Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne linux

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skulle teste ut linux, så jeg lastet ned og installerte OpenSUSE.

Jeg fikk det oppe å gå, men jeg får ikke til å bruke Windows igjen.

Det kommer ikke noe valg om jeg vil starte Windows eller linux ved oppstart

Maskin starter ikke med WIndows DVD / USB

Jeg får ikke komme inn i BIOS, har prøvd alt av F1-12, del, home, etc ved boot.

Jeg får ikke slettet linux partisjonen fordi den er mounted (får ikke unmounta)

Hva skal jeg gjøre for å fjerne linux og komme meg tilbake til Windows?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du installerte OpenSUSE på hele harddisken så har du slettet Windows og alle filene og programmene dine. Om du sletter linuxpartisjonen blir det bare tomrom der, så det hjelper ingenting. Sjekk i filbehandleren i OpenSUSE om Windows-partisjonen fortsatt finnes, hvis ikke, så har du tabbet deg ut.

Gudene vet hvorfor du ikke kommer deg inn i bios. Det problemet har ihvertfall ingenting med Linux å gjøre. Det pleier jo å stå hva man skal trykke på på bildet som kommer opp først når man starter PCen. Men vi ser jo ikke bildet, og heller ikke hva slags PC du har, så hvordan skal vi kunne hjelpe deg med dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Windows partisjonen er der, så alt ligger der, jeg får bare ikke brukt den.

Ved boot så står det F2 for setup og F4 for recovery (ingen av dem virker)

Jeg kommer rett til OpenSUSE menyen.

Jeg har en Samsung Chronos 7 laptop

Lenke til kommentar

F2 er den riktige tasten, det er merkelig at den ikke funker. Har du prøvd å holde ned Fn tasten samtidig? Dessuten må du være rask. Bare trykk flere ganger helt fra maskinen starter. Bruk laptop-tastaturet, ikke et eksternt tastatur.

Evt:

1. Start OpenSUSE og legg til Windows i boot-menyen ("GRUB"). Jeg vet ikke hvordan du gjør dette, men om du kan installere et program som heter grub customizer bør det gjøre jobben. Evt. google det.

2. Du kan nå starte i Windows. Installer EasyBCD og skriv Windows sin bootloader til MBR ("Deploy to MBR"). Linux er nå forsvunnet, men du har ikke tatt tilbake diskplassen.

3. Om du har Vista eller nyere, åpne diskbehandling / disk management og slett linux-partisjonen. Gjør windows partisjonen større igjen vha dra og slipp.

Lenke til kommentar

Nå kommer jeg ingen vei. Jeg satte sda1 (som var Windows disken) som standard boot. Ved omstart går maskinen ingen steder, ikke til win og ikke linux heller. Får fortsatt ikke boota fra DVD. Hva gjør man da? Står bare fast i oppstarten...

Hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg satte sda1 (som var Windows disken) som standard boot.

Tror du ikke sda1 var recovery-partisjonen på Windows? Windows-partisjonen pleier å ligge på sda2.

Hva du setter som standard boot skal heller ikke ha noe å si, ettersom du kan velge i bootmenyen. Hvis du ikke får opp denne vet jeg ikke hva du holder på med.

Booting fra DVD må du jo ha klart når du installerte OpenSUSE. Bare gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...