avp Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hei! trenger hjelp med denne oppgaven: Vi lar funksjonen g(x) = 1/4 + 1/4*(x/4-3) + 1/4*(x/4-3)^2 + ... være definert for x E <8,16>. Begrunn at grafen til g er en del av grafen til h(x) = 1/(16-x) Jeg tenker noe slikt at jeg kanskje må finne formelen for rekka til g(x). Har da formelen: an = a1 * kn-1 og fikk frem a1 = 1/4 * (x/4 - 3)n-1. Jeg greier derimot ikke å komme frem til formelen for h(x). Det kan være mine algebra-skills ikke er den mest polerte, men er vel også mulighet for at jeg har tenkt helt feil. Håper noen kan hjelpe! Takk! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hei, Tror denne siden kan dytte deg i riktig retning Lenke til kommentar
''' Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Du har rekken g(x) = a0 + a0r + a0r2 + a0r3 + ... der a0 = 1/4 og r = (x/4 + 3). Husk at summen av en slik rekke er a0/(1 - r) når -1 < r < 1. Sett inn og forenkle til du kommer fram til 1/(16-x). At -1 < r < 1 trenger du egentlig ikke å bruke for å svare på oppgaven. Hvis du vil vite hvilken del av h(x) du får, er det bare å sette inn r i ulikheten, og så manipulere alle tre sider av ulikheten til du har erstattet r med x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå