Gå til innhold

Sony Z1 Compact

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

"Eller at du vil se feil av en eller annen grunn" Den var morsom! Ja, jeg brukte 4.500 kr på en telefon for å lete etter feil med den.

4.4.2. her i gården og det funket ikke så bra for meg. Men livet går videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra! For meg ble det til sammen litt for mye kompromiss. Jeg må jo innrømme at jeg er veldig glad i Apple ting, og IOS for den saken skyld, og iTunes anser jeg som et stort pluss.

Dette viser jo bare at vi er forskjellige, og jeg fant meg aldrihelt til rette med Android.

Var innom en Galaxy S4, en Xperia V og til slutt Z1 Compact før jeg nok bare må innse at Android er ikke for meg.

Android 4.4 oppdateringen ødela mye. For da synes jeg ting som hadde funket fint ble mindre bra.

En annen ting jeg setter pris på med iPhone er vekta på 112 fattige gram. Det skal bli godt å ha en lettvekter i uniformskjorta på jobben igjen.

iTunes anser jeg som et stoooort minus etter å ha hatt en iPad 4 på besøk noen måneder. Opplever heller ikke noen av problemene du nevner.

Lenke til kommentar

Har bare hatt min Compact i to uker etter et kort opphold med S5. For meg er det bare velstand med denne telefonen. Kjapp (oppleves som mye kjappere enn S5), bra kamera osv. Har enda tilgode å oppleve noen bugs. Min kom med 4.4.2 ut av boksen.

Jeg var også føre var og satte på beskyttelsefilm foran og bak før jeg tok den i bruk, så har heller ikke noe problemer med riper.

Lenke til kommentar

snip

Ha du opplevd at blitsen ikke lenger gjør bilder blasse, som følge av glass på baksiden?

Kan ikke si å ha merket så mye til det, siden jeg ikke bruker blitsen så ofte, men ja, bildene er blitt bedre etter at jeg ble kvitt ripen i plasten over linsen i hvert fall. :dremel:

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått telefonen min. Storkoser meg så langt. Akkurat passe tung, akkurat passe sexy, men med et noe uvant tastatur. Alt ble vel og merke bedre så fort jeg fikk skrudd av stavekontrollen og den irriterende saken som retter alle ordene mine.

e: Fiksa det hele ved å bruke SUS til å oppdatere til 4.4.x og resette fabrikkinstillinger.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Nå har jeg har hatt Z1 compact i drøye to mnd.

Bugsene med at den henger seg opp og man må bruke "nødknappen" for å resette den blir bare økende.

Skjermlåsknappen henger seg også opp pog man man trykke 20-25 ganger for at den skal virke.

At sveipen går opp og ned istedenfor sidelengs gjør at man ofte skrur på skjermen når man tar den opp og ned av lommen. Aldri lommeringt, slettet apper, tatt lommebilder, fått rare innstillinger som med denne telefonen. Hurtigskjermen med + og kamera er så irriterende at man blir gal av det. Hva er pointet med en del av skjermen som virker når du vil at telefonen skal være innaktiv. Ble løst med låsemønster og en innstilling i kameraet, men alt er der fortsatt.

Hadde telefonen i lommen en dag, tok den opp og skjermen var knukket og fungerer ikke lenger. Det var ikke noe slag, hard belastning e.l. 4500,- for telefon i to mnd er litt heavy syns jeg. Sony svarer ikke på noe henvendelser da jeg mener at en telefon bør tåle en bukselomme, men jeg regner med at utfallet er at det er jeg som har hatt den feil i lommen eller lignende.

Kjøpte også et kamera av Sony. Tok den ut av esken og den hadde en stor dyp ripe i den. Mailer til Sony og de kan bytte skjermen for meg, men jeg må betale for det da riper ikke dekkes på garantien.

Forrige telefon, også fra Sony, vanntett sådan, havnet i vannet, plukket opp et tre sekunder, fungerte ikke lenger. Mailer til Sony og de sier jeg må huske å lukke igjen lukene. Hvem pokker bruker en telefon med åpen ladeluke?? De ville ikke en gang se på telefonen da de mente at det var jeg som må ha gjort no feil for telefonen skulle tåle å være i vann i en time...

For de som vurderer produkter fra Sony, ville jeg tenkt meg om to ganger. Blir spennende å se hvordan de løser saken denne gangen..

Konklusjon: Er fornøyd med Z1 compact, men er også drit misfornøyd med Z1 compact!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det er dessverre ingen nyhet at Sony ikke godkjenner garantireparasjoner som følge av vann i vanntette telefoner. De tror tydeligvis at folk bruker kameraet under vann med lukene åpne. Og de har gått ut i et tilfelle og offentlig sagt at "denne telefonen er ikke vanntett med motstandsyktig". Noe som ikke stemmer med reklamen, da telefonen brukes til å filme og ta bilder under vann i reklamen. De får bestemme seg.

Jeg har solgt min Z1 Compact, da jeg var veldig skuffet over flere ting. Mulig det vil komme oppdateringer etter hvert som gjør alt bra igjen, men for meg ble Android 4.4 et lite "helvete" som jeg rett og slett ikke kunne akseptere.

Men jeg er nok ikke kompatibel med Android selv heller.

Lenke til kommentar

Har Z2 og Z1 Compact og er strålende fornøyd med begge! Synes Z1 Compact ble bedre etter oppdateringen til 4.4. Sleit litt med samtalebrudd før men det forsvant med 4.4 og ellers har alt fungert prikkfritt.

Kundebehandlingen til Sony kan jeg ikke si noe om siden jeg aldri har behøvd service på noe fra Sony, og jeg har hatt en del Sony produkter opp gjennom åra. Alt fra CD-walkman, DVD, Blu-ray, TVer, fotoapperater og til mobiltelefoner. :)

Lenke til kommentar

Om noen måneder er kanskje Z2 Compact tilgjengelig, kan jo bety at Z1 faller i pris i butikker som har den liggende på lager - eller så bør du kanskje vurdere Z2C? ;-)

Jeg er stort sett fornøyd, opplever ingen av de bugs-lignende tingene som en del her har klaget på, men innimellom er det klart det skjer noen rare ting men det tror jeg heller har med å gjøre at jeg stadig installerer nye apps sånn at det sikkert er mye rart som surrer og går...

Vannmotstandsdyktigheten er jeg fornøyd med, men skjermen min har det med å innbille seg at jeg trykker litt her og der om den blir våt f. eks. i regnet. Andre som opplever det samme?

Og så er jeg nokså sikker på at batterilevetiden gikk en del ned med 4.4-oppgraderingen (som jeg tror mange andre også har påpekt), men med magnet-cradle på jobben så er det ikke noe stort problem (altså: jeg MÅ ikke lade den støtt og stadig, men jeg lar den stå i cradle-en på jobben og dermed er den fulladet hele dagen; men uladet husker jeg at den til å begynne med varte hele dagen og hadde mye juice igjen om kvelden, men med 4.4 og uten lading på dagtid og vanlig bruk, for meg som er ganske mye, så dør den utpå kvelden).

Lenke til kommentar

Skjermen blir svært lite responsiv fordi vann leder strøm, som fingeren, og skjermen oppfatter tastetrykk. Godt mulig det finnes noen skjermer som er i stand til å oppdage og avvise input fra vanndråper, men det kan i alle fall ikke denne skjermen :p

Har også sett flere klage på 4.4, både på grunn av batteriet og andre bugs, så jeg bruker fortsatt 4.3. Funker bra.

Lenke til kommentar

Nå har jeg har hatt Z1 compact i drøye to mnd.

Bugsene med at den henger seg opp og man må bruke "nødknappen" for å resette den blir bare økende.

Skjermlåsknappen henger seg også opp pog man man trykke 20-25 ganger for at den skal virke.

At sveipen går opp og ned istedenfor sidelengs gjør at man ofte skrur på skjermen når man tar den opp og ned av lommen. Aldri lommeringt, slettet apper, tatt lommebilder, fått rare innstillinger som med denne telefonen. Hurtigskjermen med + og kamera er så irriterende at man blir gal av det. Hva er pointet med en del av skjermen som virker når du vil at telefonen skal være innaktiv. Ble løst med låsemønster og en innstilling i kameraet, men alt er der fortsatt.

Hadde telefonen i lommen en dag, tok den opp og skjermen var knukket og fungerer ikke lenger. Det var ikke noe slag, hard belastning e.l. 4500,- for telefon i to mnd er litt heavy syns jeg. Sony svarer ikke på noe henvendelser da jeg mener at en telefon bør tåle en bukselomme, men jeg regner med at utfallet er at det er jeg som har hatt den feil i lommen eller lignende.

Kjøpte også et kamera av Sony. Tok den ut av esken og den hadde en stor dyp ripe i den. Mailer til Sony og de kan bytte skjermen for meg, men jeg må betale for det da riper ikke dekkes på garantien.

Forrige telefon, også fra Sony, vanntett sådan, havnet i vannet, plukket opp et tre sekunder, fungerte ikke lenger. Mailer til Sony og de sier jeg må huske å lukke igjen lukene. Hvem pokker bruker en telefon med åpen ladeluke?? De ville ikke en gang se på telefonen da de mente at det var jeg som må ha gjort no feil for telefonen skulle tåle å være i vann i en time...

