Macklemore Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Driver og øvelseskjører for tiden, men mamma og pappa er litt bekymret for girkassene på bilene sine, så de foreslo at vi kanskje kjøper en bil nå, som jeg kan øvelseskjøre med fram til jeg blir 18 om litt under 2 år. Når jeg blir 18 blir bilen min. Det er ikke helt sikkert at det blir noe kjøp men lurer på hva man får for rundt 50-60 tusen. Kravene er: Sedan/coupe/Roadster helst. Litt sprek, da tenker jeg ikke på V6 med 160hk. 120 er nok i massevis. Stilig interiør Se bra ut Driftsikker Minst 4 seter, helst 5 Manuelt gir. Kan absolutt ingenting om mekking, og kjenner ingen som kan det heller så "småting" som de fleste sikkert fikser selv har jeg ingen mulighet til å gjøre. Med ungdomsbil tenker sikkert de fleste styla volvo 240, gamle bmwer osv men jeg er litt "fornuftig" og vil heller ha en fornuftig bil som ser grei ut. De to første årene skal bilen kun brukes til øvelseskjøring og søstern min låner den nok i ny og ne. Når jeg blir 18 skal den brukes til sverigeturer, hytteturer, kjøring hjem fra fest og fram og tilbake til skolen. Noen forslag? Hadde egentlig utrolig lyst på Smart Roadster, men falt bort i fra det pga det er kun 2 seter og bagasje rommet er ubrukelig. Helst legg ut linker på finn.no Edit: Har ingenting imot småbiler som VW Polo, Peugot 207, Ford fiesta osv. Så Endret 9. januar 2014 av Macklemore Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 For 50-60 tusen så får du ikke så veldig ny og fornuftig bil. 120 hk er lite så den blir ikke akkurat sprek, men kan ha mye morsomt med det. Spørsmålet er hvor fornuftig du vil være. Du kan kjøpe polo, golf og slikt med forhjulstrekk, men det er ikke artig å leke med(min mening). Jeg ville rett og slett sett på en gammel BMW 3-serie, fordi E36 er dønn solide biler med lite feil. Pluss at dem har forholdsvis frisk motor og bakhjulstrekk, som er perfekt om man skal ha det gøy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Hva med en Toyota Celica? Endret 9. januar 2014 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Stilige biler, men alle hadde nærmere 250k kilometer på turtelleren. Ser for meg at bilen kommer til å tilbringe mer tid på verkstedet enn på veien. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Er jo Toyota... Tilbringer lite tid på verksted om du finner en som ikke er voldtatt. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Eldre Toyota, Hyundai og andre "bestefarsbiler" (unnskyld uttrykket) er jo veldig fornuftig, men ikke pur ungdommelig. Du kan slippe unna med billig vedlikehold, billig forsikring etc, så det er prima. Jeg har en venners venn med Hyundai Elantra som har skrytt av den, og jeg kjørte Citroën ZX når jeg var 18 år. Ganske traurig bil, men forholdsvis fornuftig. Har BMW 3-serie nå, og selv om den oppfyller flere av punktene på check-lista di enn en Citröen ZX gjør er den vesentlig dyrere (på flere måter). Lykke til i valget! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Punkt numero uno: Lær deg å skru selv. Det er bare dumt å ikke lære seg, først som sist. Du trenger ikke å gjøre de mest umulige greiene, ei heller relativt enkle oppgaver, men det helt grunnleggende må sitte. Olje, filter, plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, lyspærer og sånt. Det burde egentlig være et kriterie å kunne noe om hvordan en bil fungerer for å kunne ta lappen. Det er ikke vanskelig. Ford Fiesta 1,6 Sport er morsom, relativt grei å forsikre(tipper jeg), greit forbruk. Du kan lære å kjøre ganske fort i en slik bil. Her et et eksempel, til langt lavere enn pris du har satt. Følg med på autodb og finn dersom du vil ha noe nyere, men regn med å betale mer. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45688840 Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Punkt numero uno: Lær deg å skru selv. Det er bare dumt å ikke lære seg, først som sist. Du trenger ikke å gjøre de mest umulige greiene, ei heller relativt enkle oppgaver, men det helt grunnleggende må sitte. Olje, filter, plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, lyspærer og sånt. Det burde egentlig være et kriterie å kunne noe om hvordan en bil fungerer for å kunne ta lappen. Det er ikke vanskelig. Ford Fiesta 1,6 Sport er morsom, relativt grei å forsikre(tipper jeg), greit forbruk. Du kan lære å kjøre ganske fort i en slik bil. Her et et eksempel, til langt lavere enn pris du har satt. Følg med på autodb og finn dersom du vil ha noe nyere, men regn med å betale mer. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45688840 Støtter denne! Sikkert veldig gøy bil å kjøre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hyundai Coupe kan jo være verdt å sjekke ut, går nok dass.. Celica er nok et mer safe valg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Kanskje en Golf er noe å se på? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46055927 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Har nettopp snakket med foreldrene mine, ser ut som vi overtar en vinrød maza 626 vinrød stasjonsvogn... fysj og fy. Men TUSEN takk for hjelp. skal huske på tipsene når jeg fyller 18:) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hadde egentlig utrolig lyst på Smart Roadster, men falt bort i fra det pga det er kun 2 seter og bagasje rommet er ubrukelig. Disse begrensningene er nesten utelukkende positive. Du blir totalt uaktuell som "designated driver" og flyttehjelp Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Disse begrensningene er nesten utelukkende positive. Du blir totalt uaktuell som "designated driver" og flyttehjelp Haha selvfølgelig, men er utrolig upraktisk. da er det jo bare plass til dama og meg Har en mistanke om at noen venner hadde tatt livet av meg hvis jeg ikke kjøper en 2 seter Edit: skriveleif Endret 9. januar 2014 av Macklemore Lenke til kommentar
Faller Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 ... Jeg ville rett og slett sett på en gammel BMW 3-serie, fordi E36 er dønn solide biler med lite feil. Pluss at dem har forholdsvis frisk motor og bakhjulstrekk, som er perfekt om man skal ha det gøy. E36 er helst ikke en bil man anbefaler utelukkende pga dårlig score i Euro Ncap. "The steering wheel was pushed backwards by 223mm (8.8in) and upwards by 14mm (0.6in). The impact resulted in excessive footwell intrusion, with the brake pedal being pushed rearwards by 321mm (12.6in). The standard-fit airbag triggered late and failed to offer adequate protection; the steering wheel also intruded too far into the car's cabin. This intrusion might have increased the probability of serious injury for different sized drivers or those in different seating positions." E30 og E46 derimot scorer langt bedre Mvh Faller Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Haha selvfølgelig, men er utrolig upraktisk. da er det jo bare plass til dama og meg Har en mistanke om at noen venner hadde tatt livet av meg hvis jeg ikke kjøper en 2 seter Edit: skriveleif Ikke hvis du tar dem med på en tur i ny og ne Men for å være litt alvorlig, så er nok ikke Roadsteren noe særlig til ungdomsbil på tross av lavt forbruk og billig forsikring. At den er upraktisk er heller ikke det største ankepunkte, spør du meg (det veies opp av kjøreegenskapene). Største problemet er vedlikeholdet. Det er korte serviceintervaller (10.000km, oljeskift bør helst skje hyppigere), dyre deler (i hvert fall alt utover de mest basale slitedelene), og kronglete/dyrt å ta service på den. Ikke mest driftssikre bilen heller. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Smart Roadster har jo en ulempe når det gjelder øvelseskjøring og.. De er vel kun levert med en forferdelig ekkel automatisk giret manuellkasse eller noe sånt. Det er det tristeste av det triste hva gjelder giring! Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det er det tristeste av det triste hva gjelder giring! Det aller tristeste er Saab sin Sensonic! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Smart Roadster har jo en ulempe når det gjelder øvelseskjøring og.. De er vel kun levert med en forferdelig ekkel automatisk giret manuellkasse eller noe sånt. Det er det tristeste av det triste hva gjelder giring! Ja, det er en manuell kasse med automatisk giring og clutch. Til småkjøring, og da særlig kø, er jeg enig. På landevei synes jeg dog den fungerer fint. Men nå har jeg brabus-utgaven, og der har de visst fiklet litt med elektronikken for å gjøre girskiftene raskere. Det som virkelig er horribelt med den kassa er automatmodusen. Den girer når man minst venter det og aldri når man ønsker det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå