Gå til innhold

Vanlige myter i HW verdenen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At en prosessor med høy klokkehastighet er bedre enn en med lav. Fikk slengt i trynet av en kompis at hans gamle 775 C2Duo var like bra som min i5 fordi klokkehastigheten er den samme...

EDIT: Også har vi jo den klassiske "8 kjerner er dobbelt så bra som 4"...

Endret av Audun0505
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nye komponenter krever mer strøm" er en gjenganger. Veldig mange overdimensjonerer strømforsyningen sin pga. de misforstår hva det vil si å få ny teknologi.

Nåja, dra nå ikke strømforsyningen inn i dette, vi må for all del ikke sende ut budskapet om at man ikke trenger å bruke så mye penger på strømforsyning. De færreste tenker nøye over kvalitet og slitasje over tid.

At en prosessor med høy klokkehastighet er bedre enn en med lav. Fikk slengt i trynet av en kompis at hans gamle 775 C2Duo var like bra som min i5 fordi klokkehastigheten er den samme...

EDIT: Også har vi jo den klassiske "8 kjerner er dobbelt så bra som 4"...

+1

Disse er de beste (værste), tviler på noen klarer å finne noen bedre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Nåja, dra nå ikke strømforsyningen inn i dette, vi må for all del ikke sende ut budskapet om at man ikke trenger å bruke så mye penger på strømforsyning. De færreste tenker nøye over kvalitet og slitasje over tid.

Tror du misforstår meg. Jeg er helt enig i at en strømforsyning av god kvalitet er et must, men den trenger ikke være overdimensjonert. Det er mye bedre med en strømforsyning av god kvalitet enn å ha en som har høy watt-rating.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste av dette er jo ikke myter, men forenklinger som er gjort så enkelt at det vanskelig kan dra noe som helst sannhet ut av det.

I en del situasjoner (inklusive gaming) så kan min i7 gruse min i5 i media-PCen. Ytelsen til en prosessor henger tett sammen med frekvensen, og en prosessor med f.eks 50% økt frekvens vil i de fleste situasjoner yte ca 50 % mer. Og SLI gir meg rudnt 2,5 ganger mer ytelse i de fleste spill jeg spiller.

Alt det jeg har skrevet ovenfor stemmer og er sant, men uten videre spesifisering så kan også tolkes for å være direkte feilinformasjon.

Poenget mitt er at det aller meste dessverre bunner ut i missforståelser og feiltolkninger. Det kan bla. være fordi man sitter med for lite informasjon til å kunne opparbeide seg en nøyaktig konklusjon, eller at man rett og slett ikke forstår informasjonen, og dermed trekker en feilaktig konklusjon. Dette kan da bli gjentatt i en annen sammenheng hvor konklusjonen ikke stemmer overhode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...