For de som vurderer produkter fra Sony, ville jeg tenkt meg om to ganger. Blir spennende å se hvordan de løser saken denne gangen..

Konklusjon: Er fornøyd med Z1 compact, men er også drit misfornøyd med Z1 compact!

Da har jeg vært i kontakt med Sony Kundeservice, henviste til utsalgssted.

Kontaktet CDON.no, sendte inn telefonen med forklaring at telefonen har sprukket mens den lå i lommen.

Svar: grunnet klemskade dekkes det ikke av garantien. Det koster 1873,- å skifte lsd skjerm eller 386,- om du ikke ønsker å reparere skaden. Dette er jo helt korrekt, men jeg presiserte at det var reklamsjon da telefonen var skadet under normal bruk.

Svar: verkstedet har besluttet at det ikke dekkes av garantien.

Ba de ta opp saken med Sony for det er jo ikke normalt at en telefon skal bli ødelagt selv om man har telefonen i lommen sittende.

Svar: verkstedet har besluttet at det ikke dekkes av garantien.

what to do, skal man bare akseptere at CDON.no kommer med slike standardiserte svar?

Men tipset fra meg: Hold dere langt unna SONY produkter og hold dere enda lengere unna cdoff.no på produkter dere dere må forholde dere til kundeservicen.

Er ikke bitter, men det er surt når produkter i det prissjiktet ikke holder mål. Var blitt sykt fornøyd selv med masse bugs, men nå er det tilbake til epletelefon - dessverre!

Lenke til kommentar

Hvorfor fortsetter du å kjøpe produkter i fra Sony når du har så dårlig erfaring med kundeservice derfra?

Jeg har forøvrig ingen av problemene du nevner med min mobil og er strålende fornøyd

Det er fordi alt har skjedd innenfor seks uker. Telefonen er kjempebra så lenge den fungerer, men når den ikke gjør det og hverkn utsalgssted eller Sony ikke tar ansvar er jo det litt kjedelig.

Men bra du er fornøyd, misunner deg!

Lenke til kommentar

[snip]

Er ikke så mye å gjøre, egentlig. CDON forholder seg til et autorisert verksted (sikkert Deltaservice eller Infocare), og må høre på deres avgjørelse. Hvis CDON, til tross for verkstedet sin avgjørelse, hadde bestemt seg for å gi deg et nytt produkt / ny LCD, så hadde det vært på godvilje, noe som skjer i ekstremt få tilfeller. Du kan ta det opp med forbrukerombudet og se hvor det tar deg, evt belage deg på å krangle enda mer med CDON, eller så kan du bare gi deg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gitt meg - men så er jeg en litt sånn type også...

Har ikke tid til å undersøke så mye her og nå, men er det ikke forhandleren (understreker dette - det er forhandleren som er din motpart, ikke Sony, ikke Infocare, ingen andre) som har bevisbyrden?

Må ikke de sannsynliggjøre at det er feil bruk som er årsaken til skaden?

Hvis du er 100% sikker på at du ikke har gjort noe annet enn å ha telefonen i lomma, så hadde jeg ikke gitt meg om jeg var deg. Men fortsett på en saklig og voksen måte, vær ydmyk, men samtidig la det skinne igjennom at du har lest deg opp på dine rettigheter og deres plikter. Men som sagt, jeg har ikke fått satt meg inn i det juridiske ennå.

Lenke til kommentar

Det er vel forhandleren som har bevisbyrden, ja, men hvis autoriserte fagpersoner (verkstedet) har påvist klemskader, så skal de også ha bevis på dette. Det er dette forhandler får tilsendt dersom de ber om bevis for hva som har hendt. Da er det vel så vidt jeg husker opp til kunde å bestride beviset.

Mange utsalgssteder gir seg kjapt dersom kunde klager med forbrukerombudet. Varierer litt fra sted til sted. Verdt å prøve litt, men du må som sagt belage deg på å bruke tid og krefter på det.

Lenke til kommentar

Har hatt min Z1 Compact to og en halv måned nå. Denne har overtatt etter en Xperia Acro S. Jeg merker bra forskjell i ytelse og har ikke opplevd noen problemer til nå.

Eneste skuffelse er lysstyrke på skjermen. Den er rett og slett elendig i forhold til Acro S. Med Acro S er det ingen problem i solskinn på påskefjellet. På Z1C er det umulig å se noe som helst, med lysstyrke på full guffe og auto baklys av.

Noen som har noen triks på dette eller bare er det sån?

Ellers så er ladekrybbe et must, kan også anbefale bilholder fra brodit.se. Selges bla fra dustin.no til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...