer strøm, (Forutsett at kabeltykkelse etc. er riktig) vil dere ikke tape noe effekt ved å velge et rimelig GEL-batteri. Eiker Audio har ett til 1800,- tror jeg, på 50AMP tror jeg (mindre AMP enn deres), men leverer mye mer kraft, så oppgitt AMP har ikke alltid noe å si. (Bare et eksempel) Endret 14. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Sier egentlig ikke så mye men om det funket greit for de andre som brukte det, kan det sikkert det for dere og. Så lenge dere ikke har flere monster-forsterkere som trekker mye, tviler jeg på at dere tjener noe på å f,eks kjøpe et GEL-batteri.. Det merker dere fort om lys dimmer i takt med bassen f.feks.. Dere får bare prøve å se om det holder. Skal dere kun drive GAS-elementene, og dere trenger mer strøm, (Forutsett at kabeltykkelse etc. er riktig) vil dere ikke tape noe effekt ved å velge et rimelig GEL-batteri. Eiker Audio har ett til 1800,- tror jeg, på 50AMP tror jeg (mindre AMP enn deres), men leverer mye mer kraft, så oppgitt AMP har ikke alltid noe å si. (Bare et eksempel) Jau, nå er det ikke sikkert det var det batteriet dem brukte. Det var det som sto inni låven der på lading, så er usikker på om det var til bilen eller noe annet. Biltema har et AGM-batteri på 95Ah for samma prisen, altså 1.800kr Endret 14. januar 2014 av Stangnez Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Monteres det ekstra batteri bør det settes så nerme forsterkerne som mulig. Gjerne med en batteriisolator eller skillerelé. Med skillerelé kan dere spille bilstereobatteriet tomt men fremdeles ha strøm på startbatteriet hvis dere spilelr uten å ha motoren i gang. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Jau, nå er det ikke sikkert det var det batteriet dem brukte. Det var det som sto inni låven der på lading, så er usikker på om det var til bilen eller noe annet. Biltema har et AGM-batteri på 95Ah for samma prisen, altså 1.800kr Prøv den dere, så sparer dere kanskje noen kroner der og. Bruker akkurat den fra biltema selv, men det var før jeg viste om denne til samme pris. Hadde lett valgt Optima-batteri kontra biltema sitt. Ampere har som sagt ikke alt å si. Spesielt når det kommer til anlegg, og mtp deres nåværende oppsett. Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Prøv den dere, så sparer dere kanskje noen kroner der og. Bruker akkurat den fra biltema selv, men det var før jeg viste om denne til samme pris. Hadde lett valgt Optima-batteri kontra biltema sitt. Ampere har som sagt ikke alt å si. Spesielt når det kommer til anlegg, og mtp deres nåværende oppsett. Okey, da meiner du som et eget batteri for selve anlegget - og at vi skal bruke det som vi har på 70-75Ah til selve bilen? Eller vil det batteriet vi har nå holde til begge deler, tror du? Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Monteres det ekstra batteri bør det settes så nerme forsterkerne som mulig. Gjerne med en batteriisolator eller skillerelé. Med skillerelé kan dere spille bilstereobatteriet tomt men fremdeles ha strøm på startbatteriet hvis dere spilelr uten å ha motoren i gang. Ja, det er sant. Prøver å slippe billigst mulig unna med å kunne både spille på det batteriet vi har i tillegg til å unngå startproblemer pga. tom for strøm.. Haha Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Okey, da meiner du som et eget batteri for selve anlegget - og at vi skal bruke det som vi har på 70-75Ah til selve bilen? Eller vil det batteriet vi har nå holde til begge deler, tror du? Sats på at det holder til begge deler dere Oppsettet deres er ikke veldig strømkrevende. Kjøp et ekstra om det ikke strekker til. Edit: Som nevnt, kan det lønne seg med et ekstra batteri m/relè mtp om dere skal spille musikk når bilen ikke står på tomgang. Endret 16. januar 2014 av MariusSR 1 Lenke til kommentar
haxtorita Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg hadde gått får en 1 eller 2 x Digital design DD515 billige, Ikke minst lettrevene subber.Målt til 138DB i en åpen opel astra med rett forstarker ( 1 ELEMENT ).En kondensator ville vært billigere enn og kjøpe batteri.Edit: 25mm eller tykkere er en fordel.Vis dere vil ha ultimat lyd, annbefaler jeg dere og lage en plank/plate bak i bilen så lyden kommer fram!Lykke til og ha en fin russetid! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 En kondensator er ikke en erstatning for batteri! Lurer på om denne misforståelsen noensinne kommer til å forsvinne. Lenke til kommentar
haxtorita Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Sa aldri at det var en " Erstatning " heller.men ettersom jeg har forstått må det til en større dynamo om du skal ha batteri og det er ikke nødvendig om du har en kondensator.Men for all del, kan være jeg tar feil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 En kondensator vil bare belaste strømsystemet enda mer og ikke hjelpe et døyt. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg hadde gått får en 1 eller 2 x Digital design DD515 billige, Ikke minst lettrevene subber. Målt til 138DB i en åpen opel astra med rett forstarker ( 1 ELEMENT ). En kondensator ville vært billigere enn og kjøpe batteri. Edit: 25mm eller tykkere er en fordel. Vis dere vil ha ultimat lyd, annbefaler jeg dere og lage en plank/plate bak i bilen så lyden kommer fram! Lykke til og ha en fin russetid! Som nevnt, kondensator på nåværende oppsett er bortkasta.. Kjøp heller et ordentlig batteri. DD elementer er bra! Men det koster. Vil dere investere i det? 5-serien er riktignok (vesentlig) billigere enn 9-serien, som jeg skal ha etterhvert. Men koster tross alt 1500 ca for bare elementet. Kjøper dere 2 slike i kasse + blokk + nok strøm (Bra GEL-batteri) + spiller, kabler etc.. så blir det en del tusen.. Anbefaler 50mm2 (iallefall 35mm2) ren kobberkabel, om dere først setter opp noe slikt. (Husk riktig sikring mtp kabeltykkelse). Strømkabler fra biltema/torshov inneholder LITT kobber og MYE aluminium. (Rent kobber er et must om det iallefall er et "litt" kraftig anlegg dere ender opp med, tenker da mest på basskassa). Hva vil en plate bak i russebilen hjelpe på lydkvalitet (trøkk).? Du anbefaler 2xDD15". Tror de liker seg best i en mer "riktig" kasse. Russetiden varer jo ikke evig, og dere har ennå ikke kommet frem til et budsjett mtp anlegg. Hadde det vært meg, hadde jeg kjøpt en passende forsterker til elementene som allerede sitter fastmontert. Samt en passende strømkabel avhengig av resten oppsettet (til slutt). En basskasse med 2x12/15/18" + blokk (kvitt dere med den dere har). Ang strømkabel. Anbefaler jeg alltid 50mm2 ren kobber. Det koster, men dere er sikra nok strøm (til en viss grad, avhengig av batteri, dyanamo etc). Men dere skal vel bare ha det i noen få måneder? Kikk litt på finn f.eks og prut litt, så kommer dere kanskje billig ut av det. Se hva dere finner og link det her så kan vi se Eller så har du jo: http://www.eikeraudio.no http://eikensbilstereo.no http://www.ljudia.no/StartPage/Start.aspx http://www.bilradiospesialisten.no/ Som dere skjønner, er det mange muligheter. Det står egentlig bare på hva dere har å betale for det. Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Oppdatering: Har fått skaffet oss en batteri på 90Ah i tillegg til det vi hadde i fra før av på 70-75Ah. Har også fått tatt bilde av de forskjellige høyttalerne vi har, og forsterkeren som dem har brukt tidligere satt også der, så vi satser på å knabbe med oss den når vi flytter bilen Endret 9. februar 2014 av Stangnez Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Vært stille en stund her nå Noen fremgang/planer.? Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Vært stille en stund her nå Noen fremgang/planer.? Tenker vell bare å ha det som det er, nå som vi kanskje får med forsterkeren. Dette vil vell fungere helt greit? Satser ikke akkurat på det beste anlegget, kommer vell for det meste å bruke det når vi kjører rundt omkring Nå er det bare en spiller som mangler, men det skal vell ikke være store problemet.. (Hvis vi får med forsterkeren da) Haha Endret 17. februar 2014 av Stangnez Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Om dere syntes det er bra nok, så ikke legg mye mer penger i det. Har ikke mye igjen for det senere Lenke til kommentar
Stangnez Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Om dere syntes det er bra nok, så ikke legg mye mer penger i det. Har ikke mye igjen for det senere Har ikke prøvd det ennå, men regner med at det funker helt greit Nei, er tross alt bare en måned.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå