cuadro Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Jeg synes det er viktig å poengtere at 6000års-perspektivet stammer fra en bokstavelig tolkning av bibelsk mytologi, ikke en nøytral alternativ vitenskapelig forklaringsmodell. Akkurat dette underkommuniseres rutinemessig av den gjengse kreasjonist. Nei det stammer fra en fullstendig missforståelse som går ut på at skapelsen av paradiset ikke er et metafor men et bokstavelig fysisk paradis. ..som kommer av den bokstaelige tolkningen av en bibelsk mytologi. Det du sier er konfirmerende, ikke motstridende. Du burde redigere til "Ja, det stammer fra en fullstendig misforståelse..." Edit: La til sitat, siden siden innlegget kom på ny side. Endret 30. juni 2014 av cuadro 1 Lenke til kommentar
malmanomar Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Nei det stammer fra en fullstendig missforståelse som går ut på at skapelsen av paradiset ikke er et metafor men et bokstavelig fysisk paradis. Huff, så klossete av den allmektige å kommunisere på en slik måte at det forvirret hele verden i tusenvis av år. Men det var kanskje meningen? Mark 4:11-12New International Version (NIV)11 He told them, “The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables 12 so that, “‘they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!’” 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Moderatormelding Tema er hvorvidt kristen tro og støtte av big bang-teorien er forenelig. Siden debatten fortsatte å skli ut og vandret vekk fra topic er tråden, slik det ble både forespeilet og advart om, nå ryddet.18 innlegg med off-topic som overhodet ikke hører hjemme i tråden er blitt slettet.Kommentarer eller innspill på moderering tas på PM.LiamH Endret 3. juli 2014 av LiamH Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Kan kristne tro på the big bang. Jeg vet at det er mange kristne som sier at de gjør det, men går ikke the big bang imot skapelsesteorien? Selve ideen om the big bang kom fra en katolsk prest, som er det som har bidratt mest til usikkerheten min rundt dette sprørsmålet. Kan være verdt å nevne at jeg ikke er kristen selv. Kanskje den katolske presten trodde Gud skapte verden med et big bang ? En grunnlegende oppfattelse er at Gud skapte verden med sine ord, sine befalinger "bli lys" osv. Endret 6. august 2014 av IHS 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Du tilpasser din tro ny viten. Det samme gjør den katolske kardinalen i møte med evolusjonsteorien. Du velger å tilpasse troen iforhold til Big Bang men ikke andre vitenskapelige teorier? Snakk om plukk og velg. Den katolske kardinalen er ikke enig med deg, men så er du kanskje heller ikke katolikk? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Kan kristne tro på the big bang. Jeg vet at det er mange kristne som sier at de gjør det, men går ikke the big bang imot skapelsesteorien? Selve ideen om the big bang kom fra en katolsk prest, som er det som har bidratt mest til usikkerheten min rundt dette sprørsmålet. Kan være verdt å nevne at jeg ikke er kristen selv. Kanskje den katolske presten trodde Gud skapte verden med et big bang ? En grunnlegende oppfattelse er at Gud skapte verden med sine ord, sine befalinger "bli lys" osv. Jeg vet ikke om Gud skapte Big bang og universet, jeg tror det er en måte å forklare skapelsen av jorden på. Når de sier Gud er evig så tror jeg heller at ideen om Gud er evig. Dvs ideen om det gode og det rettferdige. Men jeg tror på et evig pulserende univers, og ikke at tiden har noen start eller slutt, men er evig. Jeg tror på intelligent design, dvs at Gud skapte livet på jorden og drev terraforming. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Jeg tror på nissen, enhjørninger, troll og alver. Jeg tror på idiotisk design, det vil si at det satt en gnom og blåste jorda ut av nesa si som en buse. Formet den til å bli ustabil og plasserte den i et ekstremt livsfarlig univers. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) .... jeg tror på et evig pulserende univers, og ikke at tiden har noen start eller slutt, men er evig.... pulserende univers høres i alle fall naturlig ut og passer bedre inn det alle ser skjer i naturen Endret 6. august 2014 av IHS Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 "Høres naturlig ut" er heldigvis ikke et overveiende argument i utforskelsen av universet. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) "Høres naturlig ut" er heldigvis ikke et overveiende argument i utforskelsen av universet. Nei, ikke for de som har science fiction filmer som utgangspunkt i sin "utforskning" av universet. Det fines ingen grunn til å tro at universet er unaturlig, science fiction filmene er bare tull og eventyr Endret 7. august 2014 av IHS Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Jeg tror på nissen, enhjørninger, troll og alver. Jeg tror på idiotisk design, det vil si at det satt en gnom og blåste jorda ut av nesa si som en buse. Formet den til å bli ustabil og plasserte den i et ekstremt livsfarlig univers. Og jeg tror på at du er et Troll, lykkeTroll kanskje? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Verden har blitt masseutryddet en håndfull ganger. Vi lever i et univers som fortsetter å kaste steiner på oss og planeten vi lever på er ustabil og livsfarlig. Og du kaller det intelligent design? Omtrent like intelligent som å lage en barnevogn ut av kaktus. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Verden har blitt masseutryddet en håndfull ganger. Vi lever i et univers som fortsetter å kaste steiner på oss og planeten vi lever på er ustabil og livsfarlig. Og du kaller det intelligent design? Omtrent like intelligent som å lage en barnevogn ut av kaktus. Det er genene og terraforming jeg snakker om, du vet sånn som menneskene også forsker på og vil kunne gjøre i fremtiden. Slik tror jeg på samme måte at noen ledet av det vi kaller Gud gjorde før oss. Det er enda mer latterlig å tro på biosyntese altså at livet ble til av seg selv uten inngripen utenfra.. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Nå er rollene plutselig byttet. Her er det du som er trollet. Inngripen-trollet. Ingen liker å bli lurt. Liker du å lure andre? Endret 7. august 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det er fortsatt mulig at livet ble skapt, akkurat på samme måte som mennesket nå leker med gener. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Verden har blitt masseutryddet en håndfull ganger. Vi lever i et univers som fortsetter å kaste steiner på oss og planeten vi lever på er ustabil og livsfarlig. Og du kaller det intelligent design? Omtrent like intelligent som å lage en barnevogn ut av kaktus. Nonsense, jorden er et trygt sted å bo, det er deg det er noe feil med. http://www.youtube.com/watch?v=rmCpOKtN8ME I'm laughing at clouds So dark up above The sun's in my heart And I'm ready for love Let the stormy clouds chase Everyone from the place Come on with the rain I've a smile on my face Gene Kelly Endret 7. august 2014 av IHS 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Kristne og tro, I see what you did there! Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det er fortsatt mulig at livet ble skapt, akkurat på samme måte som mennesket nå leker med gener. Og det er mulig at julenissen og en teskål samarbeidet med å skape oss. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Nonsense, jorden er et trygt sted å bo, det er deg det er noe feil med.Nonsense? For 440 millioner år siden inntraff Ordovician-Silurian masseutryddelseshendelsen. Mellom 60 og 70 prosent av alt liv ble utryddet. Det samme skjedde for 360 millioner år siden med Devonian masseutryddelsen. For 251 millioner år siden kom Permian-Triassic masseutryddelsen der over 90 prosent av alt liv på jorda døde ut. Etterfulgt av Triassic-Jurassic masseutryddelsen for 200 millioner år siden. Over 70% av alle levende arter på jorda døde ut. Sist ut er Cretaceous-Paleogene masseutryddelsen for 66 millioner år siden som tok knekken på de fleste dinosaurene, totalt 75% av alle jordas arter døde ut. Hver gang er det vulkaner, meteoritter eller andre voldsomme krefter som utsletter liv. Jorda er en ustabil plass som gir katastrofale følger for livet som lever der. http://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event Du skjønner kanskje nå at dette slettes ikke er nonsense, det er fakta. Endret 7. august 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det er fortsatt mulig at livet ble skapt, akkurat på samme måte som mennesket nå leker med gener. Og det er mulig at julenissen og en teskål samarbeidet med å skape oss. Det var jo faktisk et helgen som er opphav til Julenissen, St.Nicolaus... Så det bygger på sannhet, akkurat som at det var engang en fyr som het grev Dracula, uten at det hadde noe med vampyrer å gjøre. Dersom du trekker bort flyvende sleder og små nissehjelpere og flyvende reinsdyr så er det jo faktisk bygget på en sann historie.... Det samme er Grev Dracula som sloss bestialsk og grusomt mot muslimer. Minus dvs flyvende vampyrer med huggtenner.... Hva har vi da så? Jo både St.Nicolaus og Dracula er faktiske historiske personer. Hvordan er det så med bibelen og andre skrifter? De beretter om historien og konger og folk som levde for lenge siden.. Check Egypt finnes, Check Babylon fantes en gang. Check, Israel er et land som finnes den gang i dag. Mange av kongene som styrte kan bekreftes. Ja. ja ja ja ja. Når vi går så langt tilbake som Noah blir det nok mer vrient, for vi vet ikke så mye om den tiden uten hva bibelen forteller oss. Vanskelig å ettersjekke så gammel historie. Men altså Ezekiel mange profeter og disiplene til Jesus så og opplevde utrolige ting, så utrolige tilfeller av Guds makt at de sørget for å skrive det ned som historiske vitner. Check. Det dere som liksom er Ateister må tenke på, er at det gamle folk vitnet om faktisk filosofisk og vitenskapelig KAN være riktig. Men vi kan sef ikke forske på eller sannhetssjekke disse spørsmålene ennå, fordi Guds makt er ikke her hos oss på samme måte idag, men en gang kommer Guds makt tilbake, og da får Ateistene noe å tenke på tenker jeg. For da går plutselig vitenskap og tro isammen igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå