Gå til innhold

Hvilket objektiv kan erstatte Canon 24-105 f4L?

Anbefalte innlegg

I sammenheng med at jeg vurderer en oppgradering av kamerahus tenker jeg på å kvitte meg med L´snopet! Det blir litt for trangt på vidvinkelsiden.

Prisområdet må være innenfor hva jeg får for objektivet, så setter en maksgrense på 5 lapper. Resten av pengene legger jeg i kamerahuset tenker jeg. Så håper på et litt billigere objektiv.

Vil gjerne ha litt videre på vidvinkelsiden, men kan godt gå ned en god del på zoomen. Det vil bli mitt hovedobjektiv som vil stå på 80% av tiden jeg fotograferer.

Endret av GLN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke byttet ut mitt Canon 24 - 105 mm, men supplert med et sigma 18 - 35 mm f/1.8 som jeg betalte 5 000 kr for. Har ikke fått testet det noe særlig enda, men virker som et knakende bra objektiv.

Edit: så sant du ikke skal ha fullformat da...

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I sammenheng med at jeg vurderer en oppgradering av kamerahus tenker jeg på å kvitte meg med L´snopet! Det blir litt for trangt på vidvinkelsiden.

Prisområdet må være innenfor hva jeg får for objektivet, så setter en maksgrense på 5 lapper. Resten av pengene legger jeg i kamerahuset tenker jeg. Så håper på et litt billigere objektiv.

Vil gjerne ha litt videre på vidvinkelsiden, men kan godt gå ned en god del på zoomen. Det vil bli mitt hovedobjektiv som vil stå på 80% av tiden jeg fotograferer.

Ble du noe klokere?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt bestemt meg enda. Men objektivet ble solgt til fordel for 100D med kit linse og pannekake objektiv(40mm f2.8). Har også et 28mm f2.8 liggende. Mobilitet og størrelse er noe jeg setter høyest på lista nå som jeg ikke er like aktiv fotograf lengre, derfor ble det en "nedgradering" fra 30D. Kvitter meg uansett ikke med 30D huset.

Tenker jeg ser litt hva jeg savner når jeg får brukt kameraet litt i hverdagen. Tenker at jeg gjerne bruker kit-linsa til hverdags(mtp størrelse og vekt), og evt kjøper et objektiv eller 2 jeg kan ta med når jeg skal på fototur for å ta gode bilder.

Er også litt usikker på om jeg vil prioritere lyssterke objektiv, eller stort zoom område.

Lenke til kommentar

Hadde du kunnet oppgradere til en brukt 5DmkII ville ikke lenger 24-105L'en vært trang.. :)

Men - hva har du totalt sett av eksisterende optikk, og hva savner du ved den?

Da hadde det blitt for stort for meg. Komboen 30D og 24-105 veier jo nærmere 1,5kg! Derfor jeg går ned til 100D.

Da jeg gikk rundt med 24-105 og 30D så savnet jeg både mer tele og vidvinkel. Så enten så blir det et allround objektiv(normalzoom) av kvalitet. Eller så kjøper jeg en 18-50 ish og et teleobjektiv. Noen tanker om hvilke objektiv som er å foretrekke rundt 18-50mm?

Men det kan godt hende at jeg vil få et nytt bruksmønster nå, og dermed andre behov. Ettersom jeg gjerne tar med meg kameraet mer pga størrelsen.

Endret av GLN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...