Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Vindu trekker - blir ikke varmt

Star Fox

Anbefalte innlegg

Leier et rom i et kollektiv, og her blir det ikke varmt. Panelovnen har stått på i sju timer, og det er ikke antydning til varme en gang. Det trekker kaldt luft inn gjennom vinduene.

Kan jeg holde tilbake husleie inntil utleier har fikset dette, eller er jeg nødt til å anskaffe en haug av ekstraovner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor vinduet går imot vinduskarmen skal det ligge en gummilist. Det samme ser du på ytterdører og til og med på dørene i biler. Hvis denne lista mangler eller er så gammel at den er helt flatpressa lekker det og da får du kald trekk. Er det trekk andre steder i huset vil denne bli forsterket hvis vinduene også lekker.

Å bytte denne er ekstremt simpelt. Av med den gamle og bare klistre ny rett på.

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article534849.ece

• Liker 2
Lenke til kommentar

Først: Om tetningslister: Det finnes forskjellige vinduskonstruksjoner og forskjellige monteringer av tetningslister, så det er ikke sikkert at det er så enkelt som vist i linken på alle vinduer. Snakk heller med utleier om han/hun mener dette er en god løsning eller har andre forslag som kan bedre situasjonen før du bruker penger på tetningslister og klistrer i vei...

Juridisk: Jeg vil anbefale å lese husleielovens kapittel 2 om overlevering og krav til husrommet. Her nevnes bl.a. når man kan holde tilbake leie. Du kan kreve at utleier retter en mangel, og holde tilbake leie dersom den ikke rettes innen rimelig tid. Men ikke før du har varslet utleier og gitt utleier sjanse til å rette mangelen.

Trekk samt vansker med å få opp varme kan regnes som en mangel, dersom dette er verre enn hva man bør forvente utfra boligens leiepris og og tilstand. Hvis derimot husrommet er "leid som det er" og det tydelig framgår at boligen er gammel og ikke er oppgradert og dette lett kunne sees på visning, samt hvis utleier har lagt fram en energiattest som viser at huset har lav energiøkonomisk standard, samt hvis leien er satt lavt fordi du må forvente høye fyringsutgifter, er ikke dette nødvendigvis en mangel.

PS: Jeg er ikke jurist, bare utleier og tidligere leieboer som leser husleieloven så godt jeg kan, korriger meg hvis det er noe feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde samme problem som deg. Ble ikke varmere enn 12 grader på soverommet, og det var varmeste rom i leiligheten, hvor et rom til og med hadde minusgrader. Og med en hovedsikring på 40A (hvor nesten halvparten var reservert til komfyr), så hjalp det lite med flere varmovner.

Måtte bruke komfyr som varmovn, da med store kasseroller for å fordele varme etc... Ettersom vannet frøs.

Holde igjen leie var ikke noe alternativ, da fyren var spinn gal. Ja, på kontoret hans var det strødd politianmeldelser i hytt og pine (alt fra skattesvindel til anmeldelser for utleie av ubeboelige leiligheter, til butikksvindel), og du måtte være veldig snill for å få ut depositum igjen.

Var ute av den leiligheten en måned senere for å si det sånn... Går ikke på den samme smellen igjen. De neste gangene har jeg alltid sjekket at isolasjonen sannsynligvis holder mål, et moderne EL-system, og at vinduene virker tette.

Edit: Det kan jo nevnes at utleier sitt forslag var at han skulle bytte ut alle sikringene selv til noen som var mye større... :eek: (som selvsagt er som å be om brann) Og med tanke på at brannslukningsapparatet sist ble sjekket i 1984, ingen rømningsveier eller vinduer som funker og det faktum at alarmene i taket ikke funket så var liksom ikke det helt fristende. :roll:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...