Gå til innhold

Studere i utlandet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som går første året på studiespesialisering, men jeg har allerede nå begynt å legge planer for en fremtidig utdanning. Jeg ønsker å studere teknologi og muligens en kombinasjon av ledelse, og det i utlandet slik at jeg får kommet ut i verden. Har ikke fått karakterutskriften for denne terminen enda, men jeg vet jeg ligger på 5.0 i snitt til tross for en litt laber innsats.

MIT virker spennende, dog temmelig uoppnåelig etter jeg leste litt om kravene. Cambridge virker interessant uten at jeg har lest så mye om det. University of Hong Kong var på en yrkesmesse jeg var på og jeg syntes det virker spennende, spesielt med tanke på at Kina er et land i enorm vekst og at de satser stort på utdanning. Har dere noen videre tips til gode universiteter/studier?

Hvordan er veien til studier i utlandet? Noe det kan være lurt å tenke på, med tanke på ulike tester og inntakskrav og alt sånn der? Vil det være lettere for meg som utlending å komme inn på de ulike universitetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg ville anbefalt deg og møte opp på noen informasjonsmøter, jeg vet ANSA har noen ganske bra med foredragsholdere fra forskjellige land.

Om du tenker seriøst på Hong Kong som et alternativ er det mulig du kommer inn med snitt på 5.0. Men jeg tror du må regne med temmelig mye mer slit med studiene. Om du er en person som trives med ti timer forelesninger og minst 6-8 timer med lesing og studering etter burde du satse.

Klarer du og fullføre en grad på universitetet der, så er jobbmulighetene dine enorme (spesielt i de vestlige landene) Men om dette ikke er noe du er villig til å gjøre ville jeg holdt meg unna universiteter i Kina og Japan for den saks skyld. Dette er ikke land der studier er en rettighet, enorm konkurranse mellom studenter.

Lykke til!

Lenke til kommentar

5.0 i snitt er bare midlertidig. Jeg vet jeg kan gjøre det bedre om jeg gjør litt innsats. Men kan jeg egentlig søke med et "norskt" snitt? Må vel ha en særegen test eller noe? Er du bokstavelig når du sier 10 timer forelesning og 6-8 timer lesing? Jeg tror ikke jeg er våken så lenge i løpet av et døgn en gang...

Jeg skal fordype meg litt mer i alternativene, og jeg er fortsatt åpen for tips fra folk som gjerne har studert i utlandet. :)

EDIT: Jeg ser på Oxfords krav: "Vitnemål fra den Videregående Skole (Upper Secondary Leaving Certificate) with grades of at least 5.0 in each subject."

Er det slik at hvis jeg får 4 i ett fag så kommer jeg ikke inn, selv om jeg har over 5 i snitt?

Endret av Commodent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...