Borger___ Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Startet foretak i Februar 2013. Har nå fått spm. fra min regnskapsfører om han skal levere Aksjonæroppgaven for meg, eller om jeg ønsker å gjøre dette selv? Er dette som selvangivelse, at den ligger ferdigutfyllt og bare sendes inn med et tastetrykk via altinn? Isåfall burde man vel greit kunne gjøre dette selv? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Test på altinn. Regner med at det går greit om du har selskapet ditt registrert og knyttet til din altinn konto forutsatt at AS kan knyttes til en persons konto. Noen ganger reduserer problemet seg til å finne riktig skjema som fylles ut og sendes inn elektronisik eller per post. Relevante lenker: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Regnskapsforer-og-revisor/Ma-jeg-ha-revisor/ http://www.revisjon.no/regnskap Men det er vel utenfor det du spurte om. Har du et enmanns AS? Jeg er ikke helt sikker på hvordan aksje, regnskaps og andre lover er for enmanns AS kontra AS med flere ansatte. Jeg vet at noe ble forenklet under forrige regjering. Vær ops på at offentlighetsprinsippet er viktig for AS (ihvertfall av en viss størrelse). Endret 9. januar 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Aksjonæroppgaven (RF-1086) er ferdigutfylt hvis du har levert en tidligere, men ikke hvis foretaket er nystiftet i 2013. Du kan lese om oppgaven her. Oppgaven har en hendig Skatteetaten-guide. Det forutsetter kjennskap til sentrale forhold innen selskapsbeskatning (aksjekapital, skattemessig definisjon av utbytte, mv) for å fylle den ut selv, men det er et av de enklere skjemaene. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Jepp, er alene i mitt firma. AK 30.000. Har ingen fusjoner, datterselskap el. andre fancye greier på historikken så det burde vel være kurant med et tasteklikk? Synes skatteetaten fortsatt har mye å gå på ift å komme med gode brukervennlige eksempler på sidene sine.. :/ Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Aksjonæroppgaven (RF-1086) er ferdigutfylt hvis du har levert en tidligere, men ikke hvis foretaket er nystiftet i 2013. Du kan lese om oppgaven her. Oppgaven har en hendig Skatteetaten-guide. Det forutsetter kjennskap til sentrale forhold innen selskapsbeskatning (aksjekapital, skattemessig definisjon av utbytte, mv) for å fylle den ut selv, men det er et av de enklere skjemaene. Den pdf guiden virket jo faktisk svært brukervennlig og lettforståelig ved første gangs gjennomscrolling. Akkurat en slik guide jeg var på jakt etter. Hvorfor linker de ikke til denne guiden i fra denne siden lurer nå jeg på: http://www.skatteetaten.no/Aksjonaerregisteret Endret 9. januar 2014 av Borger___ Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Aksjonæroppgaven (RF-1086) er ferdigutfylt hvis du har levert en tidligere, men ikke hvis foretaket er nystiftet i 2013. Du kan lese om oppgaven her. Oppgaven har en hendig Skatteetaten-guide. Det forutsetter kjennskap til sentrale forhold innen selskapsbeskatning (aksjekapital, skattemessig definisjon av utbytte, mv) for å fylle den ut selv, men det er et av de enklere skjemaene. Takk for svar. Med økonomisk utdannelse burde jeg vel ha forutsetning for å gjøre dette selv, men har dog ingen erfaring med levering av dette, er heller ikke noen fan av selvangivelsen.. Du nevner "kjennskap til sentrale forhold inne selskapsbeskatning". Hva innebærer dette? Jeg vet min AK ved etablering var 30K. Jeg har ikke tatt noen utbytte el. i 2013 heller. Hvilken ytterlige info er det egentlig jeg trenger? Evt hva trenger jeg av hjelpemidler for å få denne levert i kveld? Endret 9. januar 2014 av Borger___ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Nå har du god frist på å levere denne, skal først være inne i slutten av måneden. I ditt tilfelle er oppgaven svært kurant å fylle ut og du trenger ingen hjelpemidler, dog kan det være noen datoer du må huske. Du skal fylle selskapsinformasjonen, og så skal du fylle ut post 1 til og med 5 bare for 31.12 (1.1 = 1.1.2013). Om du har brukt overkurs må du også fylle ut 6 og 7. Så må du fylle ut post 9 og hendelsestype er Stiftelse. Tallene her blir de samme som for post 1 - 5 (ev også 6 og 7) Så skal du fylle ut post 19, samt info over post 19, og post 23. Post 23 vil trolig ha samme tallene/info som post 9. Post 19 osv fylles ut i et eks for hver aksjonær, men jeg regner med at du er eneaksjonær. Edit: Og om du skulle gjøre en feil, så får du bare beskjed om å levere ny. @krikkert: Hvilket "kjennskap til sentrale forhold inne selskapsbeskatning" trenger man for å fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Aksjonærregisteroppgaven er kun en innsamling av de faktisk forhold som er skjedd i et selskap i tilknytning til stiftelse, utbytte, emisjon, fisjon, fusjon, salg av aksjer, gave, arv osv. Har fylt ut aksjonærregisteroppgaver siden de kom og det med emisjoner, fisjoner, utbytte, nedsettelse av overkursfond, salg mellom eiere og fusjon. Ja, man må vite om en fisjon/fusjon er skattepliktig eller skattefri, men er man på det transaksjonsnivået, ja da vet man det allerede. Endret 9. januar 2014 av Bolson 6 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Nå har du god frist på å levere denne, skal først være inne i slutten av måneden. I ditt tilfelle er oppgaven svært kurant å fylle ut og du trenger ingen hjelpemidler, dog kan det være noen datoer du må huske. Du skal fylle selskapsinformasjonen, og så skal du fylle ut post 1 til og med 5 bare for 31.12 (1.1 = 1.1.2013). Om du har brukt overkurs må du også fylle ut 6 og 7. Så må du fylle ut post 9 og hendelsestype er Stiftelse. Tallene her blir de samme som for post 1 - 5 (ev også 6 og 7) Så skal du fylle ut post 19, samt info over post 19, og post 23. Post 23 vil trolig ha samme tallene/info som post 9. Post 19 osv fylles ut i et eks for hver aksjonær, men jeg regner med at du er eneaksjonær. Edit: Og om du skulle gjøre en feil, så får du bare beskjed om å levere ny. @krikkert: Hvilket "kjennskap til sentrale forhold inne selskapsbeskatning" trenger man for å fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Aksjonærregisteroppgaven er kun en innsamling av de faktisk forhold som er skjedd i et selskap i tilknytning til stiftelse, utbytte, emisjon, fisjon, fusjon, salg av aksjer, gave, arv osv. Har fylt ut aksjonærregisteroppgaver siden de kom og det med emisjoner, fisjoner, utbytte, nedsettelse av overkursfond, salg mellom eiere og fusjon. Ja, man må vite om en fisjon/fusjon er skattepliktig eller skattefri, men er man på det transaksjonsnivået, ja da vet man det allerede. Takk for svar. Høres greit ut, men hva mente du med: - "bare for 31.12" ? - Hva er overkurs? (Det eneste "spesielle" jeg har gjort er at jeg har kjøpt tjenester fra utlandet og betalt via paypal. Men det har vi kontroll på igjennom regnskapet) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 @krikkert: Hvilket "kjennskap til sentrale forhold inne selskapsbeskatning" trenger man for å fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Aksjonærregisteroppgaven er kun en innsamling av de faktisk forhold som er skjedd i et selskap i tilknytning til stiftelse, utbytte, emisjon, fisjon, fusjon, salg av aksjer, gave, arv osv. Har fylt ut aksjonærregisteroppgaver siden de kom og det med emisjoner, fisjoner, utbytte, nedsettelse av overkursfond, salg mellom eiere og fusjon. Ja, man må vite om en fisjon/fusjon er skattepliktig eller skattefri, men er man på det transaksjonsnivået, ja da vet man det allerede. De forholdene du beskriver. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 @Borger___: Grunnen til at du bare skal fylle ut kolonnen for 31.12 er at selskapet er stiftet i 2013. Dvs at 1.1.2013 så fantes ikke selskapet. Den kolonnen er for inngående aksjer, dvs aksjer i selskapet ved begynnelsen av 2013. Overkurs er når man betaler mer for aksjene enn aksjenes pålydende. Om man ved stiftelse av et selskap setter aksjekapitalen til 30 000 kr, men betaler inn i kontanter og tingsinnskudd på f.eks 60 000 kr tilsammen så betaler man inn enn overkurs på 30 000 kr. Regner ikke med at du har gjort det, men kunne ikke være sikker - så da måtte jeg nevne det. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Hvorfor er jeg den eneste som gir Bolson poeng for glimrende svar? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 10. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2014 Hvorfor er jeg den eneste som gir Bolson poeng for glimrende svar? Done! Thumbs up for Bolson , det er sånne man vil ha inn i trådene. Takk Bolson, og dere andre som har svart i tråden. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Nå har du god frist på å levere denne, skal først være inne i slutten av måneden. I ditt tilfelle er oppgaven svært kurant å fylle ut og du trenger ingen hjelpemidler, dog kan det være noen datoer du må huske. Du skal fylle selskapsinformasjonen, og så skal du fylle ut post 1 til og med 5 bare for 31.12 (1.1 = 1.1.2013). Om du har brukt overkurs må du også fylle ut 6 og 7. Så må du fylle ut post 9 og hendelsestype er Stiftelse. Tallene her blir de samme som for post 1 - 5 (ev også 6 og 7) Så skal du fylle ut post 19, samt info over post 19, og post 23. Post 23 vil trolig ha samme tallene/info som post 9. Post 19 osv fylles ut i et eks for hver aksjonær, men jeg regner med at du er eneaksjonær. Edit: Og om du skulle gjøre en feil, så får du bare beskjed om å levere ny. @krikkert: Hvilket "kjennskap til sentrale forhold inne selskapsbeskatning" trenger man for å fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Aksjonærregisteroppgaven er kun en innsamling av de faktisk forhold som er skjedd i et selskap i tilknytning til stiftelse, utbytte, emisjon, fisjon, fusjon, salg av aksjer, gave, arv osv. Har fylt ut aksjonærregisteroppgaver siden de kom og det med emisjoner, fisjoner, utbytte, nedsettelse av overkursfond, salg mellom eiere og fusjon. Ja, man må vite om en fisjon/fusjon er skattepliktig eller skattefri, men er man på det transaksjonsnivået, ja da vet man det allerede. Er i gang nå, har noen spm ifm svaret ditt: - Hvordan vet jeg hvilke type aksjer det er snakk om (forskjell på "ordinære" og "A-aksjer") ? - Punkt 1-5 blir vel da 0 på alt. Men hva om dette var 31.12.13, hvordan hadde jeg visst hva som skal fylles inn, er feks. aksjekapitalen det som er innbetalt ved etablering eller hva som er igjen ved årets slutt (man bruker jo ofte av AK etter etablering, så får man nye innbetalinger osv.) - Hva betyr pålydende pr aksje? - Hvis jeg må fylle ut punkt 9, hvorfor er det ingen rød stjerne som det er i de andre obligatoriske? - Det er kun 18 punkter, hvor er 19-23 som du snakker om? På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Et selskap kan ha ha en eller flere aksjeklasser. Dersom det bare er en aksjeklasse er alle aksjer ordinære aksjer. Inn og utbetalinger har ingen påvirkning på aksjekapitalen, heller ikke at man bruker av denne til etableringen. Hva dette sammen med overskudd/underskudd påvirker er selskapet egenkapital. F.eks om selskapet blir stiftet med en aksjekapital på kr 30 000 og så får det et overskudd etter skatt på 35 000 første driftsår som dispsoneres til fri egenkapital øker egenkapitalen fra 30 000 til 65 000 kr. Men akkurat dette har ingen ting med aksjonærregisteroppgaven å gjøre. Dette er regnskap. Post 1 - 5 skal ha 0 i kolonnen for 1.1 og de beløpene som ble satt ved stiftelse i kolonne 31.12. Pålydende pr aksje er verdien av hver aksje ved stiftelse. Har man en aksjekapital på 30 000 kr og 10 aksjer er pålydende på 3 000 kr. Punkt 9 er ikke obligatorisk, det skal kun fylles ut dersom visse vilkår eksisterer, f.eks at selskapet er stiftet inneværende år. 19 - 23 er et tilleggsskjema som du må fylle ut. Det er skjemat som skal fortelle hvor mange aksjer den enkelte skal fylle ut. Har ikke tilgang på den elektroniske versjonen akkurat nå. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Et selskap kan ha ha en eller flere aksjeklasser. Dersom det bare er en aksjeklasse er alle aksjer ordinære aksjer. Inn og utbetalinger har ingen påvirkning på aksjekapitalen, heller ikke at man bruker av denne til etableringen. Hva dette sammen med overskudd/underskudd påvirker er selskapet egenkapital. F.eks om selskapet blir stiftet med en aksjekapital på kr 30 000 og så får det et overskudd etter skatt på 35 000 første driftsår som dispsoneres til fri egenkapital øker egenkapitalen fra 30 000 til 65 000 kr. Men akkurat dette har ingen ting med aksjonærregisteroppgaven å gjøre. Dette er regnskap. Post 1 - 5 skal ha 0 i kolonnen for 1.1 og de beløpene som ble satt ved stiftelse i kolonne 31.12. Pålydende pr aksje er verdien av hver aksje ved stiftelse. Har man en aksjekapital på 30 000 kr og 10 aksjer er pålydende på 3 000 kr. Punkt 9 er ikke obligatorisk, det skal kun fylles ut dersom visse vilkår eksisterer, f.eks at selskapet er stiftet inneværende år. 19 - 23 er et tilleggsskjema som du må fylle ut. Det er skjemat som skal fortelle hvor mange aksjer den enkelte skal fylle ut. Har ikke tilgang på den elektroniske versjonen akkurat nå. Takk for svar. Trodde ikke jeg trengte å fylle ut 9-18, men får altså denne feilmeldinge: http://screencloud.net/v/247Z Vet du hva det kan komme av? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Ja, fordi du ikke har fylt ut en eller flere av postene 9 - 18, i ditt tilfelle post 9, jf et av mine tidligere svar. Det er nemlig slik at om tallene i kolonne 31.12.12 og 31.12.13 er avikende så skal det avviket finnes i postene 9 - 18. Har man stiftet et selskap med 30 000 kr i aksjekapital så skal post 9 vise at det dato xxx er stiftet et selskap med kr 30 000 i aksjekapital. Både post 2 og 4 viser den feilen. Den siste feilen du har er at underskjema, hvor du må fylle ut minst et stk ikke er fylt ut. Det er greitt beskrevet. Lenke til kommentar
mrbor Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 @Borger___: Grunnen til at du bare skal fylle ut kolonnen for 31.12 er at selskapet er stiftet i 2013. Dvs at 1.1.2013 så fantes ikke selskapet. Den kolonnen er for inngående aksjer, dvs aksjer i selskapet ved begynnelsen av 2013. Overkurs er når man betaler mer for aksjene enn aksjenes pålydende. Om man ved stiftelse av et selskap setter aksjekapitalen til 30 000 kr, men betaler inn i kontanter og tingsinnskudd på f.eks 60 000 kr tilsammen så betaler man inn enn overkurs på 30 000 kr. Regner ikke med at du har gjort det, men kunne ikke være sikker - så da måtte jeg nevne det. Takk for god info om aksjekapital! Greit å vite at inn- og ubetalinger ikke påvirker aksjekapital. Men hva om man har brukt av overkursfondet sitt i løpet av året? Man skal fylle ut dette for både 31.12.2012 og 31.12.2013. Vi gjorde en emisjon tidlig i 2013 og det ble således betalt inn overkurs av aksjonærene. Deler av disse pengene har i løpet av året blitt brukt til selskapets drift. Påvirker dette overkursfondet, eller er dette også kun noe som har med regnskap å gjøre, og ikke med aksjonærregisteroppgaven å gjøre? 7 Overkursfond i denne aksjeklassen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Ja, det har med regnskapet å gjøre. Du ser under post 13 til 18 hvilke egenkapitaltransaksjoner som skal inn i oppgaven, og da ser du at det er to tilfeller hvor overkurs er nevnt. Nemlig post 13, hvor eventuell nedsettelse av overkurs ved tiltbakebetaling til aksjonærene skal føres. En transaksjon jeg har vært med på en del ganger. Og så er det post 15 - men den gjelder ved forhøyelse av pålydende pr aksje og forhøyelse av overkurs. Ingen er gjeldende i det du spør om, post 15 er muligens gjeldende for emisjonen som er utført. Det er klart at man regnskapsmessig kanskje må dekke udekket tap (underskudd) fra overkursfond, men det krever jo et generalforsamlingsvedtak. Et vedtak som ikke er fattet når du fyller ut aksjonærregisteroppgaven. Men jeg er faktisk ikke sikker på om at det skal med engang - men det må mann eventuelt sjekke neste år. Men når man begynner med mange slike transaksjoner, ja da er det som oftest lurt å ta med revisor på råd. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Aksjonæroppgaven (RF-1086) er ferdigutfylt hvis du har levert en tidligere, men ikke hvis foretaket er nystiftet i 2013. Du kan lese om oppgaven her. Oppgaven har en hendig Skatteetaten-guide. Det forutsetter kjennskap til sentrale forhold innen selskapsbeskatning (aksjekapital, skattemessig definisjon av utbytte, mv) for å fylle den ut selv, men det er et av de enklere skjemaene. Vet du om det finnes andre hendige guider (ala skatteetat-guiden du henviste til i innlegget over) som går på feks. terminoppgave innlevering / innmelding i aa-register? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Ikke på stående fot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå